خبرگزاری کار ایران

همتی مطرح کرد:

ضرورت تبدیل رویکرد سنتی حفاظت منطقه به رویکرد زیست بومی در کشف رود

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۱۲۱

مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی با ارائه گزارشی از اقدامات کلیدی صورت گرفته برای ساماندهی وضعیت کشف رود، بر ضرورت تبدیل رویکرد سنتی به رویکرد زیست بومی برای حفاظت از این رودخانه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، تورج همتی در نشستی که با حضور اعضای کارگروه ساماندهی رودخانه حفاظت شده کشف رود در دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد، مشکلات رایج پیش روی اکوسیستم های آبی در سراسر جهان را افزایش تعدد و تنوع بهره برداران عنوان کرد و افزود: این مباحث منجر به افزایش مناقشه بین ذینفعان و نهایتاً" تخریب منابع می شود.

این مقام مسئول افزود: محدودیت شدید منابع آب ؛ اولویت ندادن به نیاز آبی رودخانه ها در برنامه ریزی های بلند مدت منابع آبی و تغییرات کاربری اراضی در سطح حوضه آبریز و حاشیه رودخانه ها از جمله معضلات  همه رودخانه های کشور است . البته تخلیه فاضلاب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی بدون تصفیه مناسب و همچنین بالا بودن میزان رسوبات جریانات آب‌های سطحی و خشکسالی های پیاپی محدودیت آب رودخانه را تشدید کرده است.

همتی در ادامه مدیریت زیست بومی را به عنوان راهبردی برای مدیریت جامع زمین، آب و منابع زیستی و تقویت کننده حفاظت و پایداری با هدف تامین نیازهای جوامع محلی با بهره برداری عادلانه و در راستای احیای رودخانه ها عنوان کرد و گفت:در این رویکرد انعطاف گرایانه مردم و معاش آنها در مرکز تصمیم گیری مدیریت و حفاظت قرار می گیرند و به همین دلیل این رویکرد تفاوت عمده ای با روش‌های سنتی حفاظت دارد. 

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد رودپارک و پهنه بندی های متناظر با گردشگری به عنوان رویکردی جدید برای رفع مشکلات حوزه کشف‌رود، بر مدیریت طبیعت محور با فعالیت‌های سبز و هماهنگ با اکوسیستم منطقه تاکید کرد و در ادامه از تجارب موفق به کارگیری این رویکرد در اکوسیستم‌های کلان ملی و فراملی سخن گفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، همچنین با تبیین روند اجرایی مدیریت زیست بومی رودخانه حفاظت شده کشف رود در استان گفت: دو کارگاه تحلیل دست اندرکاران رودخانه حفاظت شده کشف رود در تیرماه سال جاری درمشهد برگزار شده است و تدوین برنامه مدیریت جامع در یک فرایند مشارکتی درحال تدوین است که نتایج آن در اختیار شهرداری مشهد قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: جلوگیری از تخریب و تصرفات و آلودگی‌های منطقه و نیز تعریف ماتریس مسئولیت دستگاه‌های اجرایی طبق قانون در شرح دستگاه نظارتی و حاکمیتی حفاظت محیط زیست است و امیدواریم  مدیریت زیست بومی منطقه با سیاستگذاری کلان استانداری خراسان رضوی و مشارکت هم دستگاه‌ها با عاملیت شهرداری مشهد به نتیجه مطلوب برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز