خبرگزاری کار ایران

مسئول برنامه آئدس وزارت بهداشت مطرح کرد؛

آسیب پذیری آستارا در برابر انتقال ویروس از پشه آئدس

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۴۷۰

مسئول برنامه آئدس وزارت بهداشت با اشاره به توانمندی‌های شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: پتانسیل‌های مرزی این شهرستان به همان اندازه که می‌تواند دروازه سرمایه گذاری در شمال کشور باشد به همان اندازه نیز در برابر انتقال بیماری های واگیردار و بخصوص انتقال ویروس از پشه آئدس می‌تواند آسیب پذیر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آستارا، در جلسه بررسی نظام مراقبت از بیماری منتقله از پشه آئدس که با حضور نظام عباسی رئیس شبکه بهداشت شهرستان آستارا، عبدالرضا میراولیایی مسئول برنامه پشه آئدس و احمد رئیسی مدیر برنامه حذف مالاریای وزارت بهداشت و درمان و تنی چند از مسئولان بندر آستارا به ریاست معاون سیاسی فرمانداری این شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اولیایی ضمن اشاره به توانمندی‌های شهرستان مرزی بندر آستارا با داشتن سه مرز خاکی و آبی و ریلی گفت:این بیماری از طریق پشه‌ای به نام آئدس که به ببر آسیایی مشهور شده ‌ و در مناطق گرمسیری جهان به‌ ویژه در آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد، می‌تواند به انسانها منتقل شود.

آسیب پذیری آستارا  در برابر انتقال ویروس از پشه آئدس

اولیایی با اشاره به اینکه تقریبا تمامی کشورهای همسایه درگیر این بیماری هستند افزود: این بیماری اخیرا در کشورهای همسایه از جمله پاکستان و عربستان و هند و عمان گسترش زیادی یافته‌ و تلفات انسانی زیادی برجای گذاشته ‌است ولی خوشبختانه در کشور ما نشانه‌هایی از این پشه دیده نشده ولی این ما را مجاب نمی کند که از خطر بروز انتقال بیماری تب دانگ غافل بمانیم.

مسئول برنامه آئدس وزارت بهداشت همچنین گفت: علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است که بیمار بایستی فوراً در بیمارستان مداوا شود که در غیر این صورت امکان مرگ زیاد است.

اولیایی ضمن اشاره به این مسئله که در حال حاضر نزدیک به چهار میلیارد نفر در بیش از ۱۲۸ کشور جهان در معرض ابتلا به این بیماری هستند گفت: این بیماری در سال ۲۰۱۳ هزینه معادل ۸.۹ میلیارد دلار به کشورهای دنیا خسارت وارد کرده و موجب ۵ درصد از مرگ و میر جهان شده است.

آسیب پذیری آستارا  در برابر انتقال ویروس از پشه آئدس

وی با اظهار اینکه خوشبختانه پشه آئدس و علائم بیماری ویروس ناشی از گزش این پشه هنوز در کشور مشاهده نشده گفت: با اینکه به‌رغم آلوده بودن کشورهای همجوار، خوشبختانه هنوز هیچ نشانه‌ای از این بیماری در کشور مشاهده نشده ولی این امر نباید موجب شود که دست روی دست بگذاریم و خیالمان از این بابت راحت باشد.

اولیایی با بیان اینکه این پشه روز گرد است و مناطق گرمسیری و مرطوب را می‌پسندد و در محیط‌های خانگی حتی در درون یک قطره آب در داخل یک فنجان هم می‌تواند رشد کند، افزود: علاوه بر اینکه این پشه می تواند در کوچک‌ترین جاها به تخم ریزی بپردازد ولی محل اصلی تخم ریزی پشه آئدس در درون لاستیک‌های کهنه و مکان‌ها و آبهای آلوده است، بنابراین با بهسازی محیط و جمع آوری و انهدام لاستیکهای کهنه و هر چیزی که بهداشت محیط را آلوده می‌سازد، می‌توان به مبارزه با این پشه و بیمارهای منتقله از آن پرداخت.

آسیب پذیری آستارا  در برابر انتقال ویروس از پشه آئدس

 پشه آئدس که به پشه "اجیبتی" (مصری) هم معروف است گویا برای اولین بار از طریق صادرات لاستیک‌های ساخت جنوب شرق آسیا به جنوای ایتالیا وارد اروپا شده و از آنجا به دیگر مناطق ورود پیدا کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز