خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بهزیستی قزوین خبر داد:

بیش از 4 هزار نابینا در قزوین حمایت می شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۴۰۵

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: بیش از 4هزار نابینا در قزوین تحت پوشش حمایت های اداره کل بهزیستی استان قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علیرضا وارثی مدیر کل بهزیستی استان قزوین روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید که در اداره کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: گروهی از معلولان نابینایان و کم بینایان هستند که تا کنون 4549 نفر در استان قزوین شناسایی و تحت پوشش حمایت های اداره کل بهزیستی استان قرار گرفته اند.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به این مطلب که تعداد بیش از 4 هزار نابینا تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، افزود: از این تعداد افراد ۳۴۸۱ نفر در استان و شهرستان های اطراف مستمری ماهانه دریافت می‌کنند، که این اشخاص به دلیل بیماری، مشکلات ژنتیکی، سانحه و یا مادرزادی دچار نابینایی در حد خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید شده اند.

وارثی اضافه کرد: متاسفانه نگاه مردم به افراد معلول به ویژه نابینایان نگاه ترحم آمیز است که این دیدگاه در جامعه باید اصلاح شود و مستلزم فرهنگ سازی ویژه در این زمینه است.

وی عنوان کرد: از مهمترین مشکلات افراد نابینا و کم بینا تردد در معابر شهر به خصوص چهار راه ها و خیابان ها و همچنین نبود امکانات کافی رفاهی برای این قشر آسیب دیده به شمار می رود.

این مسئول ادامه داد: از دیگر چالش های اساسی افراد نابینا در حوزه های اشتغال، تحصیل و ازدواج است که در این راستا بهزیستی در حد توان و بودجه خود حمایت هایی را در دستور کار  قرار داده است.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین خدمات ارائه شده در حوزه ازدواج را انجام آزمایش ژنتیک و برگزاری جلسات مشاوره رایگان برای زوجین قبل از ازدواج عنوان کرد.

وارثی بیان کرد: همچنین در زمینه تحصیل برای حمایت از نابینایان و کم بینایان پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان  برای 60 نفر صورت گرفته است که به دانشجویان دانشگاه های دولتی مبلغ تشویقی تا سقف 10 میلیون ریال و همچنین دانشگاه های غیر دولتی بر اساس تفاهم نامه منعقده با سازمان بهزیستی کشور تا سقف 40 میلیون ریال تعلق می گیرد.

وی در خصوص اشتغال نابینایان و کم بینایان گفت: این اشخاص به کارفرمایان و دستگاه هایی  که امکان استخدام دارند، معرفی می شوند و در صورت خود اشتغالی خدمات ویژه از جمله پرداخت سهم بیمه کارفرما در صورت به کارگیری فرد معلول و ارائه تسهیلات با کارمزد 4 درصد تا سقف 500میلیون ریال از حمایت های حوزه اشتغال محسوب می شود.

این مسئول تصریح کرد: غربالگری های ویژه از سنین 3 تا6 سال در کودکان انجام می شود تا از نابینایی و تنبلی چشم (بیماری آمبلیوپی) جلوگیر ی و پیشگیری به عمل آید و در صورت مشاهده کودک دارای مشکل خدماتی چون  کمک هزینه  خرید عینک و در صورت لزوم عمل جراحی  شامل می شود.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین تاسیس موسسه حمایت از نابینایان برای فراهم کردن خدمات رفاهی و فرهنگی را از دیگر خدمات ارائه شده توسط این اداره کل اعلام کرد.

وارثی اضافه کرد: در حوزه تجهیزات توانبخشی برای افراد نابینا و کم بینا عصای سفید،لوح و قلم، دستگاه ضبط صدا، اسپیکر، ساعت و ماشین حساب گویا برای این عزیزان فراهم و تحویل داده شده است.

وی با اشاره به پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش ابراز کرد: این مستمری به صورت ماهانه بر اساس مصوبه سازمان بهزیستی کشور و بر مبنای بعد خانوار به کلیه معلولینی که از تمکن مالی مناسبی برخوردار نباشد، پرداخت می شود.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: شرکت در کمیسیون تشخیص معلولیت برای شناسایی شرایط احراز معافیت سربازی،  پرداخت کمک های موردی، تامین مسکن معلولان، سبد کالا و انجام کلیه خدماتی که مطابق دستورالعمل های حمایت های جامع مالی سازمان بهزیستی به نابینایان و کم بینایان است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز