خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشکلات تولید گزارش می‌دهد؛

قوانین داخلی بیش از تحریم‌ها برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز است/ تامین اجتماعی و دارایی سرعت گیر راه تولید هستند

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۶۱۰

نمایشگاه رونق تولید ملی عنوان پرطمطراقی بود برای برگزاری یک نمایشگاه؛ عنوانی که کاربرد بیرونی نداشت و رونق بازدید اش از غرفه فروش لوازم تحریر بسیار کمتر بود.

به گزارش ایلنا از اصفهان، اسمش نمایشگاه رونق ملی بود، اما غرفه ها و غرفه داران همگی از نمایشگاه صنعت فولاد در سالن اول و دوم بودند و سالن سوم تنها جایی بود که شرکت‌کنندگان جدیدی به خود می دید. در سالن میرداماد و شیخ بهایی حتی چیدمان دکورها هم تغییر نکرده بود.

البته در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی‌کرد، چرا که رونق تولید نیازمند تسهیل‌گری و حمایت است و بخش قابل توجهی از شرکت کنندگان به عنوان تولیدکننده از وضعیت موجود گلایه داشتند. اما جنس گلایه ها از شرایط اقتصادی تحمیل شده به واسطه تحریم‌ها نبود. آنچه دردناک و درآور بود، قوانین و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه اقتصاد در داخل کشور بودند که دست و پای تولیدکنندگان را بسته اند.

قوانین دست و پاگیر پیش روی تولید کننده

مدیرعامل شرکت دیسمان که در بخش ساختمان و تولید سازه های پیش ساخته فعالیت می کند در این باره به ایلنا گفت: قوانین مصوب شده در حوزه کار و تولید بدون نظر سنجی و نیاز سنجی از تولیدکنندگان به تصویب رسیده اند و لازم است که ماهیت شان عوض شود.

علیرضا پرهام اضافه کرد: ارتباط ضعیف بین تولیدکننده و تشکل‌های حمایتی از تولیدکنندگان و عدم ارتباط درست بین صنعت و اقتصاد سبب‌شده تا قوانینی به تصویب برسد که تسهیل کننده نیستند و ماهیت بازدارنده دارند به طوری که بیشتر دست و پای تولیدکننده را می بندند. معتقدم ماهیت این قوانین باید تغییر کند.

احسان بیگلو مدیرفروش شرکت صنعت هفت الماس قزوین هم ضمن تایید این مطلب ادامه داد: بعضا برخی از قوانین مصوب شده به عنوان ترمز و سرعت گیر در برابر تولیدکننده هستند، مانند وضع قانون منع صادرات کالای خاص که در داخل نیازی به مصرف آن نیست و صرفه با صادرات است، درحالی که از سوی دیگر شاهد واردات کالاهایی هستیم که در داخل تولید ولی امکان فروش آن فراهم نمی‌شود.

سرعت گیری به نام تامین اجتماعی و دارایی

نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت دیسمان به نکته دیگری اشاره کرد که بی‌شک مشکل بسیاری از تولیدکنندگان در بخش صنعت است؛ مجید آقایی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی، بانک ها و دارایی از بزرگ ترین موانع در راه تولید هستند به ایلنا گفت: قوانین اداره کار، تامین اجتماعی و دارایی به شدت به تولیدکننده آسیب می‌زند.

وی تاکید کرد: قوانین اداره کار نه به نفع کارگر است و نه کارفرما، دارایی هم تنها محل درآمد بی دردسر اش تولیدکننده است و به محض اینکه در پرداخت‌های تولیدکنندگان تاخیر می‌شود، حساب آنها را بلوکه و چرخ تولیدشان را از کار می اندازد. بانک ها نیز بجای ایفای نقش تسهیل‌گری برای پرداخت تسهیلات آسان و کم بهره به تولیدکنندگان آن هم در زمانی که با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستیم، مشکلات عدیده ای برای ما ایجاد می‌کنند و با دریافت بهره های سنگین برای تسهیلات اعطایی سبب متوقف شدن ما شده و در اصل به چرخه تولید آسیب می زنند.

مفاصا حساب مالیاتی

یکی دیگر از دردسرهای تولیدکنندگان مفاصا حساب مالیاتی است. مفاصا در لغت به معنای تسویه‌حساب کردن و در اصطلاح حقوقی به برگه‌ای گفته می‌شود که پس از رسیدگی به تسویه‌حساب مالیاتی و شخصی مؤدی به او داده می‌شود. به این معنی که پس از رسیدگی به این حساب‌ها و حصول اطمینان از صحت و شفافیت آنها مدرکی به شخص داده می‌شود. به بیان ساده‌تر به مدرکی که پس از روشن شدن تکلیف بدهی مالیاتی شخص به او داده می‌شود مفاصا حساب مالیاتی می‌گویند. اما دریافت این برگه همیشه به معنای تسویه‌حساب قطعی نیست و معمولا برای ارائه به نهادها و سازمان‌های دیگر صادر می‌شود. مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی نیز نوع دیگری است که در آن پیمانکار یا مجری کار ملزم است بعد از پایان قرارداد برگه مفاصا حساب بیمه یا همان تسویه‌حساب بیمه را بگیرد. به این منظور باید تمام مدارک مبنی بر پایان قرارداد که شامل اطلاعاتی از قبیل تاریخ آغاز و پایان قرارداد، مبلغ ناخالص کارکرد و … می‌شود از طرف کارفرما به بیمه ارسال شود تا کارشناس بیمه نسبت به تعیین ضریب و حق بیمه اقدام کند.

حالا بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان برای دریافت و پرداخت هزینه های تولید و فروش نیازمند مفاصا حساب مالیاتی و تامین اجتماعی هستند که فرصت مناسبی را برای سازمان مالیاتی کشور و تامین اجتماعی فراهم می سازد تا به درآمدهای خود اضافه کنند. این بخش پاشنه آشیل برای تولید است چرا که با وجود نقدینگی کم و بوروکراسی بانک ها برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان، با هزینه تراشی و دریافت وجه تمام و کمال از تولیدکنندگان برای قراردادها و پروژه هایی که هنوز به سرانجام نهایی نرسیده کاملا چرخه تولید را متوقف می کند.

مدیرعامل شرکت دیسمان در این باره گفت: مفاصا حساب دور باطلی است برای بخش تولید و عملا ماهیت آن غلط است. در این چرخه ما باید هم به سازمان مالیاتی هزینه پرداخت کنیم و هم به تامین اجتماعی، در حالی که از نبود نقدینگی رنج می‌بریم و برای تامین اعتبار مالی شدیدا با مشکل مواجه هستیم. نمی دانم ما تا کی باید این وضعیت را تحمل کنیم؟ مشکل لغو ال. سی‌ها کم بود، حالا مفاصا حساب هم به آن اضافه شده است.

نقش حمایتی دولت باید پررنگ تر شود

به زعم بسیاری تحریم ها عامل رکود اقتصادی کشور است درحالی که عضو هیات مدیره شرکت دیسمان ضمن رد این موضوع گفت: تحریم‌ها سبب شد خط تولید نمای ساختمانی GRC را راه‌اندازی کنیم و با خرید تجهیزات خط تولید از نماینده خارجی، به خودکفایی در تولید این محصول برسیم.

آقایی ادامه داد: افزایش نرخ دلار سبب‌شده تا ایران کشور ارزانی برای تولیدات مورد نیاز اروپایی‌ها و کشورهای همسایه شود، به شرطی که دولت نقش حمایتی در این بخش ایفا کند و با تغییر قوانین و نظارت بر اجرای درست آنها، امکان رونق هر چه بیشتر تولید داخلی و ملی را فراهم سازند.

در این میان و با وجود تمامی تنگناها و مشکلات موجود ، تولید کنندگان هم پیشنهاداتی برای رفع معضلات پیش روی تولید را مطرح کرده اند که از جمله آن می توان به معافیت صادرات، کاهش هزینه حمل و نقل و عوارض خروج است که باید دولت به آن بپرازد و مجدانه پیگیر آن بشود تا بدین ترتیب فرصت های برابری برای تولیدکنندگان داخلی با هم صنفان خود در آن سوی آب ها مانند ترکیه فراهم شود و بتوانند در بازار مکاره اقتصادی با همتایان خود رقابت کنند و فرصت های تجاری خود را تقویت کرده و صد البته از دست ندهند.

از سوی دیگر بازنگری در قوانین به ویژه قوانین اداره کار، دارایی و مالیات، بروکراسی سلیقه ای بانک ها و تغییر آن بر اساس نظرسنجی و نیاز سنجی درست از فعالان عرصه تولید، بسیار راهگشا بوده و به بخش تولید رونق می بخشد.

گزارش از : سمیه مسرور

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز