خبرگزاری کار ایران

خاتم بیشترین بافنده فرش دستباف یزد در استان را دارد؛

تنها 40 درصد بافنده‌های یزد مشمول بیمه هستند

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۰۸۳

رئیس اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف روستایی یزد گفت: بیشترین بافندگان فرش دستباف یزد در شهرستانهای خاتم، اردکان، اشکذر، تفت و هرات هستند.

عباس کارگر در گفت و گو با ایلنا یزد گفت: در حال حاضر 10 شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی با 16 هزار عضو در حال فعالیت هستند که در شهرستانهای خاتم، اردکان، اشکذر، تفت و هرات فعالیت می کنند.

وی افزود: بیشترین بافندگان فرش دستباف استان یزد از نظر تعداد در شهرستان خاتم هستند.

کارگر درباره معافیت مالیاتی 9 درصد برای بافنده‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: با اینکه این معافیت مالیاتی هر سال بیان می شود ولی در مواد اولیه 9 درصد مالیات دریافت می شود و بافنده با مزد پایینی که در نهایت دریافت می کند متضرر است و حمایتی از بافنده عملا انجام نمی شود.

وی افزود: برای کمک به بافنده‌های فرش دستباف یزد با نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی صحبت کردیم ولی تا کنون تغییری ایجاد نشده است.

کارگر اظهار داشت: 40 درصد بافنده های استان یزد تحت پوشش اتحادیه فرش دستباف روستایی هستند.

وی اعلام کرد: مهم‌ترین مشکل قالیبافان در حال حاضر بیمه قالی‌بافی است و در این خصوص نیز از رئیس سازمان صمت یزد درخواست کردیم تا مجوز صدور کارت شناسایی بافندگان را صادر کنند و بتوانیم به شخص قالیباف کارت شناسایی بدهیم تا بتواند برای بیمه خود راحت تر اقدام کند.

کارگر درباره دستمزد قالیبافان گفت: برگرداندن پول در شرایط فعلی سخت شده است چرا که فرش دستباف یک کالای تجملاتی است و بر عکس لوازم خانگی ضرورتی برای خرید ندارد لذا قشر خاصی از جامعه خریدار این فرش هستند.

وی با اعلام اینکه برای صدور کارت شناسایی قالیبافی شرایط خاصی وجود دارد، افزود: سن تا 50 سال، و داشتن دار قالی در حین بافت از موارد مهم است.

کارگر بیان کرد: قالیبافان فرش دستباف یزد سال گذشته با مشکل مواد اولیه مواجه بودند و یکی از عوامل مهم آن خام فروشی پشم گوسفند بود چراکه قبل از تبدیل به نخ به صورت قاچاق و ..از کشور خارج می شد.

وی گفت: نخ ها برای اینکه ثبات رنگ بالایی داشته باشند از آلمان وارد می شوند لذا قیمت تمام شده رنگ هم افزایش داشته است.

کارگر گفت: به علت افزایش تحریم و افزایش قیمت رنگ‌های آلمانی بافنده ها به سمت رنگ نخ قالیبافی چینی سوق پیدا کردند که ثبات پایینی دارد و روی کیفیت کار تاثیر منفی می گذارد.

وی اظهار داشت: رفوگر و بافنده همه هنرمند هستند ولی در شرایط فعلی فروش این فرش دستباف هنر مضاعف فروشنده را می طلبد.

کارگر در خصوص صادرات فرش دستباف یزد گفت: اتحادیه فرش دستباف یزد مواد اولیه را به بافنده می دهد و فرش تحویل می گیرد سپس برای فروش از طریق نماینده های خود در سطح کشور اقدام می کند در خصوص صادرات نیز در حال حاضر صادرلت نداریم ولی صادرات خیلی کم به کشورهای یونان و هامبورگ انجام می شد.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف یزد بیشتر به اصفهان، تهران، همدان و اراک ارسال می شود بیان کرد: فروش و بازاریابی از طریق اتحادیه انجام می شود و اعضای اتحادیه به طور مستقیم فروش ندارند.

کارگر افزود: با توجه به اینکه طی 4 سال گذشته بیمه قالی بافی نداشتیم جدیدا هر استانی سهمیه جداگانه برای بیمه قالی بافی دارد و ما هم سعی داریم با صدور کارت شناسایی قالیبافان آنها را بیمه کنیم که با همکاری مدیر کل سازمان صمت انجام می شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز