خبرگزاری کار ایران

با مدیریت منطقه ۳ شهرداری کرج محقق می شود؛

نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و ساختار اکولوژیک در راستای ایجاد شهر سبز

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۰۷۲

ساخت "شهر سبز"، "شهرسلامت" و "شهر انسان محور" از اهداف عمده شهرداری ها و همه دستگاه‌های خدمات رسان در حوزه شهرداری است. در شهرداری منطقه 3 کلانشهر کرج، برای رسیدن به این اهداف، اقداماتی صورت گرفته که مدیریت شهری را برای رسیدن به یک شهر پایلوت، هدایت می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ساخت "شهر سبز"، "شهرسلامت" و "شهر انسان محور" از اهداف عمده شهرداری ها و همه دستگاههای خدمات رسان در حوزه شهرداری است. در شهرداری منطقه 3 برای رسیدن به این اهداف، علاوه بر جلساتی که با شرکت یاوران خودرو شرق برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری کرج و مهرشهر انجام شد، مذاکراتی نیز با طراحان و سازندگان ساختمان ها و مجتمع هایی صورت گرفت که خصوصیت متمایز آن علاوه بر ارائه خدمات سکونت‌گاهی ساکنان، ایجاد فضای سبز با ساختار اکولوژیک به شهروندان است که این طرح با هدایت مدیر منطقه 3 کرج در دست بررسی و اقدام است.

علی آرایی که کمتر از یک سال در سمت مدیریت منطقه 3 کرج منصوب شده در ارتباط با طرح گسترش فضای سبز در منطقه مهرشهر کرج به ایلنا، گفت: برای رسیدن به "شهر سبز"، "شهر سلامت" و "شهر انسان محور" ، تمام دستگاه‌های زیرمجموعه خدمات مدیریت شهری، تلاش می کنند که به آن اهداف نائل شوند و هرکدام در مراحل نخست تبدیل به پروژه می شوند.

وی ادامه داد: باید در حوزه مدیریت شهری، اهداف کوتاه مدت در راستای اهداف کلان قرار گیرد. معمولا در حوزه برنامه ریزی شهری، مواردی را باید دنبال کرد که هدف مشترک داشته باشند و هدف اصلی در حوزه توسعه شهرسازی امروزی، شهرِ انسان محور است. شهری که شهروندانش احساس مطلوبیت فضای زندگی دارند لذا تمام خدمات مدیریت شهری باید در تکمیل رسیدن به این هدف، برنامه ریزی شود.

ایجاد الگو طرح معماری سبز در مهرشهر

وی به "طرح معماری سبز" اشاره کرد و گفت: با ساخت و ساز مهرشهر، شاهد کاهش فضای سبز هستیم و لکه های سبز شهر و منطقه روبه تخریب است. این روند، دغدغه ای بود که ما را به سمت الگو سازی رفتار سازندگان، هدایت کرد. این بحث در قالب یک پروژه، "انسان محور و سبز" است و در راستای هدایت به این سمت و سو در حال برنامه ریزی برای سبز ماندن منطقه هستیم.

آرایی گرایش به این هدف را یکی از راههای ایجاد اشتغال دانست و تصریح کرد: این ساخت و ساز در مناطق برخوردار شروع می شود که به شکل فرهنگ زیستی، شکل بگیرد و به سایر مناطق تسری پیدا کند. 

وی با عنوان اینکه ساختمان ها و ساخت و ساز به محله، منطقه و شهر، ارزش و اعتبار می دهد، اضافه کرد: متفاوت بودن، زیبایی و سبز بودن شهر می تواند باعث ایجاد فضای گردشگری شهر شود و در این صورت توریست برای دیدن جذابیت های شهر به این منطقه سفر می کند.

آرایی ادامه داد: شهر سبز تنها یک عنوان نیست بلکه ساز و کارها باید به سمت سبز شدن برود، کارخانجات آلاینده باید دور باشند، فاضلاب های آلوده، ساماندهی شوند، پیاده راه های سالم و لاین دوچرخه و اسکیت برای تردد بدون خودرو، ایجاد شود که همگی باعث ایجاد شهرسبز و سلامت می شود.

مذاکره با "مان" در راستای ایجاد شهر سبز

وی با عنوان اینکه رویکرد ایجاد شهر سبز ما را به سمت مذاکره با شرکت یاوران خودرو شرق "مان" هدایت کرد, افزود: کنترل ترافیک و نوع حمل و نقل می تواند ما را به سمت شهر سبز هدایت کند و اضافه کردن ناوگان حمل و نقل عمومی در ایجاد شهری با هوای سالم و ترافیک کم، امری اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: فراهم کردن ناوگان حمل و نقل متناسب با رضایتمندی جامعه با ایجاد فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه عمومی در تمام اقشار جامعه، منجربه تفاخر اجتماعی هم خواهد شد و این موضوع در صورتی محقق می شود که با ایجاد شرایط متناسب، انگیزه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را برای صاحبین وسیله شخصی مدرن هم فراهم کند و به دنبال تغییرِ نگاه طبقه برخوردار نسبت به وسیله نقلیه عمومی بود.

وی گفت: تصمیم داریم با شرکت یاوران خودرو شرق به عنوان نماینده انحصاری و تولید کننده انواع اتوبوس های MAN در ایران که دارای اتوبوس های مدرن و استاندارد یورو پنج در صنعت اتوبوس سازی است، وارد مذاکره شویم و اگر تعامل بین شهرداری و شرکت مان، ایجاد شود با اضافه شدن مینی‌بوس های جدید و جایگزینی آن با تاکسی های فرسوده و دودزا، تعداد مسافران از 4 سرنشین به 21 مسافر افزایش و ترافیک و آلودگی هوا کاهش خواهد یافت. 

آرایی ادامه داد: همچنین مذاکراتی با سازندگانی ارائه شده است که ساختمان ها و مجتمع های مورد نظر آنها علاوه بر اینکه خدمات سکونت گاهی به شهروندان ارائه کند، خدمات فضای سبز نیز با ساختار اکولوژیک قابل قبول داشته باشند.

مناطق برخوردار، فرصتی برای مناطق کم برخوردار

آرایی با اشاره به جمعیت 100 هزار نفری منطقه، اظهار داشت: شرایط زندگی ساکنان برخوردار در قسمت شمال شرق با وضعیت رفاه اجتماعی بالا و وضعیت ساکنان کم برخوردار در جنوب غرب و غرب به عنوان بیشترین تمرکز جمعیت منطقه را داراست.

وی افزود: با وجود این خصوصیت متمایز ساکنان اما نباید فراموش کرد که مناطق برخوردار، فرصت های اقتصادی برای کل منطقه ایجاد می کنند و به واسطه ورود وارد کنندگان توسعه اقتصادی در این مناطق، میزان ارزش افزوده که به نفع مردم و سرمایه گذار است، منابعی را تامین خواهد کرد که صرف مناطق کم برخوردار می شود و این اتفاق خوبی است که در منطقه 3 شهرداری کرج محقق می شود.

آرایی از منطقه سهرابیه که با ساخت و ساز غیرمجاز به صورت حاشیه نشینی شکل گرفته از جمله مناطق کم برخوردار یاد کرد و اظهار داشت: خدمات انجام شده در این منطقه یک طرفه ارائه می شود لذا ساکنان این مناطق بدون پرداخت عوارض شهری، مطالباتی دارند که پیگیری و رسیدگی می شود اما به دلیل عدم رعایت اصول شهرسازی، لازم است با تشویق و ترغیب به تجمیع ساکنین، ساخت و ساز جدید با شرایط مناسب شهری، ایجاد کنند.

آرایی با اشاره به بارندگی های فصلی، گفت: متاسفانه آبهای سطحی به واسطه نبود زیرساخت درست شهری، ساکنان این محلات را با سختی روبرو می کند و به دنبال بازدیدهایی که از این محلات انجام گرفته در راستای بهسازی منطقه، خدماتی همچون اصلاح معابر، ساخت جوی و جدول کشی، ساماندهی آب های سطحی و لوله گذاری در راستای مدیریت سیلاب ها در زمان بارش، اقدام شده است.

برون سپاری راه توقف حاشیه نشینی

شهردار منطقه 3 کرج در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر راهکار پیشنهادی برای توقف حاشیه نشینی، تصریح کرد: در بحث ایجاد و عدم ایجاد بافت فرسوده، نگاه کلان مدیران نقش موثری دارد لذا باید در کلانشهرها به صورت جدی با ایجاد سکونت گاههای غیر رسمی، مقاومت کرد و "برون سپاری" یکی از مهمترین این اقدامات خواهد بود. 

وی با عنوان اینکه برون سپاری با رویکرد انتظامی- حقوقی- فنی، همراهی بخش خصوصی با شهرداری خواهد بود، تاکید کرد: به صورت پایلوت و برای ساماندهی و پیشگیری از ایجاد بافت حاشیه ای و جرائم ساخت و ساز، اعلام آمادگی می کنم که با بخش خصوصی به شرط عدم تداخل کاری، تعامل ویژه خواهم داشت.

آرایی با اشاره به امکان سنددار شدن ساختمان‌های قولنامه‌ای مناطق حاشیه‌ای، گفت:  شرط لازم در این خصوص مالکیت کل ملک است چراکه در این صورت از تفکیک زمین و ساخت و سازهای خُرد و در نهایت از بافت حاشیه ای کلانشهر کرج، جلوگیری خواهد شد.

این مدیر شهری از زندان قزالحصار به عنوان یکی از عوامل مهاجرت های بی رویه به سمت کرج نام برد و اذعان داشت: خوشبختانه با انتقال تدریجی چند زندان شهر کرج، مقرر شده ساختمان زندان قزالحصار نیز که در محدوده منطقه 3 کرج است، بعد از تخلیه، برای استفاده بهینه شهری به شهرداری سپرده شود.

پیشگیری از گسست اجتماعی شهری

وی از عدم گسست اجتماعی شهری به عنوان والاترین هدف مدیریت کلانشهرها، یاد کرد و اظهار داشت: مدیریت شهری می تواند میزبانی محدود به شهر و منطقه را گسترده و حتی جهانی کند لذا نوع خدمات، مختص شهروندان نخواهد بود و در شهرداری منطقه 3 می توان با همین نگاه کلان به توسعه یافتگی شهری، کمک کرد. 

آرایی از فرودگاه بین المللی پیام به عنوان فرصت اقتصادی نام برد و تصریح کرد: می توان مهرشهر را به عنوان گیت ورودی شهر کرج و استان البرز در نظر گرفت. همین رویکرد با داشتن معبر ترانزیت هوایی و منطقه اقتصادی منجربه توسعه گردشگری و جذب توریست می شود که نوع چیدمان و خدمات شهری اعم از احداث راه، هتل، امکانات رفاهی و جاذبه های شهری را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. 

مدیر منطقه 3 اضافه کرد: بیش از 60 تا 70درصد از درآمد شهرداری‌ها از تخلفات ساختمانی تامین می شود و این تناقضی است که متاسفانه بدون توجه به ساخت و ساز غیر مجاز، ردیف بودجه از همان محل شکل می گیرد لذا برای دستیابی به شرایط اقتصاد پایدار باید رویکرد مشارکت بخش خصوصی را توسعه داد و این موضوع با امنیت سرمایه گذاری ایجاد خواهد شد و لازمه آن مدیریتِ تنش های جامعه است.

عدالت فضایی شهری

آرایی "ایجاد عدالت فضایی در شهر" را به عنوان یکی از شعارهای اصلی منطقه 3 شهرداری کرج برشمرد و گفت: عدالت خدمات شهری از تشنج و تخریب شهری خواهد کاست لذا لازم است خدمات در تمام سطح منطقه به صورت یکسان و عادلانه تقسیم شود کنیم یعنی اگر یک پارک در مناطق برخوردار احداث شود باید یک پارک با وسعت و ارزش ریالی بیشتر در مناطق کم برخوردار ایجاد کرد تا لایه های شهرنشینی بین شهروندان کاهش پیدا کند . 

وی در ادامه به تعریض بلوار اِرم اشاره کرد و اظهار داشت: از سمت شمال به جنوب، باند غربی بلوار ارم با تملک پلاک های مورد نظر در نقاط مختلف این محور آزادسازی و شبانه آسفالت و علائم ترافیکی آن نصب شد. تنها محور باند غربی چند نقطه باقی مانده که به زودی از محدوده کاخ مروارید تا کیانمهر، کامل خواهد شد.

وی در ارتباط با باند شرقی این بلوار گفت: در طرح فرادست با توجه به مذاکرات انجام شده در محدوده کاخ مروارید و هواناجا، حدود 30 متر عقب نشینی قابل ملاحظه ای خواهیم داشت.

مشخصات منطقه 3 شهرداری کرج

شهرداری منطقه 3 کرج در اجرای مصوبه شماره 9092 در تاریخ 8 اسفند 89 شورای اسلامی شهر و سیاست گذاری شهرداری کرج، مبنی بر ارائه خدمات بهتر و مطلوب به شهروندان، تشکیل شد و تأسیس ساختمان ادارای منطقه 3 کرج؛ رسما در سال 91 افتتاح گردید. 

منطقه 3 شهرداری کرج با بیش از 100 هزار نفر جمعیت واقع در غرب و جنوب این کلانشهر است و مناطقی را از قبیل: کاخ مروارید، فرودگاه پیام، آق تپه، زنبق،  شهرک خبرنگاران، کیانمهر، گلستان یکم، کوی مهر، ساماندهی، شهرک سهرابیه و ... شامل می شود .

معابر اصلی درجه یک و دو به تعداد 35 محور و شریان پررفت و آمد سطح منطقه به طول تقریبی  52 کیلومتر و سطح تقریبی 98/8 هکتار است.

منطقه 3 شهرداری کرج از سمت شمال به منطقه 4 خیابان های شهید مسیح پاکدل و سوم آق تپه تا جاده قزلحصار؛ از شرق به شهرک گلستان یکم؛ از غرب به جاده قزلحصار و شهرک مهدی آباد و در جنوب به فرودگاه بین المللی پیام و ماهدشت کرج را دربرمی گیرد.

منطقه 3 شهرداری کرج با مساحتی معادل 1695/66 هکتاردر بخش جنوب غربی کرج، واقع شده است. این منطقه دارای 8 محله است که این محلات شامل آق تپه، سهرابیه، فاز سوم مهرشهر، گلستان یکم، کوی مهر، زنبق، اراضی ساماندهی و کیانمهر است. حریم منطقه 3 نیز بالغ بر 4230/4 هکتار است. منطقه 3 از شمال به خیابان مسیح پاکدل و خیابان سوم آق تپه، از شرق به کمر بندی گلستان و روستای گلستانک از جنوب به اراضی حلقه دره و فرودگاه پیام و از سمت غرب به جاده قزلحصار منتهی می شود.

کاخ مروارید و فرودگاه بین المللی پیام از جمله مهمترین شاخص های منطقه 3 است که قابلیت جذب جمعیت بالایی در سطح منطقه داشته است.  این منطقه طبق سرشماری سال 1385 دارای جمعیتی معادل 70657 نفر بوده که این رقم بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 برابر با 97681 نفر بوده که نرخ رشدی برابر با 3/29 درصد داشته که در مقابل نرخ رشد کشور (1/35 درصد)، افزایش قابل توجهی داشته است.

معصومه امین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز