خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

مهلت 6 ماهه کمیته‌ هوای پاک قزوین به فعالیت واحد معدنی متخلف در آبیک / فریاد مردم به جایی نرسید

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۵۴۴

واحد معدنی متخلف که در 28 مرداد ماه امسال اقدام به انفجار مهیب در آبیک کرده بود، طبق تصمیم مسئولان استان قزوین مجاز به استفاده از سنگ‌شکن به مدت 6 ماه و سپس جمع‌آوری آن شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، پیغمبرکوه به عنوان تنها تنفس‌گاه آبیک واقع در شمال این شهر، به محلی برای فعالیت واحدهای معدنی مختلف تبدیل شده که برخی اوقات علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی صوتی هم برای مردم ایجاد کرده‌اند و حتی به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

در 28 مرداد ماه امسال انفجار یکی ازمعادن شمال شهر آبیک به قدری مهیب و شدید بود که لرزه و ترس بر اندام مردم این شهر انداخت و فکر کردند که زلزله‌ای رخ داده است.

بلافاصله موضوع برای بررسی دقیق، جامع و کامل به پلیس اطلاعات و منابع مختلف شهرستان آبیک اعلام و رعب و وحشت مردم احراز می‌شود.

با توجه به اینکه اعتراض‌ مردم  در فضای مجازی وجود داشت  قاضی سعید احمدزاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک به عنوان مدعی العموم برای حفظ حقوق عامه به موضوع ورود کرد و دستور توقف فعالیت این واحد معدنی که مشرف به شهر آبیک بود، را صادر می‌کند.

پس از مدتی از این ماجرای تلخ، از سوی دادستان آبیک اعلام می‌شود که میزان ماده منفجره واحد معدنی شمال شهر آبیک 15 تن بوده و تمام فعالیت‎های این واحد متوقف شده و تا زمانی که این واحد نسبت به أخذ مجوزهای لازم برای فعالیت سنگ‌شکن و غیره اقدام نکند، اجازه فعالیت نخواهیم داد.

پس از گذشت حدود 60 روز از این ماجرا، از برخی منابع موثق شهرستان آبیک خبر رسیده که در کمیته ماده 11 قانون هوای پاک استان قزوین مصوب شده واحد معدنی مذکور به دلیل اجرای پروژه ملی و مصوب آزادراه چرمشهر به آبیک، برای تولید شن و ‌ماسه کوهی مجاز به استفاده از سنگ‌شکن صرفا به مدت 6 ماه شده است. همچنین این واحد معدنی با أخذ تعهد محضری مشروط به رعایت همه مقررات و تمام ضوابط زیست محیطی شده و پس از پایان مهلت فعالیت تعیین شده، باید نسبت به جمع‌آوری تمام تجهیزات و امکانات موجود اقدام کند.

طرح موضوع واحد معدنی متخلف به مسئولان کشوری

به گزارش ایلنا، در گذشته مجوز چنین مواردی با مدت محدود وجود نداشته اما در این مورد خاص به واحد معدنی مذکور که اجرای پروژه ملی چرمشهر به آبیک را بر عهده دارد، صرفا 6ماهه مجوز داده شده است.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک حتی برای پیگیری این موضوع به پایتخت رفته و با برخی از مسئولان کشوری، دیدار و رایزنی هم کرده و موضوع را به سمع و نظر آنها رسانده است.

مسئولان شهرستان آبیک به ویژه دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان و مسئولان محیط زیست همچنان نظارت و پیگیری بر فعالیت‌های واحدهای معدنی شمال شهر آبیک استمرار دارد و در صورت لزوم، مجدانه نسبت به برخورد قانونی با واحدهای معدنی آلاینده اقدام لازم انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا، تصمیمی که در باره واحد معدنی متخلف شهرستان آبیک أخذ شده تصمیم مسئولان استان قزوین بوده؛ در حالی که مسئولان شهرستان آبیک همگام با مردم، بارها از وجود واحدهای آلاینده‌ ابراز تأسف کرده‌اند و در صورت نیاز، اقدامات قانونی لازم را انجام داده‌اند.

 

انتهای پیام/
هاجر عبدالهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز