خبرگزاری کار ایران

مدیر مرکز آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان:

توسعه پایدار با فراگیر شدن علم در جامعه محقق می شود

کد خبر : ۸۳۵۰۵۳

همایش نشست نقش رسانه در ترویج علم با رویکرد شناخت ایران‌زمین در مرکز آموزش و پژوهش­‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، نیما محمدی مدیر مرکز آموزش و پژوهش­‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در "نشست نقش رسانه در ترویج علم با رویکرد شناخت ایران‌زمین" که با حضور اصحاب رسانه و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، بابیان اینکه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از نیم‌قرن پیش اقدام به عمومی کردن و گسترش هرچه بیشتر علوم در جامعه کرده‌اند اظهار داشت: توسعه زمانی می‌تواند در یک جامعه پایدار بوده و دوام و قوام داشته باشد که آحاد جامعه به سمت فراگیرتر شدن علم پیش بروند و خردگرایی در آن جامعه به پایداری برسد.

وی افزود: ما در کشورمان چند سالی است که این بحث را آغاز کرده‌ایم و این موضوع امسال نمود بیشتری پیداکرده و تمهیداتی بیشتری در این خصوص اندیشیده شده است.

محمدی بابیان اینکه رسانه‌ها اگرچه امروزه از انحصار خارج‌شده‌اند و مانند گذشته انحصار رسانه‌های سمعی و بصری یا حتی چاپی را شاهد نیستیم گفت: با پیشرفت فنّاوری، رسانه‌های مجازی ایجاد شدند، که به‌ صورت دوسویه به تبادل اطلاعات کمک می‌کنند.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ادامه داد: این رسانه‌ها به جامعه علمی کمک می‌کنند، از این‌ جهت که هم اطلاعات علمی که موردنیاز از طریق فضای مجازی قابل‌دسترس است و هم این فضا در فراگیر شدن نتایج تحقیقات علمی نقش دارد.

یونس رنجکش، مدیرکل دفتر جذب و سرمایه­ گذاری استانداری گیلان نیز در این نشست با اشاره به تأثیر رسانه بر ترویج علم و همچنین کارکردهای آن اظهار داشت: توانمندسازی نیروهای انسانی فعال در حوزه رسانه برای تقویت جریان آگاهی بخشی به جامعه و استفاده بهینه از رسانه باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد : بهره‌مندی از ظرفیت‌های رسانه مستلزم شناخت از کارکرد آن و داشتن سواد رسانه‌ای است که نیازمند توجه جدی است.

رنجکش افزود : با توجه به کارکردهای رسانه  بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن باید با دانش و هوشمندانه باشد.

وی اضافه کرد : رسانه ابزاری برای انتقال پیام با کارکردهای مختلف اطلاع‌رسانی، تبلیغی، سرگرمی و هدایت و رهبری است که در دو سوی این خط ارتباطی هم انتقال‌دهنده پیام و هم گیرنده آن باید از آموزش و مهارت‌های لازم برخوردار باشند تا تأثیرگذاری رسانه جهت مثبتی را دنبال کند.

مدیرکل دفتر جذب و سرمایه­ گذاری استانداری گیلان با تأکید بر اینکه عدم شناخت از کارکرد صحیح رسانه و چگونگی استفاده از آن می‌تواند موجب چالش‌های مختلف شود افزود: در زندگی روزمره نمونه‌های مختلفی از این چالش‌ها را در جامعه شاهد هستیم.

رنجکش با اذعان به اینکه توانمندسازی منابع انسانی رسانه‌ها نیز نقش مهمی در انتقال و جریان سازی فعالیت‌های رسانه‌ای دارد گفت: در این زمینه عمداً ضعف‌هایی دیده می‌شود که گاهی موجب بی‌اعتباری و یا ضعف در کارکرد برخی رسانه‌ها می‌شود.

رنجکش به‌ ضرورت  برخورداری و بهره‌مندی و آموزش جامعه هدف رسانه به دانش و سواد رسانه‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: داشتن سواد رسانه‌ای موجب شناخت از رویکرد و هدف‌گذاری و چگونگی جریان سازی رسانه می‌شود که نقش مهمی در تحلیل آن دارد.

وی افزود: امروزه با توجه به تنوع و تکثر انواع رسانه‌ها و قرار گرفتن در معرض فنّاوری رسانه‌ای، هر جامعه هدفی باید بتواند از این ظرفیت در مسیر اهداف تعیین‌شده خود به نحو مطلوبی استفاده کند.

این کارشناس حوزه رسانه بابیان اینکه نقش رسانه در گسترش علم و دانش بر کسی پوشیده نیست و خود رسانه هم محصول علم است گفت: در خدمت علم قرار دادن این فنّاوری و ابزار نیازمند استفاده هوشمندانه و شناخت دقیق از کارکرد آن دارد که افراد بهره‌بردار باید آموزش و مهارت‌های لازم و کافی را داشته باشند.

وی ادامه داد: در دسترس بودن انواع رسانه‌ها و تبدیل‌شدن هر شهروند به یک پیام‌دهنده و گیرنده پیام چالشی جدی در عرصه اطلاع‌رسانی است که باید با این پدیده به‌صورت علمی برخورد کرد.

رنجکش نبود استراتژی رسانه‌ای را از مشکلات مهم در حوزه اطلاع‌رسانی عنوان کرد و افزود:  برای اثربخشی فعالیت رسانه‌ای باید با برنامه حرکت کرد و هدف‌گذاری‌ها نیز به‌خوبی مشخص شود در غیر این صورت با رفتارهای پراکنده موجب سردرگمی جامعه مخاطب و بی‌اثر شدن پیام انتقالی خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز