خبرگزاری کار ایران

با حضور استاندار؛

عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت بنای تاریخی گراند هتل قزوین آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۰۹۱

استاندار قزوین در بازدید از مجموعه تاریخی دولتخانه‌صفوی، از آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت بنای تاریخی گراند هتل این شهر خبر داد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، هدایت الله جمالی‌پور از بخش‌های مختلف مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی قزوین اعم از مدرسه تاریخی امید، سردر عالی قاپو، بنای تاریخی گراندهتل، کاوش‌های باستان شناسی، کاخ موزه چهلستون و موزه اشیای تاریخی شهر قزوین بازدید کرد.

جمالی پور در این بازدید به پیشینه و اهمیت تاریخی مجموعه دولتخانه صفوی اشاره کرد و گفت: دولتخانه صفوی یک ظرفیت ارزشمند تاریخی برای استان قزوین و کشور ایران است و در حال حاضراقدامات مرمتی و مطالعات باستان شناسی برای ساماندهی و آماده سازی این مجموعه مهم تاریخی ، فرهنگی در حال انجام است.

وی در خصوص ساماندهی و مرمت بنای تاریخی گراند هتل نیز اظهار داشت: گرند هتل یکی از بناهای تاریخی ارزشمندی است که در دل مجموعه دولتخانه واقع شده و صیانت و نگهداری از این اثر تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استاندار قزوین گفت: با همکاری و پیگیری صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور و واگذاری پروژه مرمت این بنا به شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا) به عنوان مجری طرح، عملیات اجرایی مرمت و ساماندهی آن آغاز شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که شرکت سمگا در مدت زمان منطقی این پروژه را به پایان رسانده و انتظارات شهروندان را برآورده کند.

نماینده عالی دولت در قزوین با بیان اینکه موضوع تصرفات دولتخانه به زودی تعیین تکلیف خواهد شد گفت: در سفر دکتر مونسان به قزوین در تیرماه سال جاری تعهداتی در مورد ساماندهی و مرمت مجموعه دولتخانه صورت گرفته که با جدیت پیگیری خواهد شد و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد حضور مجدد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در قزوین باشیم و با همفکری ایشان تصمیمات موثری را برای صیانت و نگهداری از آثار تاریخی استان اتخاذ کنیم.

به گزارش ایلنا گراند هتل قزوین دومین مهمانخانه شهر قزوین و همچنین از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی است که در سال‌های پایانی دوره قاجاری ساخته شد.

این بنا در حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد بنا شد و محل بنا در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی قرار دارد و بنا در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده‌ است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز