خبرگزاری کار ایران

با حضور مدیر عامل بورس کالای ایران؛

اولین و بزرگترین کارخانه نوآوری زعفران کشور در خراسان رضوی افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۷۳۶

اولین و بزرگترین کارخانه نوآوری زعفران کشور با فضایی بالغ بر 3 هزار متر مربع با حضور مدیر عامل بورس کالای ایران در خراسان رضوی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه، حامد سلطانی‌نژاد در مراسم افتتاح کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران ‌و انبار سپرده کالایی بورس زعفران اظهار کرد: به زودی تعداد انبارهای پذیرفته شده زعفران در بورس کالا افزایش می یابد تا با رونق معاملات گواهی سپرده زعفران شاهد کشف قیمت بهینه تر و توسعه تجارت این محصول باشیم.

وی به راهبردهای این بورس در حوزه محصولات کشاورزی اشاره کرد و ‌گفت: اقداماتی همچون اوراق بهادار سازی محصولات ، توسعه ابزارهای مشتقه ،ایجاد و به کارگیری ابزارهای تامین مالی ومعاملات متناسب با نیاز مشتریان به گسترش اندازه وعمق بازار محصولات کشاورزی دربورس کالا کمک می‌کند که در نتیجه کشف قیمت بهینه تر و تبدیل شدن به مرجع قیمتی وتوسعه تجارت این محصول حاصل می‌شود.

مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان اینکه توسعه نظام انبارداری به عنوان یکی از الزامات بازار محصولات کشاورزی در برنامه های بورس قراردارد عنوان کرد: با تلاش های صورت گرفته طی چند سال اخیر هم اکنون استان خراسان رضوی به عنوان قطب محصولات کشاورزی قابل عرضه در بورس کالا تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: به زودی اولین انبار پسته استان خراسان رضوی راه اندازی می‌شود با توجه به اینکه ما در حوزه زیره ، زعفران  و پسته هم انبار داریم و انبار ابریشم هم باید آورده شود.

سلطانی نژاد گفت : حدود ۵ انبار در کشور حجم معاملات را انجام می‌دهند و در حوزه پسته ۲ انبار پذیرفته شده است و هم چنین حدود یکصد انبار در حوزه زعفران وزیره در کشور پذیرفته می‌شود.

در ادامه مراسم رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:در استان. خراسان رضوی بالغ بر هشت میلیون انواع محصولات  زراعی ، باغی و دامی به ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان تولید می‌شود .

محمدرضا اورانی افزود: سطح زیر کشت ۱۱۴ هزار هکتار زعفران در کشور را ملاک بگیریم، ۹۰ هزار هکتار به استان ما  اختصاص دارد و ۱۵ هزار هکتار هم به خراسان جنوبی اختصاص دارد.

وی گفت : در استان خراسان رضوی 330 هزار هکتار سطح زیر کشت باغی باتولید بالغ بر یک میلیون تن که در واقع 91 درصد محصولات باغی استان را تشکیل می دهد که پسته وزعفران 60 درصد محصولات باغی استان  را تشکیل می دهند.

اورانی افزود: نتیجه این فرایند آن است زعفرانکاران و به خصوص کل مالکان، در فصل برداشت گل زعفران تنها به اندازه نیاز خود زعفران را وارد بازار کنند و با کمک بورس جلوی افت قیمت را بگیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم  طی دوسال آینده خراسان رضوی مقام نخت پسته را بدست آورد و دراستان 90 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته است که بالغ بر 60 هزار تن پسته درتربت حیدریه تولید می شود.

وی گفت: پیشنهاد می کنیم نخست شهرستان هایی که دست‌ اندرکار زعفران هستند، کشاورزان تحصیل کرده، زعفران کاران تحصیل کرده یا فرزندان تحصیلکرده آن ها را شناسایی و برای این افراد کارگاه های آموزشی آشنایی با ادبیات و الفبای بورس را دایر کنید زیرا با این شیوه قادر خواهیم بود زعفرانکاران را به سلاح علم روز تجهیز ودر نتیجه قادر شویم از این ظرفیت جدید یعنی بورس کالایی زعفران به نحو مطلوب استفاده کنیم.

مدیرعامل طلای سرخ ایرانیان نیز در این مراسم گفت: اولین و بزرگترین کارخانه نوآوری کشور با فضایی بالغ بر 3 هزار و 800 متر مربع امروز فاز یک آن افتتاح شد.

سید احسان مصطفوی نژاد اظهارکرد: دراین کارخانه حدود 100 نفر به صورت سالیانه مشغول به کار می شوند که طبق برنامه مدون ظرف سه سال آینده آموزش های مشخص برای 60 هزار خانواده در زمینه زعفران انجام می شود.

وی از افتتاح هتلینگ طلای سرخ به وسعت 18 هزار متر در شهرک صنعتی فازیک و پروژه تربت جام دریک ماه آینده خبرداد و افزود: ظرفیت انبار تربت حیدریه 60 تن است که با راه اندازی انبار در تربت جام این ظرفیت به 100 تن خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز