خبرگزاری کار ایران

با حضور اساتید برجسته زبان و ادبیات؛

همایش بزرگداشت بیهقی در سبزوار برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۴۸۲

نهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی مورخ قرن پنجم هجری با حضور استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی و مسئولان شهری در سبزوار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سبزوار، سید مهدی سیدی پژوهشگر تاریخ در این همایش که در تالار کاشفی سبزوار برگزار شد، گفت: ویژگی بارز ابوالفضل بیهقی زبان گویا و صداقت او بوده است.

وی افزود: ابوالفضل بیهقی تاریخ را با نگاهی نو نوشته و نگاه ویژه ای به تاریخ دارد.

سیدی ادامه داد: بیهقی ادیب و مورخی توانا بوده که با تجربه گرانبهایی که داشته در کنار تاریخ غزنوی به مهمترین وقایع تاریخ آن زمان ایران پرداخته است.

این پژوهشگر تاریخ گفت: بیهقی در ردیف اولین مورخان ایرانی است که به زبان فارسی تاریخ نوشته و در تاریخ وی اطلاعات ارزشمندی از حکومت سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، خاندان برمکیان، خلفای عباسی و تاریخ خراسان وجود دارد.

یک مترجم شاعر و ویراستار برجسته کشور نیز گفت: ابوالفضل بیهقی کاری در نثر کرده که شاعران بزرگ در شعر انجام داده اند.

عبدالله کوثری افزود: بیهقی در نثر هنری خود بدون استفاده از صناعت های قرن هفتم با استفاده از واژه های اصیل فارسی و با مهارت هنری تاریخ نوشته است.

وی ادامه داد: بیهقی در حد یک راوی درخشان نگاهی جدید به نثر داشته و نثر او تاریخ، ادبیات، هنر و پند است.

همچنین نماینده مردم سبزوار در مجلس در نهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی گفت: امروز اگر نام سبزوار زبانزد خاص و عام است قطعا بخاطر وجود مفاخر و مشاهیرش از گذشته تا حال است که باید قدر این ظرفیت و پتانسیل ها را بدانیم.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: تلاش کردیم اول آبان ماه را در تقویم کشور به نام ابوالفضل بیهقی به ثبت برسانیم، برای تحقق این مطالبه به حق، آن را در شورای فرهنگ عمومی مطرح کردیم، امیدواریم با تصویب در شورای انقلاب فرهنگی شاهد ثبت این روز در تقویم در آینده باشیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه با موافقت دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احداث المان ابوالفضل بیهقی در زادگاهش روستای حارث آباد اختصاص یافت که فعلا از طریق استانداری و عقد تفاهم نامه با دهیاری این روستا در حال پیگیری و انجام است.

او گفت: از برگزارکنندگان این مراسم بسیار خوب خصوصا شهرداری، شورا، دانشگاه حکیم سبزواری، اداره ارشاد و آموزش و پرورش قدردانی می کنم. در شان و جایگاه ابوالفضل بیهقی همین بس که مفتخریم امروز همکاران ما از پدر نثر فارسی ایران زمین مطالبی در مجلس نقل و قرائت می کنند.

دیگر نماینده مردم سبزوار در مجلس در نهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی گفت: سبزوار تنها شهر ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی نیست، سبزوار  شهر اولین هاست، شهر پدر شعر انقلاب حمید سبزواری، شهر فیلسوف معاصر حاج ملاهادی سبزواری،شهر پدر طبیعت ایران دکتر بسکی، شهر پدر رمان ایران محمود دولت آبادی و… که البته غریب است و مظلوم.

حسین مقصودی افزود: سبزوار شهری است سیاسی که از توان آن در همه زمینه ها آنطور که باید استفاده نشده. امیدواریم که همه در کنار هم تاریخ، قدمت و چهره های ماندگارش را بیش از پیش به همه بشناسانیم.

در آئین نهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی از تمبر این مورخ نامدار و همچنین شماره ششم نشریه بیهق نامه ویژه ابوالفضل بیهقی رونمایی شد. همچنین تندیس تقویمی اهدایی شورا و شهرداری به عبدالله کوثری شاعر و سیدی خراسان پژوه اهدا شد.

گفتنی است بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که در سال ۳۸۵ قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار) متولد شد.وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.او در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال ۴۴۰ قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد. بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا به سر برد و در سال ۴۷۰ هجری قمری درگذشت.

لازم به ذکر است در این مراسم نمایندگان مردم سبزوار در مجلس، اساتید و ادبای کشوری و استانی، مدیران شهری و شهرداری حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز