خبرگزاری کار ایران

مدیر کل محیط زیست استان قزوین:

حفاظت از پلنگ ایرانی در قزوین اجرا می شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۶۲۴

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: حفاظت از پلنگ ایرانی در استان قزوین با جدیت بیشتری پیگیری و اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این خصوص اظهار کرد: برنامه عمل حفاظت از پلنگ ایرانی در استان قزوین با جدیت بیشتری پیگیری و اجرا می‌شود. پلنگ ایرانی از جمله گونه هایی است که به دلیل اهمیت اکولوژیکی و جمعیت اندک آن در کشور، برنامه عمل حفاظت از آن چند سالی است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین و جهت اجرا ابلاغ شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: حفاظت از زیستگاه های پلنگ ایرانی، جبران خسارات ناشی از پلنگ به دامداران، آموزش جوامع محلی در ۵۰ روستای هدف، مطالعات زیستگاهی و رفتاری این گونه در نقاط پر تعارض(Hot spot) از جمله اقداماتی است که اجرای آنها در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین قرار گرفته و با جدیت بیشتری پیگیری و انجام خواهد شد.

عباس نژاداضافه کرد: استان قزوین یکی از زیستگاه های مهم پلنگ ایرانی در کشور محسوب می شود و از جمعیت قابل توجهی برخوردار است وتخریب زیستگاه‌ها، کمبود غذا و کاهش طمعه پلنگ، موجبات تعارض بین انسان و پلنگ را فراهم  کرده است از طرفی حضور دامداران در زیستگاه‌های پلنگ و عدم مراقبت‌های اولیه و اصولی از دام ها توسط چوپانان، موجب تشدید این موضوع و افزایش خسارت به دامداران شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی، گسترش سکونت گاه‌های انسانی، گسترش اراضی کشاورزی، احداث جاده‌ها و بزرگ راه‌ها، معدنکاری، کاهش جمعیت طعمه، قطع کریدورها و مسمومیت و شکار پلنگ از مهمترین عوامل تهدید کننده این گونه با ارزش در کشور محسوب می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: حفاظت از زیستگاه‌ها و پیشگیری از تخریب گسترده آنها در کنار مدیریت تعارضات این گونه با همکاری روستائیان از مهمترین اقداماتی است که می تواند به بقاء نسل این حیوان کمک کند و رعایت مقررات چرای دام و عدم ورود دام به زیستگاه های حساس همچنین حفاظت صحیح از دامها، از مواردی هستند که روستائیان می توانند نقش بسزایی در کمک به حفاظت از این گونه ایفا کنند.  

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: پلنگ(Panthera pardus) که مهمترین نقش را در کنترل جمعیت حیوانات آسیب رسان به مزارع و باغات نظیر گراز و خرگوش را دارد، بزرگ جثه‌ترین گربه سان موجود از راسته گوشتخواران و خانواده گربه سانان در ایران است و در لیست سرخ IUCN به عنوان گونه در معرض خطر انقراض و ضمیمه یک کنوانسیون CITES قرار دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز