خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش:

۲۰۰ عنوان رشته برای مدارس استثنایی کشور تدوین شد

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۲۷۹

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: تاکنون تدوین 200 رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش برای نوجوانان استثنایی در کشور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، سیدجواد حسینی روز شنبه در جلسه ای که با حضور مدیران مدارس و کارشناسان ستادی آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین در آمفی‌تئاتر علامه امینی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ۳۸ حوزه و ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش برای نوجوانان استثنایی در کشور تدوین شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش کشور اضافه کرد: ویژگی‌هایی که مدارس استثنایی باید داشته باشند پیوند با جامعه، ورود به بازار کار و آموزش کاربردی است که باید از خروجی‌های تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس باشد این در حالی است که در بسیاری از موارد آموزش‌ها به شیوه مکانیکی انجام می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مطرح کرد: شیوه آموزش و پرورش کشور باید به شیوه ارگانیک تبدیل شود، ولی در کشور ما آموزش هنوز به صورت مکانیکی است این باعث شده تا محصل پس از پایان تحصیل جذب بازار کار نشود.

حسینی عنوان کرد: یکی از بحران‌های کشور ذهنی بودن آموزش‌های نظام آموزش و پرورش است که دانش آموزان به صورت کاربردی مطالب را یاد نمی‌گیرند.

وی تاکید کرد: باید آموزش‌ها از بعد ذهنی و تئوری به بعد کاربردی تغییر کند تا جوانان بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار شوند.

این مسئول افزود: در آموزش و پرورش به روش مکانیکی، تنها، وظیفه تربیت نیرو است، اما در آموزش و پرورش ارگانیک افراد پس از تربیت، وارد بازار کار شده و فرد مفیدی برای جامعه می‌شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش کشور توضیح داد: در ایران نسبت به دنیا، چهار هزار و ۹۰۰ ساعت آموزشی مازاد وجود دارد، که این ساعت مازاد آموزشی تنها ذهن دانش آموزان را منجمد می‌کند و برای آنها سودمند نیست.

حسینی ادامه داد: باید دانشگاه‌های علوم پزشکی و بهزیستی تعامل لازم را داشته باشند، همچنین باید مدارس غیر دولتی وابسته به دانشگاه‌ علوم پزشکی و بهزیستی شود چون این دو دستگاه، امکان بیشتری برای ارائه خدمات به دانش آموزان استثنایی را دارند.

رئیس‌سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد: طی دو هفته آینده با هدف حمایت از دانش‌آموزان، ۸۰ میلیارد ریال اعتبار به مدارس استثنایی سراسر کشور اختصاص می‌یابد.

وی افزود: همچنین از این مبلغ، ۳۰ میلیارد ریال برای سرویس ایاب و ذهاب، ۳۰ میلیارد ریال برای برنامه ‌های توانبخشی و ۲ میلیارد ریال نیز برای طرح بسته‌های حمایتی تخصیص خواهد یافت.

این مسئول ابراز کرد:همچنین خدمات دندانپزشکی دانش آموزان استثنایی به ۱۵ میلیون ریال و خدمات خرید ویلچر نیز به ۱۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشورخاطر نشان کرد: همه انسان‌ها نسبت به یکدیگر استثنایی هستند و تفاوت‌ها و توانایی‌های منحصر به فردی دارند در حالی که هر انسانی در کنار کاستی‌ها، دارایی محور نیز هست.

حسینی اذعان کرد: هر انسانی دارایی‌هایی دارد که ممکن است افراد دیگر از داشتن نعمات آنها بی‌بهره باشند به همین سبب بهتر است برای رشد و ارتقای افراد به جای تمرکز بر نواقص، بر دارایی‌های شان دقت شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: همچنین این مساله باید در حوزه آموزش و پرورش استثنایی بیشتر از آموزش و پرورش عادی مد نظر قرار گیرد.

وی  اظهار کرد: به منظور ایجاد فرصت‌های برابر، نهضت بریل آموزی را فعال کرده و این نهضت از روز معلول به طور رسمی آغاز می‌ شود؛ تا معلمان بتوانند خدمات بهتری را به دانش آموزان ارائه دهند.

این مسئول خواستار شد: باید دانشگاه‌های علوم پزشکی و بهزیستی تعامل لازم را داشته باشند، همچنین باید مدارس غیر دولتی وابسته به دانشگاه‌ علوم پزشکی و بهزیستی شود چون این دو دستگاه، امکان بیشتری برای ارائه خدمات به دانش آموزان استثنایی را دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش کشور در پایان یادآور شد: در هزار و ۵۷۰ مدرسه ویژه در سراسر کشور بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز