خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

گردشگری را رها کنید

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۰۴۸

اصفهان در حالی نام شهر خلاق در صنایع دستی را یدک می کشد که از این ظرفیت برای توسعه گردشگری بهره نبرده و نتوانسته زیر ساخت های گردشگری اش را توسعه ببخشد.

 مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان به تازگی اعلام کرده که  اصفهان از ظرفیت بالایی در راستای تدوین برندهای متنوع گردشگری برخوردار است. شاید این خبر مسرت بخش باشد، اما چاره کار برای توسعه گردشگری و کسب درآمد پایدار برای شهر و استان اصفهان نیست، زیرا گردشگری برای توسعه نیازمند زیر ساخت های لازم و البته زیرساخت های استاندارد است.

سال‌ها است   دنیا نام اصفهان را به نصف جهان می شناسد، نصفی از جهان که از داشتن تاکسی ویژه گردشگری محروم است، کسبه و بازاری های میدان نقش جهانش به زبان انگلیسی مسلط نیستند و کمتر فروشنده‌ای را می توانید پیدا کنید که شیوه استانداردی برای برخورد با گردشگر خارجی و داخلی  آموخته باشد. بخش خصوصی در رینگ بوکس بوروکراسی اداری مغموم و ناتوان ایستاده و برای هر حرکتی باید موانع زیادی را برای دریافت مجوز و تسهیلات و غیره به جان بخرد.

 درحالی که در  همسایگی ما  مانند ترکیه، آذربایجان و گرجستان و کمی آن طرف‌تر در سنگاپور، شاهد رونق و توسعه گردشگری هستیم که به زیر ساخت‌های این بخش توجه ویژه‌ای می شود و سیستم خدمات دهی آن گردشگر پسند است.  و بر خلاف آن کشورها، در اینجا با واژه ها بازی می‌کنیم و گمان می بریم که با داشتن انبوهی از میراث فرهنگی و آثار تاریخی و یک سوم صنایع دستی جهان می توانیم گردشگر را به اینجا بکشانیم و یا با وجود حجم بالایی از بروکراسی می توانیم بخش خصوصی را برای حضور قدرتمند در این صنعت ترغیب کنیم.

الله یاری در بخش دیگری از حرف هایش گفته « در برنامه ریزی برای توسعه گردشگری از مرحله نهادینه شدن گردشگری عبور کرده ایم و باید به دنبال افزایش کیفیت خدمات گردشگری باشیم، لذا برند سازی توسط بخش خصوصی در حوزه گردشگری می تواند نقش مهمی در توسعه پایدار گردشگری داشته باشد...» اینکه گردشگری در اصفهان نهادینه شده یک بحث است و بحث دیگر زیر ساخت هایی است که نسبت به ادوار گذشته با کمترین توسعه یافتگی همراه بوده و هنوز هم سهم اندکی از بودجه به صنعت پول ساز گردشگری تعلق می گیرد. صنعتی که می تواند ضامن درآمد پایدار اصفهان و حتی کشورمان در چهار فصل سال باشد.

یخش خصوصی نیز در سال های متمادی با انواع بی مهری ها روبرو بوده و دست و دلش برای ورود به این عرصه به کار نمی رود  برای نمونه  یک سایت گردشگری را مثال بزنیم که پروژه کمتر از شش میلیاردی اش برای اجرایی شدن آنقدر لنگ تسهیلات و مجوز ماند که با صرف یازده میلیارد تومان هزینه در یک فاز اجرایی شد و دیگر خبری از ادامه ساخت و ساز و بهره برداری کامل پروژه نشد.

حالا چگونه قرار است بخش خصوصی در صنعت گردشگری برند سازی کند و برندهای متنوع ایجاد کند، سئوال بی پاسخی است که بازی کلمات هم نمی تواند حاضران در این بخش را دلگرم و قانع کند.

لازم است برای این فرایند پول ساز تسهیلات و مجوزهایی در نظر گرفته شود که بدون بوروکراسی و نظام‌مند به دست بخش خصوصی برسد تا شاهد تحولات گسترده و برندسازی در صنعت گردشگری اصفهان باشیم.

سمیه مسرور / سرپرست خبرگزاری ایلنا در استان اصفهان

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز