خبرگزاری کار ایران

مدیر منطقه ۳ شهرداری کرج در گفت و گو با ایلنا:

ضرورت فراهم کردن ناوگان حمل و نقل متناسب با رضایتمندی جامعه/ کرج نیازمند ناوگان جدید حمل و نقل

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۰۷۲

مدیر منطقه 3 شهرداری کرج با عنوان اینکه ساماندهی و نوسازی حمل و نقل شهری، می تواند گام موثری در محیط زیست مناسب، سلامت مردم، کاهش ترافیک منطقه و افزایش شرایط مناسب برای زندگی شهروندان باشد، گفت: باید انگیزه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را برای صاحبان وسیله شخصی مدرن نیز فراهم کرد و به دنبال تغییر نگاه طبقه برخوردار نسبت به وسیله نقلیه عمومی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از اعلام نرخ جدید بنزین، اخبار ناخوشایندی از تخریب اموال عمومی در بعضی نقاط استان البرز شنیده شد و مهرشهر کرج یکی از این مناطق بود.

با گشت و گذار در منطقه 3 کرج، بجز چند بانک و ساختمان که بواسطه تخریب در حال بازسازی بود، تغییری در ظاهر منطقه دیده نمی شد. دلیل آن مدیریت منطقه 3 شهری کرج بود که در شب های ناآرامی کرج  ، ضمن حضور شبانه روزی و آماده باش پرسنل شهرداری، اوضاع منطقه را کنترل کرد.

به گفته شهردار منطقه 3، بعد از پایان شلوغی‌ها و درگیری ها، کار خدمات شهری منطقه در نیمه‌های شب هدایت می‌شد که قبل از روشنایی هوا، سیما و منظر آشفته شهر، ساماندهی شود .

همین روحیه مدیریتی علی آرایی، شهردار منطقه 3 کرج که هم راستا با مدیریت علی کمالی زاده، شهردار کلانشهر و شورای شهر کرج است، منجربه اتخاذ تصمیمی مهم برای کمک به ساماندهی حمل و نقل و کنترل قیمت سوخت به عنوان مهمترین دغدغه کشور شد.

مشکلات گرانی سوخت، تحریم همه جانبه، رکورد تولید، عدم تکمیل پروژه متروی شهری کرج و ... وظیفه  مدیریت شهری کرج را در انتخاب بهترین ناوگان و مناسب با شرایط و جمعیت، حائز اهمیت می کند و "شرکت یاوران خودرو شرق" قادر است این امکان را برای تمام مردم ایران از جمله البرزنشینان و به ویژه شهروندان کرجی فراهم کند. 

شرکت یاوران خودرو شرق (سهامی خاص) نماینده انحصاری و تولید کننده انواع اتوبوس های MAN در ایران است. اتوبوس های مدرن مان، تنها دارنده استاندارد یوروپنج در صنعت اتوبوس سازی ایران است. همچنین مینی بوس های جدید با سوخت گازوئیل تولیدی این شرکت می تواند جایگزین تاکسی شده و جابجایی مسافر را از 4 سرنشین به 21 مسافر افزایش دهد که در این صورت علاوه بر کاهش ترافیک در مصرف سوخت بنزین، صرفه جویی خواهد شد.  

مدیریت کلانشهر کرج با هدف ساماندهی حمل و نقل شهری لازم است با آینده نگری، تصمیمی اتخاذ کند که مسیر سوخت از مصرف بنزین خارج شود. علاوه بر آن مشکل ترافیک و عوارض ناشی از آن می تواند با جایگزینی تردد خودرو شخصی به سمت حمل و نقل عمومی با بیش از 4 سرنشین هدایت شود. 

در این ارتباط، شهردار و شورای شهر در کرج همیشه این دغدغه را داشته و دارند که ضمن ساماندهی حمل و نقل کلانشهر کرج، خدماتی در راستای تغییر سوخت و حجم ترافیک ایفاء کنند.

با توجه به تاکید استاندار البرز در آخرین جلسه تنظیم بازار استان البرز مبنی بر کنترل و ساماندهی قیمت حمل و نقل شهری کرج، این شرایط زمانی محقق می شود که حمل و نقل عمومی به سمت سوخت های غیر بنزینی رفته و با استفاده از سوخت گازوئیل و گاز، بتوانند قیمت ها را کاهش دهند.

به علاوه با درنظر گرفتن اشتغالی که از نوسازی خدمات حمل و نقل شهری کرج، ایجاد می شود، می توان امیدوار بود که شهروندان البرز و کرج با تدبیر شایسته مدیریت شهری از این امکان بهره مند شوند.

باب گفت و گو خبرنگار ایلنا با علی آرایی چگونگی کنترل سوخت بود؛ اینکه چگونه حمل و نقل شهری مدیریت شود که علاوه بر میل و رقبت شهروندان در استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی، خاطر شهروندانش بابت گرانی این خدمات، مکدر نشود؟  

مدیر منطقه 3 شهرداری کرج با اشاره به گرانی سوخت که در روزهای اخیر یکی از دغدغه های مردم شده است، ایجاد ناوگان حمل و نقل عمومی را از مهمترین راهکارهای مدیریت شهری دانست و گفت: باید برای کم شدن نگرانی شهروندان فکری به حال مصرف سوخت و مدیریت فرهنگی حمل و نقل داشت لذا اگر سیستم حمل و نقل متناسب با تمام متقاضیان شهر باشد لزومی به استفاده خودرو شخصی نخواهد بود.

آرایی امکانات ناوگان حمل و نقل شهری را به عنوان مهمترین عامل پیوستگی استفاده از این شبکه برشمرد و گفت: تراموا، بی.آر.تی. قطار شهری، تاکسی و ... مجموعه ای همیار هستند که در اختیار شهروندان قرار می گیرند بنابراین اگر نوع وسیله نقلیه عمومی، متناسب با اقتصاد و سلیقه افراد، انتخاب و تهیه شود نه تنها موضوع سوخت و حمل و نقل، حل می شود بلکه این نگاه مدیریتی منجربه فرهنگسازی استفاده از حمل و نقل عمومی خواهد شد.

وی ادامه داد: فراهم کردن ناوگان حمل و نقل متناسب با رضایتمندی جامعه با ایجاد فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه عمومی در تمام اقشار جامعه، منجربه تفاخر اجتماعی هم خواهد شد و این موضوع در صورتی محقق می شود که با ایجاد شرایط متناسب، انگیزه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را برای صاحبین وسیله شخصی مدرن هم فراهم کرد و به دنبال تغییر نگاه طبقه برخوردار نسبت به وسیله نقلیه عمومی بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تعامل با سایر مناطق و شهرستان های اقماری با موضوع ناوگان حمل و نقل شهری، تصریح کرد: باید با کار میدانی، محاسبه کرد چنددرصد از سفرها درون منطقه یا برون منطقه ای است و متناسب با نیاز منطقه، شبکه بهم پیوسته حمل و نقل ایجاد کرد و علیرغم فعالیت سازمان مستقل حمل و نقل شهری کرج می توانم به عنوان مصرف کننده و شهروند، صدای نیاز خود و شهروندان را به گوش مسئولان سازمان حمل و نقل شهری برسانم چراکه این اقدام علاوه بر رفع نیاز جابجایی شهروندان و کاهش مصرف بنزین، ایجاد اشتغال مستقیم 100 نفر را فراهم خواهد کرد. 

بازدید مدیرمنطقه 3 شهرداری کرج از مجتمع "مان"

آرایی در حاشیه بازدید از شرکت یاوران خودرو شرق، گفت: این دغدغه مدیریت شهری کرج است که بتوان وسیله نقلیه عمومی را در شرایطی که وضعیت و شرایط کشور می طلبد در دسترس شهروندان قرار دهد. این موضوع پیش از گرانی بنزین نیز مطرح شد و دغدغه پیشگیرانه مدیریت شهری کرج بود و حضور امروز من در این مجتمع می تواند به نوعی نسبت به فردا نیز، تصمیم پیشگیرانه به حساب آید.

وی به نهادهای مستقل شهرداری اشاره کرد و گفت: سازمان های ذیربط این موضوع، تصمیم گیرنده نهایی هستند اما من به عنوان مدیری که دغدغه این موضوع را دارم نیز می توانم مطالبه گر باشم و این مطالبه گری از منظر شهروندی می تواند برای تسریع در اتخاذ این تصمیم حائز اهمیت باشد.

مدیر منطقه 3 شهرداری کرج، گفت: این تصمیم مربوط به شهر و منطقه و محدوده ما نیست و باید تمام مناطق و شهرهای دیگر این تصمیم را اتخاذ کنند لذا می طلبد که شرکت های تولید کننده به روند خدمات دهی و سرویس بیشتر، متمایل شوند چراکه سیستم حمل و نقل شهری می تواند علاوه بر فعالیت خود به عنوان عنصر هویتی، مطرح شود بنابراین شرکت های تولید کننده به صورت تک بعدی به محصول خود نگاه نکنند. 

تخصیص اعتبار دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری

مدیرعامل شرکت یاوران خودرو شرق در این جلسه گفت: برای ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری نیازمند تعامل بین شهرداران و تولیدکنندگان است اما در حال حاضر با توجه به مشکلات اقتصاد کشور، وضعیت مالی شهرداری ها، مناسب نیست.

وی افزود: طبق آخرین جلسه ای که در وزارت کشور برگزار گردید این موضوع مطرح شد که از صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری برای خرید هر دستگاه اتوبوس 140 هزار دلار ارز، تعلق می گیرد و اگر این موضوع محقق شود، کمک بزرگی به شهرداری ها خواهد شد و آورده شهرداری کاهش خواهد یافت. 

مدیرعامل مجتمع مان با عنوان اینکه دولت با این اعتبار درصدد کمک به شهرداری هاست، افزود: تخصیص 140 هزار دلار از طرفی کمک دولت به تولید کننده است که با وارد کردن شاسی و لوازم مورد نیاز در چرخه تولید و اشتغال کشور سهیم باشد و این امتیاز، می تواند شهرداری ها را نیز مجاب کند که این انتخاب مسیر مناسبی خواهد بود.

کلانشهر کرج نیازمند نوسازی ناوگان حمل و نقل است

آرایی بعد از بازدید از شرکت یاوران خودور شرق به خبرنگار ایلنا، گفت: شرایط فعلی کلانشهر کرج می طلبد که با برنامه ریزی منسجم، ناوگان جدید حمل و نقل در شهر داشته باشیم و در این رابطه، جلسات تکمیلی و برنامه ریزی کلان نیز با سازمان حمل و نقل و مدیریت ارشد شهر کرج خواهیم داشت.

وی افزود: پس از تصمیم گیری و تبادل نظر اگر شرایط خرید این ناوگان با اقتصاد شهرداری تناسب داشت، قطعاً این موضوع می تواند یکی از راه های برون رفت از شرایط تحریم و کاهش مصرف سوخت بنزین باشد.

آرایی تصریح کرد: به عنوان بخشی از مدیریت شهری کرج، مطمئن هستم نوسازی حمل و نقل شهری می تواند گام موثری در محیط زیست مناسب، سلامت مردم، کاهش ترافیک منطقه و افزایش شرایط مناسب برای زندگی شهروندان باشد. 

مدیر منطقه 3 شهرداری کرج، اظهار داشت: تا مادامی که پیشنهاد مناسبی از مجتمع مان، نداشته باشیم، قدم های بعدی در ابهام خواهد بود. باید مطالعه درست در حوزه اقتصادی این ناوگان داشته باشیم که بتوان به عنوان مدیریت یک منطقه تاثیر گذار بود. 

وی به خرید 30 دستگاه اتوبوس شهری که در بهار گذشته وارد ناوگان شهری کرج شد، اشاره کرد و ادامه داد: اگر شرکت یاوران خودرو شرق، امتیاز خرید بهتری به شهرداری کرج پیشنهاد کند، می توان فایل جداگانه ای برای این موضوع باز کرد و با شرایط و تعامل بیشتری وارد مذاکره شد.  

معصومه امین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز