خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد:

اختلافات آماری در حوزه گردشگری قابل تامل است

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۹۷۲

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد گفت: برای رفع خلاهای این بخش می‌توان از تکنولوژی روز استفاده کرد و برخی از آمارها را با استفاده از امکانات کنونی به دست آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی‌اکبر علیزاده‌ قناد در نشستی که به میزبانی اقامتگاه بومگردی ارگ رادکان برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های کمیسیون گردشگری اتاق مشهد برای راه‌اندازی کمیته زیارت، اظهار کرد: تشکیل این کمیته و اهداف آن، می تواند در شناسایی و رفع چالش های پیش روی زائران گام موثری بردارد.

وی با اشاره به گزارشی که بر رضایت زائران و مسافران از خدمات شهر مشهد، صحه می گذارد؛ گفت: این گزارش نشان می‌دهد بخش های مرتبط با خدمات اقامتی در مشهد از نظر ارزیابی نمرات خوبی را از زائران دریافت کرده اند. بر مبنای این گزارش زائران عمدتا از شرایط کنونی راضی هستند و قیمت‌ها و شرایط پذیرایی برای آنان مایه خرسندی است.

علیزاده‌قناد در خصوص تاثیر تبلیغات منفی گردشگران نسبت به امکانات شهر مشهد افزود: بررسی های علمی حاکی از آن است که تبلیغ منفی یک گردشگر می تواند 103 نفر دیگر را نیز ناراضی کند اما یک تبلیغ مثبت تنها بر 7 نفر از مردم تاثیر می گذارد.

وی در بخش دیگری از این نشست اشاره‌ای هم به نبود آمارهای دقیق در کشور داشت و تصریح کرد: اختلافات آماری در بخش های مختلف و به ویژه در حوزه گردشگری، امری قابل تامل است. با این حال بخش خصوصی باید کار خود را پیش ببرد، برای رفع خلاء های این بخش می‌توان از تکنولوژی روز استفاده کرد و برخی از آمارها را با استفاده از امکانات کنونی به دست آورد.

وی افزود: اگر بخواهیم تنها به دولت متکی باشیم، راه به جایی نخواهیم برد. امیدواریم اقدامات تحقیقاتی ما تا پایان عمر 2 ساله کمیسیون گردشگری اتاق مشهد به نتایج خوبی برسد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، یکی از رسالت های پارلمان بخش خصوصی را ارائه خدمات مشاوره­ای به قوای سه گانه کشور عنوان کرد و متذکر شد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان فراگیرترین تشکل اقتصادی کشور، از ظرفیت بالایی برخوردار است و از این منظر می تواند در عرصه تصمیم سازی و سیاستگذاری، نقش مشاوره ای موثری را ایفا نماید.

تدوین برنامه جامع زیارت با همکاری بخشهای فعال در حوزه گردشگری

بافنده، مدیر طرح و برنامه حرم مطهر امام رضا(ع) در ادامه این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌های پراکنده‌ای در حوزه گردشگری در استان و کشور وجود دارد. به همین دلیل، آستان قدس رضوی در صدد برآمده تا برنامه جامع زیارت را تدوین کند و برای این منظور از توان بخش‌های فعال در حوزه گردشگری بهره خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از موازی کاری با برنامه ها و تلاش های کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، مقرر شد تا برنامه مدونی مبتنی بر تکنیک آنالیز SWOT تعریف و ارائه شود. این مدل یک نگاه داخلی و یک نگاه بیرونی نسبت به مسائل این بخش دارد و به استناد آن ضعف‌ها احصاء و نقاط قوت تعریف می شوند.

بافنده تصریح کرد: این برنامه ظرف یک ماه ارائه خواهد شد و خروجی آن در صورت تایید، توسط بخش خصوصی و دولتی قابل اجرا خواهد بود. باید توجه داشت تدوین برنامه یک امر است و ضمانت اجرای آن امری دیگر. در واقع یک برنامه باید به گونه‌ای طراحی شود که توان اجرا داشته باشد. لازم است در تدوین این برنامه چالش‌ها از نگاه زائر نیز استخراج شود.

وی با اشاره به اینکه 98 درصد مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند، به نیت زیارت به این شهر می‌آیند، گفت: اطلاع از نوع نگاه و رویکرد مسئولان به اهداف برنامه های گردشگری نیز یکی از دغدغه های ماست. یک رویکرد در این بخش بر توسعه گردشگری تاکید دارد که البته اگر در مسیر اجرا به خوبی پیش برود، به اشتغال‌زایی، ارزآوری و ماندگاری اقتصادی می انجامد. در مشهد مقدس بحث زیارت و گردشگری با یکدیگر درهم آمیخته است.

بافنده با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 100 پژوهش در امر زیارت صورت گرفته، تصریح کرد: براساس یکی از این پژوهش‌ها زوار حرم مطهر رضوی عمدتا نسبت به امکانات اقامتی مشهد رضایت دارند اما بخش سوغات وضعیت نابسامانی دارد. از سوی دیگر، اماکن مذهبی نیز توانسته‌اند نمره مطلوبی را در این پژوهش کسب کنند. همچنین توجه و احترام به زائر، خصوصا بنا به دیدگاه زوار خارجی، امتیاز ضعیفی را دریافت کرده و در زمینه حمل و نقل، با توجه به طرح‌های ترافیکی، عمدتا نارضایتی وجود دارد چراکه این مسئله موجب سردرگمی گردشگران می‌شود.

مدیر طرح و برنامه حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: براساس بررسی ما بین 60 تا 65 درصد زوار ایرانی در فرآیندهای خرید حضور دارند و یک‌سوم از هزینه‌های سفر خود را صرف این بحث می‌کنند. در طرح پژوهشی دیگری که با جامعه آماری 6000 زائر انجام گرفته، نتایج حاکی از آن است که زائر عمدتا معتقدند که کالای خدماتی یا سوغات را به بهایی بالاتر، خریداری کرده اند.

بافنده افزود: همچنین سطح ارتباطات با زائران یکی از مشکلات موجود به شمار می آید، که متاثر از مباحث زبانی بوده و باید به آموزش نیروهای متخصص در این حوزه توجه شود.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت برای حل مسائل و دغدغه های زائران، تدوین برنامه هایی که ضمانت اجرایی در آن ها وجود ندارد، گره گشا نخواهد بود. در این راستا، پس از احصاء مشکلات و دغدغه های زائران، در گام بعدی باید ارتقای رضایتمندی گردشگران را مدنظر قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز