خبرگزاری کار ایران

نماینده زنجان در شورای عالی استانها مطرح کرد:

مرگ 7 هزار نفر در طول سال بر اثر تصادف در جاده‌های ناامن کشور

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۵۰۹

نماینده زنجان در شورای عالی استانها با اشاره به اینکه سالانه 7000 نفر در جاده‌های ناامن کشور کشته می‌شود، گفت: بر اثر همین نا امنی 180 هزار نفر نیز در طی سال مصدوم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی صالحی‌نژاد امروز 23 آبان ماه در بیست و پنجمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها اظهار داشت: در وضعیت کنونی که شرایط بودجه و اعتبارات متناسب با نیازهای جامعه نیست، مدیریت وظیفه‌ای دشوار است. طبیعتا محدودیت‌ها نیز بیشتر شده ولی معتقدیم که بعضی از معضلات و مشکلات را می‌توان بدون اعتبار و با داشتن تدبیر مدیریتی مناسب برطرف کرد.

وی ادامه داد: همان‌طور که سربلندی و عملکرد موفق در این عرصه امنیت، رفاه و آسایش هموطنان را به همراه خواهد داشت، عملکرد ضعیف در امور مربوطه نیز امنیت و آسایش هموطنان را به چالش خواهد کشید. متاسفانه براساس آمارهای اعلام شده سالانه 7000 نفر کشته و 180 هزار نفر مصدوم در جاده‌های ناامن کشور قربانی می‌شوند. در حال حاضر در کشور 3400 نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که شرایط 1500 نقطه از آن بحرانی اعلام شده است.

صالحی‌نژاد گفت: براساس اعلام معاون اجرایی پلیس راهور اگر تنها 10درصد از این نقاط حادثه‌خیز اصلاح شود 31 درصد از حوادث منجر به فوت جاده‌ها در این نقاط کمتر خواهد شد.

وی افزود: مگر حتما باید زلزله‌ای رخ بدهد تا لرزه‌ای بر مدیران برای ایجاد جلسه اضطراری و بحرانی صورت بگیرد؟

نماینده زنجان در شورای عالی استانها عنوان کرد: از میانگین آمار محرومان و کسانی که دچار نقص عضو و معلولیت می‌شوند بگذریم، طبق آمارها در جاده‌های ناامن کشور هر 30 دقیقه یک نفر بر اثر تصادف جانش را از دست می‌دهد.

راهکار چیست؟

وی بیان کرد: طبق مطالبات انجام شده با شش سال وقت می‌توان تمام نقاط حادثه‌خیز را با 6000 میلیارد تومان اصلاح کرد؛ پس بیایید آستین همت را بالا بزنید و گوشه‌ای از کار را بگیرید که حتی یک ساعت دیگر هم دیر است.

صالحی‌نژاد ادامه داد: ساختار طویل وزارت راه و شهرسازی واقعا گسترده و مدیریت آن سنگین است. به حق یک وزیر در این جایگاه هجمه سنگینی از وظایف را شبانه‌روز باید مدیریت کند. این موضوع را مجلس شورای اسلامی باید بیشتر مورد توجه خود قرار دهد که یک وزیر راه و شهرسازی به طور 100 درصدی قادر نخواهد بود که همزمان بر تمامی بخش‌های زیربنایی وزارتخانه اعم از زمینی، هوایی و ریلی، مسکن و شهرسازی، طرح تبدیلی شهرهای مختلف، پروژه‌های آمایش سرزمینی، ساخت و سازهای ادارات و غیره بپردازد و مستلزم تفکیک این وزارتخانه و تقسیم در کاستن از حجم سنگین وظایف و مسئولیت‌ها است.

نماینده زنجان در شورای عالی استانها با بیان اینکه مردم به تدبیر مسئولان و عملکرد آنها نه تنها در عرصه راه و شهرسازی بلکه در تمامی ابعاد امید دارند، گفت: امروزه جاده‌ها و بزرگراه‌ها به عنوان شاهراه اقتصادی و از جمله سرمایه‌های عمده ملی هر کشور محسوب می‌شود و توسعه بیشتر زیرساخت‌های راه و ریلی کشور می‌تواند زمینه‌ساز توسعه در هر منطقه باشد.

وی تصریح کرد: در این زمینه پروژه‌هایی که راه‌های ارتباطی را نزدیکتر کرده و از لحاظ ترافیکی صرفه‌جویی انرژی، توسعه اقتصاد، گردشگری و همین‌طور رساندن خدمات و امکانات مهم بوده‌اند. الحق اقدامات خوبی صورت گرفته است اما گاهاً مشاهده می‌شود روند پیشرفت پروژه‌ها به کندی پیش می‌رود که صرفا خستگی برای مردم را به همراه دارد. لازم است بر پروژه‌هایی همچون پروژه آزادراه تهران- شمال با کاهش 64 کیلومتری مسیر و کاهش 3 ساعته مدت‌زمان سفر و صرفه‌جویی 600 میلیارد تومانی مصرف سوخت نگاه ویژه‌ای از وزارتخانه مطلوب دیده شود.

وی با خطاب به وزیر راه و شهرسازی در جلسه گفت: بخش عمده‌ای از معابر سطح شهرها در استان‌های کمتر توسعه‌یافته نگاه ویژه از جانب شما را برای اختصاص هرچه بیشتر قیر سهمیه‌ای برای بازآفرینی شهری را می‌طلبد و همچنین از اقدامات شایسته آن وزارتخانه به ویژه در خصوص طرح ملی مسکن که در حمایت از قشرهای متوسط و ضعیف جامعه هستند، نهایت تقدیر و تشکر را داریم.

صالحی‌نژاد در آخر افزود: با توجه به طرح امضای تفاهم‌نامه بین شورای عالی استانها و وزارت راه و شهرسازی که جلسات آن در تاریخ 10 مهر ماه 98 و 22 آبان ماه 98 با نماینده آن وزارتخانه در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای عالی استانها مواردی چون بازآفرینی بافت‌های فرسوده، بازنگری در طرح‌های تفضلی شهرها، انرژی، معماری پایدار، اقلیم و غیره مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته است. امید است با درایت وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای عالی استانها این اقدام مهم به نتیجه قابل قبولی ارتقاء یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز