خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

احداث سازه‌های جدید پیچی برای زلزله‌زدگان آذربایجان/ ایجاد شرکت‌های قطار حومه‌ای برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۴۵۶

وزیر راه و شهرسازی گفت: با احداث سازه‌های جدید پیچی برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی ایجاد سرپناه توسط بنیاد مسکن می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد اسلامی در بیست و یکمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها گفت: امیدواریم برای رفع مهمترین دغدغه‌های مردم، پیشبرد اهداف و هماهنگی تعامل در کشور به گونه‌ای عمل شود که راندمان و پیشرفت کارمان به حداکثر برسد و مردم بتوانند از نتایج آن به صورت بهتری بهره‌مند شوند.

سلامی ادامه داد: مهم این است که بتوانیم دغدغه‌های مردم را به سیاست، رویکرد و برنامه‌ تبدیل کنیم و در این راستا برنامه‌محور عمل کنیم. این برنامه را در دستور کار قرار داریم و با اولویت به آن خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در حوزه شهرسازی و همچنین تصویب طرح‌های جامع زمانبر به مدت 10 یا 12 سال بود، بیان کرد: اما اکنون تغییرات روی شرح خدمات برنامه‌ریزی را به گونه‌ای صورت داده‌ایم که برای تجدید طرح‌های جامع به آن نکات اصلی که امروز گرفتاری اصلی مردم در شهرها است، توجه کنیم و آن روش سنتی را ادامه ندهیم. یعنی دوباره از اول یک تغییر جامع را بنویسیم.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: کاستی‌ها و عدم ارتباط‌ها و آثار و پیامدهای منفی و مثبت طرح گذشته روی کار مردم تاثیراتی داشته است که دلایل آن با اقدامات خلاف سابق در طرح شهرداریها و یا دست‌اندرکاران این طرح‌ها بوده است که باید آنها را تعیین تکلیف و آسیب‌پذیری کنیم. همچنین برای بهبود آن تصمیمی صورت بگیرد که این امر برای ما حائز اهمیت است.

سلامی گفت: با توجه به آلودگی هوای کلانشهرها باید بتوانیم با تمهیدات و تدابیری تردد خودروها را به حداقل برسانیم و در این راستا مصوباتی داشتیم از جمله اینکه شرکت‌های قطار حومه‌ای را ایجاد کنیم و این جزو برنامه‌های ما است که امیدواریم این شرکتها ایجاد شوند. مقدمات این طرح‌ها را فراهم کردیم تا ضمن مشارکت با شهرداری، قطارهای حومه‌ای فعال شوند و مسافران را از حومه به پایتخت و کلانشهرها منتقل کنیم. این اقدام باعث می‌شود خودروهای کمتری به مراکز استانها و کلانشهرها تردد کنند.

وی ادامه داد: نقطه سوم که مورد تاکید قرار گرفت و برای ما اهمیت دارد این است که برای قطع ارتباط در برون‌شهری و درون‌شهری بتوانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که قطار از بیرون شهر به داخل شهر و همچنین از بیرون شهر و پایین شهر به داخل شهر تردد داشته باشد که این موضوع ضرورت حمایت همکاری و مدیریت شهرداریها و شوراها را می‌طلبد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شورای عالی استانها و شورای استانها در استانها و پایتخت باید مکان مستقل و مشخصی داشته باشند و خودشان بتوانند تامین مالی کنند. ما این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم برای شورای عالی استانها جایی به صورت مشخص احداث کنیم.

اسلامی ادامه داد: با توجه به زلزله اخیر در آذربایجان شرقی و دلایل خسارت کمترین حادثه می‌توان گفت: یکی از دلایلی که خسارتها زیاد نبود این است که بافت‌سازی در این مناطق به درستی انجام شده است. نوسازی خانه‌های روستایی نیز یکی از دلایل برجسته این موضوع است. با همکاری وزارت راه و بنیاد مسکن باید کار نوسازی و بازسازی 200 هزار واحد روستایی انجام شود که در این زمینه همکاری مردم بسیار مهم است. نزدیک به 70 درصد روستاهای آذربایجان شرقی نوسازی شده‌اند. روستاهایی که نوسازی شده‌اند خانه‌هایشان حتی یک ترک هم برنداشته‌اند اما خانه‌هایی که به هر دلیلی از این طرح استقبال نکرده بودند دچار خسارت شدند. آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و ثبت‌نام کنند تا خانه‌هایشان ایمنی و نوسازی شود.

وی گفت: با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه مناطق زلزله‌زده باید در جایی مناسب اسکان پیدا کند و دولت اجاره‌بهای این مکانها را پرداخت می‌کند، روز گذشته در جلسه هیات دولت آقای روحانی این موضوع را تکلیف کردند که با توجه به فصل سرما هموطنان زلزله‌زده بتوانند جایی را اجاره کنند. این موضوع ابلاغ هم شد و روز گذشته معاون اول رئیس جمهور در بازدیدی که از این مناطق داشتند در جریان سخنرانی خود در بین مردم به این موضوع اشاره کردند.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در دو شهرستان زلزله‌زده آذربایجان شرقی به خصوص مردم سراب مردم عمدتا دامدارند و نمی‌توانند در جای دیگری از محل نزدیک دام‌هایشان مستقر شوند تا زمانی که خانه‌هایشان ساخته شود. ما از روز گذشته رو به ایجاد فضاهای موقت به جای چادر کرده‌ایم که کار نصب آنها شروع شده تا بر این اساس مردم بتوانند در محل‌های خود مستقر شوند.

اسلامی در پایان گفت: استقرار کانکس را تایید نمی‌کنیم چراکه ممکن است عواقبی به دنبال داشته باشد اما با نصب این سازه‌های پیچی خیلی راحت می‌شود در هر جایی مستقر کرد و بعد از ساخت خانه‌های مناطق زلزله‌زده آنها را جمع‌آوری و به جایی که نیاز است منتقل می‌کنیم و بنیاد مسکن در حال حاضر به سرعت در حال نصب چنین سازه‌هایی در مناطق زلزله‌زده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز