خبرگزاری کار ایران

معاون آب و فاضلاب استان خبر داد:

دیون 63 میلیارد تومانی پروژه های حوزه آب در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۵۰۳

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: پروژه های حوزه آب استان 63 میلیارد تومان دیون باقی مانده دارند که هنوز این میزان تامین اعتبار نشده است.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی جهان طلب در یازدهمین جشنواره نخستین واژه آب شهرستان بردسکن گفت: به رغم بارندگی‌های بسیار خوب سال گذشته  و امسال اما هنوز 30 شهر استان با تنش آبی و 5 شهرستان با بحران آب مواجه هستند.

وی از اجرای 133 پروژه عمرانی در حوزه حفر و تجهیز چاه های آب، احداث مخزن، تصفیه خانه، اجرای خط انتقال آب در سطح استان خبرداد و گفت: اعتبارات استانی که امسال برای شرکت آب و فاضلاب استان در نظر گرفته شده است (بجز مشهد) بیش از 14 میلیارد تومان است که متاسفانه تاکنون دو و نیم میلیارد تومان آن  اختصاص پیدا کرده است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: به رغم مشکلات اعتباری ولی اکثر پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب استان فعال است و برنامه ریزی شده است تاپایان امسال بخش اعظم این پروژه تکمیل تا در تابستان سال 99 شهرهای استان با مشکل کم آبی یا بی آبی مواجه نشوند.

جهان طلب عنوان کرد: خشکسالی های 15 سال اخیر باعث شده است هر سال یک و نیم متر افت سفره های آب زیرزمینی را در استان داشته باشیم و طی 30 سال قبل چاه‌های آب استان بیش از 70 متر افت پیدا کرده است و در برخی از نقاط استان شاهد کاهش کیفت آب و در مناطقی چون بردسکن با توجه به پیشروی کویر شاهد شوری آب هستیم.

وی با بیان اینکه  آب شرب شهرهای استان از طریق 430 حلقه چاه  تامین می شود گفت: در سطح استان 720 هزار مشترک به جز شهر مشهد داریم که سرانه مصرف آب  به ازای هر نفر در استان 249 لیتر درروز است که سرانه بالایی است که برنامه ریزی شده است ظرف 5 سال آینده این  رقم به 205 لیتر به ازای هر نفر کاهش پیدا کند. 

معاون بهره برداری شرکت آب  و فاضلاب خراسان رضوی طول شبکه های آبرسانی در شهرهای استان را 6 هزار و 400 کیلومتر و خط انتقال توزیع را 1500 کیلومتر  اعلام کرد و گفت: متاسفانه  اکثر شبکه های آبرسانی استان از قدمت بالایی برخوردار است به طوری که 30 درصد آنها فرسوده هستند و به دلیل  هزینه های بسیار بالا در عملیات اجرایی نیازمند اعتبارات ملی می باشیم. 

جهان طلب گفت: از اجرایی کردن تبصره 3 در اکثر شهرهای استان توسط شوراهای اسلامی خبرداد و گفت: خوشبختانه بردسکن جزو شهرهایی است که تمامی پروژه آن فعال است و تا دهه مبارک فجر مورد افتتاح و بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: خشکسالی در سال های اخیر خسارات جبران ناپذیری به منابع زیرزمینی وارد کرده است و منابع آبی اکثر شهرهای استان  به شدت افت پیدا کرده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اظهار کرد: 97 درصد آب استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود که این خشکسالی‌ها تأثیر خود را گذاشته و باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

وی اظهارداشت: با توجه به شرایط آب و هوا و اقیلمی همچنان با وضعیت کم آبی در کشور و به ویژه  در خراسان رضوی  مواجه هستیم و یکی از  شعارهای اصلی وزارت نیرو سازگاری با کم آبی است که دراین رابطه برنامه ریزی شده است.

وی به یکپارچه سازی بین شرکت آب  فاضلاب شهری و روستایی  اشاره کرد و گفت:  یکی از اهداف مهم این ادغام ارائه خدمات مطلوب تر به مردم خواهد بود.

وی همچنین گفت: در آینده نزدیک تمامی خدمات مشترکین در حوزه ادارات حذف و  مردم بدون مراجعه به ادارات آب از طریق سایت و یا دفاتر پیشخوان دولت  خدمات خود را می گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز