خبرگزاری کار ایران

صبح امروز صورت گرفت؛

دیدار سفیر فرانسه با شهردار اصفهان

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۴۷۸

شهردار اصفهان و سفیر فرانسه در ایران از لزوم استفاده از توانمندی‌های علمی و دانشگاهی و میراث اصفهان در حوزه های فرهنگی برای افزایش ارتباطات میان اصفهان و شهرهای فرانسه سخن گفتند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، قدرت الله نوروزی در دیدار سفیر فرانسه در ایران با اشاره به اینکه اصفهان از شهرهای تراز اول ایران در عرصه‌های صنعتی، علمی، گردشگری، فرهنگی و دانشگاهی است و چندین دوره پایتخت ایران بوده است، اظهار کرد: بسیار خرسندیم که شاهد روابط حسنه ایران و فرانسه در سال‌های گذشته بوده‌ایم.

شهردار اصفهان به مطالعات خود در مورد انقلاب فرانسه و قانون اساسی این کشور اشاره کرد و گفت: فرانسوی ها برابری، آزادی و عدالت را در شعارهای خود مدنظر دارند. حرکت روشنفکری در جهان ریشه در فرانسه دارد. امیدواریم در شرایط کنونی هم فرانسه به عنوان یک کشور اثرگذار در رقم خوردن ارتباطات و تعاملات خوب نقش شایسته قبلی خود را ایفا کند.

وی تصریح کرد: حجم مبادلات مالی ایران و فرانسه در سال 2018 سیر صعودی را طی کرده، این روند نیاز به تداوم دارد و نباید تحت الشعاع بدخواهی دیگر کشورها قرار گیرد.

نوروزی از امنیت و آرامش در شهر اصفهان سخن گفت و با اشاره به سفر امروز خود با مترو برای حضور در همین جلسه و گفت و گو با مردم در این مسیر، افزود: این موضوع نشان از حاکمیت امنیت برای شهروندان و گردشگران در این شهر دارد.

شهردار اصفهان خطاب به سفیر فرانسه در ایران گفت: با توجه به سابقه و تجربیات شما این فرصت وجود دارد تا پیام ملت ایران به دولتمردان و مردم فرانسوی، به خوبی منتقل شود.

وی به آثار متفکران سیاسی فرانسه و به ویژه ژان ژاک روسو اشاره کرد و گفت: ایران و فرانسه از لحاظ نظام حقوقی نزدیکی بسیاری با هم دارند و همین موضوع سبب ایجاد زیرساخت مناسب برای روابط مطلوب بین دو کشور شده است.

نوروزی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس و امضای پیمان دوستی بین شهر ایسی لمولینو با محله جلفای اصفهان، تصریح کرد: با همکاری طرف فرانسوی توانستیم ظرف یک هفته 38 برنامه فرهنگی در این شهر برگزار کنیم. همچنین به دلیل ویژگی های خاص محله جلفا در اصفهان، برای اولین بار تفاهم نامه و پیمان دوستی بین یک محله با یک شهر برقرار شد؛ چراکه معتقدیم محله جلفای اصفهان، آنقدر ویژگی های خاص و جهانی دارد که می تواند با یک شهر تفاهم دوستی برقرار کند.

حرف های مشترک اصفهان و فرانسه در حوزه میراث فرهنگی

وی ادامه داد: به دلیل این سطح تعاملات و تجربیات مشترک، می توان با همکاری انجمن دوستی ایران و فرانسه و شهرداری پاریس، برنامه های هفته فرهنگی پاریس را در اصفهان برگزار کرد. شهر اصفهان آمادگی دارد با همکاری سفارت ایران این رویداد را در قالب طرح اصفهان 2020 که در حوزه گردشگری است، اجرا کند. 

شهردار اصفهان با بیان اینکه در طرح اصفهان 2020 تمام ظرفیت های اقتصادی، تاریخی و میراثی شهر اصفهان در راستای تحقق اقتصاد گردشگری فعال خواهد شد، گفت: اصفهان در نظر دارد، سرمایه گذاری های خود را با گرایش گردشگری انجام دهد تا اصفهان به عنوان محور گردشگری ایران معرفی شود.

وی به ظرفیت های مشترک اصفهان و فرانسه در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: قبرستانی مهم در فرانسه مشابه مجموعه تخت فولاد اصفهان در این کشور وجود دارد. بین آثار فرهنگی و میراثی اصفهان و پاریس 5 نقطه مشابه وجود دارد و این می تواند سرآغاز گفت و گوهای بیشتر بین ما باشد.

شهردار اصفهان به استفاده از پتانسیل های دانشگاهی و علمی میان اصفهان و دانشگاه های فرانسوی نیز تاکید کرد و افزود: استان اصفهان با بیش از 5 میلیون جمعیت دارای 300 هزار دانشجو، 5 دانشگاه مادر، 30 دانشگاه غیرانتفاعی و تعداد زیادی دانشگاه علمی – کاربردی و پیام نور است که این مجموعه می تواند زمینه تبادلات علمی و دانشگاهی را فراهم کند.

وی دیدگاه ارتباط میان شهرها بدون تمرکزگرایی را رمز موفقیت شهرها و توسعه شبکه های ارتباطی شهرها دانست و بر لزوم ارتباط شهرهای جهان با یکدیگر تاکید کرد.  

توسعه همکاری های دانشگاهی فرانسه با اصفهان

در ادامه این دیدار، فیلیپ تیه بو، سفیر فرانسه در ایران، اصفهان را شهری با جوهره تمدنی و فرهنگی غنی در دنیا دانست و با توصیف اصفهان با عنوان «نصف جهان» اظهار کرد: این شهر جزء میراث یونسکو است.  

سفیر فرانسه در ایران بیان کرد: باید به جای جنگ تمدن ها در مورد گفت و گوی تمدن ها صحبت کنیم. از همین رو سیاست تهدیدی آمریکا برخلاف اهداف ما یعنی اجرایی کردن برجام از سوی ایران، است.

وی گفت: گفت و گوهای سیاسی فعالی میان مقامات عالی رتبه ایرانی و فرانسوی در جریان بوده و هست و هر دو طرف برای برقراری تعامل تلاش های زیادی کرده اند.

فیلیپ تیه بو افزود: پتانسیل های زیادی برای از سرگیری روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور وجود دارد.

وی به آمادگی فرانسه برای توسعه همکاری های دانشگاهی با اصفهان تاکید کرد و اعلام کرد: احتمالا گروه توسعه فرهنگی و علمی سفارت فرانسه در ایران برای افزایش تعاملات در این زمینه به زودی به اصفهان سفر می کنند.

سفیر فرانسه در ایران تصریح کرد: شبکه قوی و با کیفیت دانشگاهی در اصفهان وجود دارد و ما هم بورسیه هایی با توجه به این ظرفیت اصفهان داریم و هر سال 45 دانشجوی دکتری از این طریق پذیرش می کنیم که چندین نفر این دانشجویان از میان دانشجویان اصفهانی بوده اند. 

رشد 3 برابری ارائه بورسیه تحصیلی از سوی فرانسه به دانشجویان ایرانی

وی ادامه داد: برنامه پژوهشی "جندی ‌شاپور" برای افزایش ارتباطات پژوهشی میان ایران و فرانسه همچنان ادامه دارد و با این وسیله می توانیم، پذیرای دانشجویان بیشتری باشیم. ابزار و اراده از سوی دانشگاه های فرانسوی برای شدت بخشیدن به این همکاری ها وجود دارد.

فیلیپ تیه بو بیان کرد: بورسیه های ارائه شده از سوی فرانسه به ایران از سال 2016 سه برابر شده و می توان با تبادل دانشجوها در مقطع دکتری روابط علمی و فرهنگی فرانسه با اصفهان را گسترش داد.

وی به برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمندان فرانسوی در خانه صفوی به عنوان همکاری های فرهنگی میان دو کشور یاد کرد و گفت: به نفع ماست که از میراث استثنایی اصفهان در مسیر توسعه تبادلات فرهنگی استفاده کنیم و در این راه حمایت های شهردار و استاندار اصفهان نیز پشتیبان ماست.

سفیر فرانسه در ایران با اشاره به پیگیری برگزاری هفته فرهنگی پاریس در اصفهان گفت: سفارت ها می‌توانند به همکاری کنشگران شهرها که همان شهرداران هستند، کمک کنند.

وی به وجود زمینه های تعامل اصفهان و استان نرماندی فرانسه هم اشاره کرد و افزود: این روابط مورد توجه فرانسوی هاست و دولت فرانسه از این روابط حمایت می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز