خبرگزاری کار ایران

از سوی‌مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی بررسی شد؛

علل بالای ابتلا به سرطان معده در استان اردبیل/ باکتری معده زمینه‌ساز بروز سرطان/ نقش عوامل محیطی و استعداد ژنتیکی اهالی

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۷۰۵

استان اردبیل بالاترین آمار ابتلا به سرطان معده را در کشور دارد به طوری که سالانه 300 تا 350 نفر از اهالی استان به این نوع سرطان دچار می‌شوند. محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی‌استان اردبیل در تلاشند تا دلیل علمی شیوع ابتلا به بیماری سرطان معده در این استان را بیابند.

به گزارش ایلنا، دکتر پورفرضی رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش استان مصرف کم میوه و سبزیجات و استفاده زیاد از غذاهای نمک سود شده و دودی در منطقه را از عوامل تشدید کننده سرطان گوارشی در استان اردبیل عنوان کرد و افزود: سالانه حدود 300تا 350 نفر بیمار جدید سرطان معده در این استان تشخیص داده می شود.

وی گفت: تاکنون 18هزار و 200 نفر از جمعیت  35 تا 70 ساله را در مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش استان پذیرش کردیم که بصورت رایگان از خدمات این مرکز استفاده می کنند.

پورفرضی با بیان اینکه برای پیشگیری از این بیماری دارویی شامل ترکیبات آسپیرین به عنوان عامل ضد التهابی تجویز می‌شود، افزود: طرح تشخیص به موقع بیماری‌های گوارشی با تست خون برای آگاهی از تغییرات پاتولوژیک اتفاق افتاده در معده این بیماران تا آخر سال نهایی خواهد شد.  

علل بالای ابتلا به سرطان معده در استان اردبیل/ باکتری معده زمینه‌ساز بروز سرطان/ نقش عوامل محیطی و استعداد ژنتیکی اهالی

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش استان اردبیل با اشاره به اینکه 70 درصد اهالی استان باکتری معده دارند که زمینه را برای بروز سرطان معده فراهم می کند، افزود: برای پیشگیری از انتقال باکتری معده باید از دوران کودکی بهداشت رعایت شود؛ از جمله عدم استفاده از لیوان مشترک در مدارس و استفاده از قاشق مخصوص برای تغذیه کودک تا با دهان دیگر اعضای خانواده تماسی نداشته باشد.

دکتر یزدانبد فوق تخصص گوارش نیز گفت: 70 درصد سرطان ها گوارشی که در استان تشخیص می‌دهیم در ناحیه معده و 30 درصد در ناحیه مری واقع شده اند.

وی در مورد آمار بالای ابتلای به سرطان معده در استان بیان داشت: این عامل برمی گردد به استعداد ژنتیکی که در اهالی این منطقه وجود دارد و عوامل محیطی که در حضور استعداد ژنتیکی بروز این بیماری را تسریع می کند .

حضرتی کارشناس آزمایشگاه مرکز تحقیقات بیماری های گوارش استان اردبیل نیز گفت: در این مرکز آزمایش ادرار، مو و ناخن انجام شده و این نمونه ها به صورت بیوبانک ثبت و بایگانی می شوند .

وی ادامه داد: همچنین هلیوباکتری توسط دستگاه یو وی کی 16پرته که در ایران فقط در این مرکز موجود است در افراد مراجعه کننده بررسی شده و در صورت وجود هلیوباکتری درمان می شوند.

طبق پژوهش‌های انجام گرفته انتظار می‌رود تا 10سال آینده آمار سرطان های گوارشی در استان اردبیل تا 40 درصد کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز