خبرگزاری کار ایران

اکبری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

بیش از 65 درصد اهداکنندگان خون در قزوین مستمر هستند/ لزوم مشارکت جوانان به ویژه بانوان در اهدای خون

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۲۵۷

مدیر کل انتقال خون استان قزوین گفت: بیش از 65 درصد اهداکنندگان خون استان قزوین، از اهداکنندگان مستمر هستند که کمتر از 10 درصد آنان را بانوان تشکیل می دهند.

مهدی اکبری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، مهمترین موضوع در اداره کل انتقال خون را تامین اهداکننده‌های خون سالم و مستمر دانست و اظهار کرد: اهداکنند‌گان خون در سه نوع اهداکننده سالم و مستمر، اهداکننده باسابقه و اهداکننده بار نخست تقسیم‌بندی می‌شوند که در استان قزوین اهداکنندگان مستمر غالبا در رده سنی میانسالی هستند و باید جایگزین شوند.

وی افزود: نیازمند هستیم جوانان استان قزوین وارد چرخه اهدای خون شوند به ویژه از بانوان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند درخواست می‌شود در این زمینه نقش بسزایی ایفا کنند چرا که ایفای نقش آنها در اهدای خون، با درصد جمعیتی آنها تناسب ندارد.

مدیر کل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: در استان قزوین بیش از 65 درصد اهداکنندگان، از اهداکنندگان مستمر هستند و زیر 10 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند که با برنامه‌ریزی تلاش خواهیم این میزان درصد مشارکت بانوان در اهدای خون را افزایش دهیم.

گروه خونی AB  منفی، کمترین گروه خونی در جامعه است

اکبری اضافه کرد: از لحاظ گروه‌های خونی بر اساس طبقه‌بندی RH، گروه خونی مثبت یا منفی است؛ گروه خونی حدود 85 درصد یا بیشتر مردم مثبت است و از لحاظ سیستم گروه‌بندی RH، گروه خونی 15 درصد مردم و کمتر منفی است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس فراوانی که در جامعه داریم، بیشترین گروه‌های خونی O و Aاست و B و AB  کمترین هستند که بالطبع  AB منفی، کمترین گروه خونی در جامعه است.

این مسئول تصریح کرد: تعداد دارندگان گروه خونی AB   منفی در جامعه کمتر است و بعضاکه به این گروه خونی نیاز پیدا می‌کنیم کمی ممکن است به قید اضطرار، وجود این نوع گروه خونی اورژانسی‌تر هم باشد.

پیگیر تحویل زمین برای مرکز جامع اهدای خون هستیم

مدیر کل انتقال خون استان قزوین به راه‌اندازی سامانه سیار خونگیری به عنوان پایلوت در شهرستان‌های استان قزوین افزود: به غیر از تاکستان و قزوین مابقی شهرستان‌های استان به سامانه سیار خونگیری نیاز دارند به صورت چرخشی، این مهم عملیاتی می‌شود.

اکبری با اشاره به پیگیری زمین برای احداث مرکز جامع  اهدای خون در استان قزوین مطرح کرد: یک سِری مجوزات أخذ شده و به زودی جلسه‌ای تشکیل شده و برای تحویل نهایی زمین و تعیین تکلیف آن اقدام لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: با وجود این مرکز جامع در کنار سازمان انتقال خون استان قزوین، با استانداردهای بالاتر و اولویت‌های بیشتر، پاسخگوی مراجعه‌کنندگان خواهیم بود و خدمات را به صورت متمرکز ارائه خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز