خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

وجود 500 بیمار اتیسمی در یزد/ لزوم بهبود خدمات به بیماران اتیسمی در استان

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۸۹۴

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد معتقد است: در حال حاضر در یزد 500 بیمار اتیسم شناخته شده داریم که احتمالا به دلیل نبود امکانات تعداد زیادی از آنها ارجاع و شناسایی نشدند.

به گزارش ایلنا، اختلال طیف اُتیسم مبحثی است که در روانپزشکی اطفال به آن پرداخته می شود و یک نوع اختلال روانی و مغزی است. در قدیم این اختلال را با اسکیزوفرنی در یک رده قرار می دادند. دانشمندی به نام لئو کانر این اختلال روانی را به طور جداگانه مطرح کرد و در تحقیقاتش مشخص شد این بیماری طیف‌های مختلفی دارد که متشکل از اختلالات روانی گوناگون است و اُتیسم در طیف های آن قرار می گیرد.

یک روانپزشک به خبرنگار ایلنا در یزد گفت: اتیسم یا درخودماندگی یک بیماری ذهنی، عصبی و رفتاری پیچیده است که فرد بیمار از دوران نوزادی این بیماری را به همراه دارد که علائم و عوارض آن تا حدی با دارو قابل کنترل است.

رضا بیدکی افزود: اُتیسم یک بیماری ناتوان کننده و مزمن با بار اقتصادی و اجتماعی فراوان است که درمان قطعی ندارد و داروهایی که توسط بیمار مصرف می شود فقط کنترل کننده رفتارهای مخرب بیمار هستند.

وی با بیان اینکه این بیماری دارای طیف وسیعی است، گفت: به این بیماری اختلال طیف اتیسم گفته می شود و کودک در این بیماری دچار نقایصی در تعاملات اجتماعی، مهارت های ارتباطی و گفتاری و همراه با رفتارهای تکراری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در اشاره به نوع درمان های کنترلی در این بیماری گفت: بازی درمانی، کار درمانی، مددکاری و آموزش خانواده جزو اقدامات درمانی برای کنترل رفتار این بیماران است.

بیدکی، نشانه های این بیماری را بروز رفتارهای کلیشه ای و تکراری در کودک مانند چرخاندن سر، درخودماندگی و عدم توانایی برای برقراری ارتباط درست با دیگران عنوان کرد و گفت: به طور مثال این افراد ممکن است ساعت ها جلوی پنکه در حال چرخش بنشینند و به آن نگاه کنند.

وی افزود: در این بیماران خود آزاری و بیش فعالی نیز دیده می شود که در طیف های مختلف دسته بندی می شوند مانند سندرم رِت که در آن علاوه بر سایر علایم، عقب ماندگی 70 درصد نیز در این افراد مشاهده می شود.

بیدکی افزود: در برخی از بیماران اتیسم فرد بیمار بسیار جیغ می زند که به وسیله دارو این عوارض رفع می شود.

این روانپزشک در مورد علت بروز این بیماری در نوزادان عنوان کرد: در بیماری اُتیسم ژنتیک موضوعیت خاصی ندارد هرچند دلیل اصلی در برخی طیف های اُتیسم تشخیص داده نشده ولی عواملی چون استرس مادر در دوران بارداری، دیابت بارداری و عفونت دوران بارداری باعث بروز این بیماری می شود و از بدو تولد نشانه های بیماری در نوزاد وجود دارد.

وی با بیان اینکه اغلب این افراد به دلیل ضعف ارتباطی قادر به ازدواج نیستند، اظهار داشت: نوزادانی که از بدو تولد هنگام شیر خوردن ارتباط چشمی با مادر برقرار نمی کنند و لبخند نمی زنند به احتمال قوی دچار بیماری اُتیسم هستند.

بیدکی گفت: برخی از کودکان که دچار این بیماری هستند احتمال دارد دارای مهارت های غیرمعمول در نقاشی یا ریاضیات هم باشند.

وی در خصوص شرایط نگهداری این بیماران در استان‌های کشور گفت: در استان‌های تهران و قم روانشناسان و مددکاران و کار درمانگرها حضور دارند همچنین مراکز و مدارسی برای افراد اتیسمی ایجاد شده است.

یزد نیازمند مراکز تخصصی در زمینه بیماری اتیسم

بیدکی در خصوص وضعیت استان یزد در برابر این بیماری گفت: در شهر یزد مانند بسیاری از شهرهای دیگر کشور از این متخصصان و این مراکز محروم است.

وی با بیان اینکه با وجود امکانات کمک زیادی به خانواده های این افراد می شود، اظهار داشت: هر چند در یزد به طور موقت به این بیماران رسیدگی می‌شود ولی می‌تواند این نگهداری ها بهتر و طولانی مدت تر انجام شود البته در صورتی که تخصص و امکانات بازی و کار درمانی ذهنی توسط متخصصان در یزد وجود داشته باشد.

بیدکی افزود: در حال حاضر در یزد 500 بیمار اتیسم شناخته شده داریم که احتمالا به دلیل نبود امکانات تعداد زیادی از آنها ارجاع و شناسایی نشدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز