خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

وقتی همه خواب بودیم، بنزین گران شد

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۶۵۷

لحظاتی از بامداد جمعه -24 آبان ماه - نگذشته بود که خبر گران شدن بنزین در رسانه‌ها و سپس در فضای مجازی منتشر شد. البته این بدترین اتفاق آخرین ساعات روز پنجشنبه 23 آبان ماه نبود؛ زیرا پیش از آن آلودگی هوای بیشتر کلانشهرهای کشور از جمله اصفهان را لمس کرده و باخت فوتبال ایران در برابر عراق در بازی عصر دیروز را به تماشا نشسته بودیم.

پنجشنبه روز ما نبود، از صبح با آلودگی شدید هوا روبرو بودیم و ذوق‌مان از ندیدن کوه صفه به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها کور شده بود که عصر سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان و شاگردانش داغ دیگری بر دل  نهادند و بعد از باخت به تیم ملی فوتبال بحرین، باخت دو بر یک مقابل تیم ملی عراق آن هم در زمین کشور ثالث که از قضا عربی بود، تقدیم مان کردند.

با این دو ضربه کرخت شده بودیم که گرانی بنزین تیرخلاص را زد . ساعت از دو شب گذشته بود که یک فیلم 30 ثانیه‌ای با کیفیت نه چندان خوب از شلوغی مقابل یکی از پمپ بنزین‌های شاهین‌شهر در برخی از گروه‌های فضای مجازی منتشر شد. فیلمی که در آن سخنی از کسی درباره گرانی بنزین شنیده نمی‌شود. اما بازار جوک و جوک سازی مثل واقعیت، گنگ و خواب آلود نیست و طنازها کمی فعال‌تر از بقیه مشغول تولید محتواهای طنز در باره افزایش نرخ بنزین و دو نرخی شدن آن هستند. پیام هایی که زنگ هشدار دریافت پیام را هر از گاهی به صدا در می آورد.

در اغلب  سایت‌های خبری سازمان‌ها  و نهادهای رسمی و نیمه رسمی استان  هم  عکس  و خبری از این اتفاق تا کنون منتشر نشده اما آخرین اخبار سایت استانداری اصفهان قابل توجه است. در این خبر   استاندار اصفهان از تمامی مدیران استانی خواسته تا پویایی بیشتری برای جذب بودجه سال ۹۹ در سطح کشور داشته باشند. عباس رضایی در جلسه شورای برنامه ریزی  و توسعه استان گفت  «ایجاد نشاط و انگیزه توسط دستگاه های اجرایی استان و تزریق امید و سرزندگی به جامعه ضروری است.»

واقعا این حجم از امید که با آلودگی هوا و باخت تیم ملی فوتبال مان به تیم عراق تا این لحظه به زندگی مان تزریق شده، کم بود که دو نرخی شدن بنزین به همراه افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای هم به آن اضافه شد.  اما هر کسی   اندکی از علم اقتصاد اطلاع داشته باشد ،می داند  که قیمت حامل های انرژی در ایران نسبت به قیمت جهانی بسیار کمتر است و دلیل آن پرداخت یارانه از سوی دولت ها به ازای قیمت مازاد است تا به اصطلاح مردم فشار کمتری را متحمل شوند. برنامه ای که در وهله اول سبب افزایش تردد ماشین های تک سرنشین و به دنبال آن افزایش آلودگی هوا شده بود.

امیدواریم این تصمیم تا حدی بر کنترل آلودگی هوا وکاهش حجم ترافیک درون شهری تاثیر بگذارد. ولی به نظر می رسد  تاثیر بیشتر این تصمیم در بازار نا‌مطمئن و کم نظارت است که منجر به گران شدن بی رویه اجناس و افزایش خودسرانه قیمت ها در بیشتر کالاهای مصرفی مردم شده و سبد خانوار را کوچک تر از قبل می کند. از منظر دیگر این پرسش به ذهن می آید که  آیا دولت در تامین بودجه به مشکل برخورده است؟ باید منتظر ماند و دید بازار ارز و سکه و .... فردا چه واکنشی به دو نرخی شدن بنزین و البته گرانی 50 درصدی آن خواهند داشت.

سمیه مسرور - سرپرست خبرگزاری ایلنای اصفهان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز