خبرگزاری کار ایران

پژوهشکده باستان شناسی خبر داد:

ردپای ۷۰ هزار ساله انسان در البرز

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۹۷۴

باستان شناسان کشور موفق به اکتشاف غاری در ساوجبلاغ شدند که نشان دهنده حضور ۷۰ هزار ساله انسان در البرز است.

به گزارش ایلنا، سرپرست هیات کاوشگر پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: پناهگاه صخره‌ای سرهه دارای داده‌های بسیار غنی از دوره پارینه سنگی میانی است که یک بازه زمانی ۴۰۰ هزار تا ۵۰ هزار سال را در برمی‌گیرد.

الهام قصیدیان گفت: بر اساس داده‌های کشف شده که اکثراً دست افزارهای سنگی هستند، بر اساس سبک ساخت آنها توانسته‌ایم قدمت استقراری این پناهگاه را به دوره پارینه سنگی میانی منتسب کنیم.
 
وی افزود: کشف بقایای ۷۰ هزار ساله در این غار با یافته کنونی کاملا" مطابقت دارد و برای بررسی بیشتر نیازمند آزمایش‌های سال‌یابی و سن سنجی و تحلیل دقیق‌تر دست‌افزار سنگی است که به زودی انجام می شود.
 
قصیدیان گفت: برای اساس یافته‌های کاوش پناهگاه صخره‌ای سرهه می‌توان گفت: برای نخستین بار است که ما آثاری از دوره پارینه سنگی میانی در این منطقه از البرز میانی به دست آورده‌ایم.
 
سرپرست هیئت اعزامی پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی به منظور کاوش منطقه ادامه داد: احتمالاً بر اساس ارتفاع محوطه کشف شده از سطح دریا که چیزی در حدود ۲۰۰۰ متر است و مربوط به دوره‌های میان یخچال بوده حدس بر آن است که زمان استقرار انسان به حداقل به ۱۲۵ هزار سال پیش باز می گردد که قدیمی‌ترین استقرار شناخته‌شده‌ در منطقه استان البرز است.
 
‌قصیدیان افزود: از اینگونه استقرارها در کشور به ندرت در کوهستان زاگرس، غارهای بیستون استان کرمانشاه و در استان لرستان وجود داشت اما در منطقه دامنه جنوبی کوهستان البرز برای نخستین بار است که ما توانسته‌ایم به این شواهد دست پیدا کنیم.
 
وی گفت: در حال حاضر عمق کاوش در این محوطه به ۱۸۰ سانتی‌متر رسیده و در فصول بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
 
قصیدیان افزود: ابزارهای به دست آمده شامل مصنوعات سنگی استخوان و زغال بوده که این سبک از ابزار سازی از ۱۲۵ هزار سال  پیش رایج بوده و در صورت اینکه بتوان از نمونه‌های زغال و استخوان با آزمایش‌های تخصصی گاه نگاری کرد این احتمال وجود دارد تاریخ گذاری سرهه به  ۷۵ هزار سال پیش و یا حتی ۱۲۵ هزار سال پیش نیز برسد.
 
قصیدیان هدف از این کاوش را دسترسی به پیشینه زندگی انسان‌های اولیه در روستای سرهه و یافتن چگونگی نقش منطقه البرز میانی در موضوع تطور بیان کرد.
 
معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: غار کشف شده در منطقه ساوجبلاغ ۴ کیلومتری شرق روستای سرهه و ۱۹ کیلومتری شهر کرج واقع شده است.
 
علیرضا دهقان مهرجودی اظهار داشت: در استان البرز در محوطه‌های تاریخی موشلان تپه و تپه ازبکی و غیره، کاوش‌های علمی زیادی صورت گرفته اما برای اولین بار است که کاوش انجام شده در البرز جنوبی به دوره پارینه سنگی میانی باز می‌گردد.
 
وی گفت: در زمان حاضر کاوش این محوطه توسط یک گروه ایرانی به صورت مشترک با کشور آلمان انجام می‌شود و موزه ناندرتال آلمان تمامی هزینه‌های این کاوش را متقبل شده است.
 
دهقان مهرجودی گفت: اینگونه که از کاوش باستان‌شناسان پیداست ردپای انسان‌های اولیه در ۷۰ هزار سال گذشته  در البرز وجود داشته که دوره قطعی آن پس از اعلام آزمایشگاه موزه ناندرتال آلمان مشخص خواهد شد.
 
دهقان مهرجودی در ادامه از کاوش غاریخ مراد در چالوس خبر داد.
 
گفتنی است؛ غار صخره‌ای سرهه تابستان سال ۹۶ توسط یکی از باستان شناسانی که برای کوهنوردی و در راهپیمایی به روستای سرهه شهرستان ساوجبلاغ رفته بود کشف شد و او موضوع را به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز اطلاع داد و سال گذشته این بنا در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز