خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر علوم:

تحریم فرصت تولید بذر مورد نیاز کشور را فراهم می کند

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۹۴۷

قائم مقام وزیر علوم و تحقیقات و فن آوری کشور با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت محققین پژوهشگاهی کشور برای تولید داخلی بذرهای مصرفی کشور گفت: اکنون فرصت خوبی است که در قالب تشکیل کارگروه مشترک وزارت های علوم و جهاد کشاورزی منابع مالی برای تولید بذر توسط محققین در داخل کشور داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا عبدالرضا باقری امروز در حاشیه بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی ایران مستقر در استان البرز، اظهار داشت: آموزش عالی در دانشگاه و موسسات فناوری طی ۴۰ سال گذشته توفیقات زیادی داشته است که در تمام رشته و گرایشات، نیروهای کیفی خوبی تحویل جامعه علمی کشور شده است.

وی افزود: ورود دانشگاهها به جامعه فناوری به عنوان مقوله جدید مطرح است که در وزارت علوم دنبال می شود لذا باید بازنگری در شیوه مدیریت و آئین نامه ها و رویکرد تحولی ایجاد شود.

باقری تاکید کرد: می خواهیم ضوابط و مقررات متناسب با نوع ماموریت آنها نباشد اما در ارتباط با نظارت، معتقدیم که ستاد وزارت به سمت نقش سیاستگذاری کلان باشد و مداخلات داخلی را کمتر کنیم.

قائم مقام وزیر علوم گفت: یکی از موضوعات مهم که در شرایط تحریم حائز اهمیت است، فعال کردن ظرفیتهای موجود در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی داخل کشور خواهد بود.

وی با اشاره به مقامات عالی رتبه کشور به این امر تاکید دارند، تصریح کرد: در شرایط تحریم فرصت مناسبی پیش آمده که پژوهشگاه های ما بتوانند از ظرفیتهای موجود خود برای کمک به بهبود کیفیت کالای ایرانی و کمبود قطعات و مواد صنعتی که کشور به آن نیاز دارد، اقدام کند.

قائم مقام وزیر علوم و تحقیقات و فن اوری کشور با اشاره به رونمایی ۳ طرح فناوری گفت: امروز این پژوهشگاه دستاوردهای مهم در حوزه صنعتی داشته است که استفاده از آنها می تواند بخشی از نیاز کشور را برطرف کند.

وی با توضیح اینکه در خصوص فراهم آوری تجهیزات اکنون توزیع ۴۰ میلیون یورو میان دانشگاه ها از امروز آغاز شده است، اظهار داشت: دانشگاه ها در چند سال گذشته از لحاظ تجهیزات وضعیت مناسبی نداشته اند و این اقدام خوبی است.

قائم مقام وزیر علوم در ادامه افزود: لازم است در شرایط اقتصادی کشور با بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی در بهبود کیفیت کالای داخلی و همچنین تولید بذر کشاورزی مورد نیاز بپردازیم و در این راستا استفاده از ظرفیت محققین پژوهشگاهی کشور برای تولید داخلی بذر، موثر است.

باقری گفت: به عنوان نمونه سالی ۱۲۰ میلیون یورو بذر خیار و گوجه و دیگر صیفی جات وارد کشور می کنیم و اکنون فرصت خوبی بود که در قالب تشکیل کارگروه مشترک وزارت های علوم و جهاد کشاورزی منابع مالی برای تولید بذر توسط محققین در داخل کشور داشته باشیم.

وی گفت: باید با بهره گیری از این ظرفیت‌ها کمبود قطعاتی که صنایع کشور به آن نیاز دارند تولید شود؛ خوشبختانه در حال حاضر فضای خوبی به وجود آمده است. 

باقری از ظرفیت‌ مفید پژوهشگاه مواد و انرژی در راستای ترمیم مشکلات و رفع نیازهای کشور، یاد کرد و گفت: باید به سمت دانش بنیان شدن محصولات تولیدی برویم و لازم است پژوهشگاه به گونه ای نیاز‌های این حوزه را پوشش دهند که از واردات مواد و قطعات بی نیاز شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز