خبرگزاری کار ایران

کواکبیان مطرح کرد:

اصلاح‌طلبان به دنبال خالص‌سازی هستند/جریان دولت و اصلاحات در انتخابات یکی نخواهند شد

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۷۴۴

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در خانه احزاب پیشنهاد ایجاد مکانی برای اعتراضات مدنی داده شد و در وزارت کشور نیز تایید شد و وزارت کشور در کلانشهرها مکانی را مشخص کرده ولی دیوان عدالت اداری با این طرح مخالفت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مصطفی کواکبیان در نشست بررسی"تحولات اجتماعی و آینده جریان‌های سیاسی و نیروهای سیاسی ایران" که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص تحلیل جریانات سیاسی گفت: دستکم سه جریان مشخص در بین اصلاح طلبان وجود دارد که یک جریان رغبتی برای مشارکت در انتخابات ندارد و شرط و شروط برای شرکت در انتخابات می‌گذارند، این جریان زیاد نیستند اما وجود دارند.

وی ادامه داد: جریان دیگر نیز معتقد است تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند و لیست می‌دهند و جریان سوم نیز که اکثر اصلاح طلبان را شامل می‌شود انتخابات را تحریم نمی‌کنند اما می‌گویند برای لیست دادن باید نامزدهایی وجود داشته‌ باشند.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: در بین جریان میانه و مستقل نیز جریان دولت با عنوان اعتدال و توسعه به دنبال تنظیم لیست هستند، در این انتخابات دیگر مثل انتخابات دهم جریان دولت با جریان اصلاح طلبان ائتلاف نخواهد کرد، اصلاح طلبان معتقد به خالص سازی هستند.

وی ادامه داد: احزاب مستقل نیز دنبال لیست هستند که بعید می‌دانم با دولت به لیست مشترک برسند، نیروهایی نیز در قالب اصلاح‌ طلبی و اصولگرایی نمی‌گنجند و با عناوین مختلف نظیر جبهه ایستادگی لیست‌هایی را دنبال می‌کنند.

وی گفت: در احزاب اصولگرا نیز چهار جریان وجود دارد؛ جریان سنتی اصولگرایی در قالب جمنا که به دنبال لیست خود هستند و خود را مستظهر به حمایت جامعتین می‌دانند.

کواکبیان افزود: جریان جبهه پایداری نیز خیلی در جمنا راه ندارند اما در بسیاری از شهرها مدعی هستند و نیرو و لیست دارند، آنها به عنوان جریان تند اصولگرایی معتقدند با جریان سنتی به وحدت نمی‌رسند.

وی ادامه داد: جریان تحول خواه نیز معتقدند در اصولگرایی باید تحولاتی صورت گیرد که بیشتر آقای قالیباف در راس این جریان قرار دارد و به دنبال جوانگرایی و تحولگرایی هستند.

وی گفت: این ۱۰ جریان در مجموع می‌خواهند در مجلس یازدهم آرایش داشته‌ باشند.

کواکبیان با تاکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات افزود: باید مشارکت کنیم و در صدد اصلاح نابسامانی‌ها باشیم ، باید نیروهای مفید را به هر شکلی وارد مجلس کنیم ، حاصل بی تفاوتی و عدم مشارکت، مجلسی مانند مجلس نهم می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس دهم با همه اشکالاتی که دارد فضای بازتری نسبت به مجلس نهم دارد، به رغم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیمات سران سه قوه و سیاست‌های کلی نظام، مجلس باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند، اگر از انتخابات کناره‌گیری کنیم جایگاه مجلس از این حد نیز تنزل می‌یابد.

وی گفت: در انتخابات دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در تهران ۱۱ درصد در انتخابات شرکت کردند اما در انتخابات پنجمین دوره بیش از ۷۵ درصد مشارکت داشتند.

دبیر کل حزب مردم سالاری افزود: در انتخابات شورای دوم لیست آبادگران رای آورد و محمود احمدی نژاد از اعضای آن لیست شهردار تهران شد، آن لیست فقط چهار درصد آرای شرکت کنندگان در انتخابات را داشت و کسی شهردار شد که ۲ درصد مجموعه شورا با این انتخاب موافق بودند.

برخی به دنبال انگ زدن هستند

کواکبیان گفت: برخی با مطرح کردن جریان فتنه به دنبال انگ‌زدن هستند. البته می‌توان گفت نیروهای سرویس جاسوسی و استکبار آمدند و اغتشاشات را ایجاد کردند اما ۷۰ درصد دستگیرشدگان در حوادث اخیر را بیکاران تشکیل می‌دادند و افراد طبقات پایین جامعه معترض بودند، بیشتر شلوغی ها در مناطق کم برخوردار رخ داد و نشان داد که قشر ضعیف به دنبال بهانه‌اند و افزایش قیمت بنزین نیز بهانه خوبی برای‌شان بود.

وی افزود: در راهپیمایی حمایت از نظام و محکوم کردن ناآرامی‌ها در قم شعار "مرگ بر فتنه گر، چه در قصر، چه در حصر چه در قبر" توسط طراح و لیدر سرداده می‌شد، مشکل اینگونه افراد اغتشاشات اخیر نیست بلکه به دنبال انگ زدن هستند.

وی ادامه داد: راهپیمایی باید وحدت‌آفرین و جلوه‌ای از حضور نیروهای دلسوز جامعه باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مکانی برای تجمع و اعتراض مردم در کلانشهرها وجود داشته‌ باشد گفت: زمینه برای اعتراض مدنی پذیرفته شده فراهم نیست لذا باید مکانی برای تجمع مردم وجود داشته باشد تا با حفظ امنیت بتوانند اعتراض کنند.

وی افزود: با وجود این همه جلیقه زردها در اعتراضات فرانسه و همچنین در اعتراضات لبنان در بی دولتی، کسی کشته‌ نشد ولی ما در برخورد با بدنه اجتماعی معترض برنامه نداریم.

کواکبیان ادامه داد: در خانه احزاب پیشنهاد ایجاد مکانی برای اعتراضات مدنی داده شد و در وزارت کشور نیز تایید شد و وزارت کشور در کلانشهرها مکان مشخص کرده ولی دیوان عدالت اداری با این طرح مخالفت کرده است، آنها می‌گویند چرا اعتراضات محدود به میادین باشد همه آزادند هرکجا بخواهند اعتراض کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز