خبرگزاری کار ایران

محمدزاده به ایلنا خبر داد:

برداشت آویشن آبی برای اولین بار در روستای رضویه گناباد

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۳۴۹

کارشناس خدمات جهاد کشاورزی دهستان زیبد از برداشت آویشن آبی برای اولین بار در روستای رضویه خبر داد.

وحید محمد زاده کاخکی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت: با توجه به ضرورت کشت و توسعه گیاهان دارویی و ایجاد اشتغال پایدار ، برای اولین بار بصورت آزمایشی و مزرعه الگویی- ترویجی در روستای رضویه زیبد گناباد ، کشت گیاه آویشن آبی انجام شده است .

وی ادامه داد : با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه رضویه زیبد، گیاه آویشن آبی توانسته سازگاری خوبی با محیط برقرار کند و محصول با کیفیتی در این مزرعه تولید شود که در حال حاضر برداشت سوم از این مزرعه به پایان رسیده است.

محمد زاده تصریح کرد: آویشن، گیاهی است مناسب با شرایط  آب و هوایی معتدل و‌ گرم که در زمستان شاخ و برگ های گیاه کامل از بین می‌رود و بخش زیرزمینی آویشن زیر خاک باقی می ماند و در اسفند ماه همان سال رشد می‌کند و در بهار محصول می دهد. 

 کارشناس خدمات جهاد کشاورزی دهستان گفت: بهتر است گیاه در برداشت آخر کف بر شود تا در زمستان خشک نشود و بهترین تاریخ کشت آویشن شیرازی در زمین 15 اسفند تا 30 فروردین ماه است.

محمد زاده ضمن تاکید بر مصارف دارویی آویشن گفت:چوب و برگ گیاه آویشن موارد استفاده دارویی دارد و برگ های گیاه آویشن باید به دور از نور مستقیم آفتاب خشک و نگهداری شوند،که در این شرایط تا 2 سال ماندگاری دارد و اسانس خود را از دست نمی دهد.

وی در رابطه با ایجاد اشتغال زایی پایدار در منطقه رضویه با کشت آویشن گفت:در هر یک هکتار 800 کیلو برداشت و از سال دوم 1000 تا 1200 کیلوگرم برگ خشک آویشن تولید می شود .

 کارشناس خدمات جهاد کشاورزی دهستاناذعان کرد:یکبار کشت گیاه آویشن برابر است با پنج سال برداشت و از سال سوم به بعد، در مناطق گرمسیری هر سال سه بار گیاه برداشت میشود ،همچنین در فصل زمستان و کمیاب بودن گیاه نوسان قیمت آن قابل توجه است .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز