خبرگزاری کار ایران

با حضور مشاور فرهنگی وزیر نفت؛

جلسه نقد و بررسی کتاب "با سقراط در شهر گفتگو" برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۲۰۷

جلسه نقد و بررسی کتاب "با سقراط در شهر گفتگو" نوشته احمد راسخی لنگرودی در خانه دوست تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب با سقراط در شهر گفتگو که به قلم احمد راسخی لنگرودی به تازگی توسط نشر اطلاعات به چاپ رسیده است، در خانه دوست تهران با حضور نویسنده و جمعی از شاگردان وی، احمد مجیدی مشاور فرهنگی وزیر نفت و سارا شریعت مدیر خانه دوست، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، سارا شریعت از مشاور فرهنگی وزیر خواست که جامعه نویسندگان و هنرمندان صنعت نفت را بیشتر مورد حمایت قرار دهند، زیرا سازمان پیشرو باید بتواند کارکنان خود را از مرحله نیازهای اولیه به سوی نیازهای متعالی سوق دهد.

 پس از آن مجیدی، نویسندگان شاغل در وزارت نفت را از سرمایه‌های ملی دانست که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرند. 

وی کتاب شهر گفتگو را برای بهبود و توسعه مناسبات انسانی و سازمانی ضروری دانست و گفت: مخاطبین این کتاب می توانند طیف وسیعی از سازمان ها، گروه ها، خانواده ها و بخصوص جوانان باشند.

در ادامه، احمد راسخی لنگرودی به معرفی مختصر کتاب" سقراط در شهر گفتگو" پرداخت و آن را ضرورتی حیاتی برای جامعه تک صدایی دانست و تصریح کرد: این کتاب بر پایه سه موضوع پرسش، اندیشیدن از طریق گفتگو، و کشف حقیقت استوار  است.

وی پرسش را مهمتر از پاسخ و موتور محرکه اندیشیدن دانست که در فرایند دیالوگ‌های سقراطی باعث زایش حقیقت می‌شود و افزود: سقراط این تکنیک را از مادر خود که شغل مامایی داشته است الهام گرفته و آن را "زایمان حقیقت" نامیده است که  پرسشگر به هر فرد که  در درون خود حامل حقیقت است در حین گفتگو به تسهیل زایمان کمک میکند و نوزاد حقیقت بدین صورت پا به عرصه وجود می گذارد.

راسخی شهر گفتگو را از نظر شکل و محتوا، زیبا و جذاب خواند که نکات آموزنده و افق ساز فراوانی دارد و گفت: این مجموعه در ۵ فصل گرد آمده است که فصل پنجم باشکوه ترین دیالوگ های سقراط در ضیافت است که به موضوع عشق و پرده گشایی از این حقیقت می پردازد.

جلسه نقد و بررسی کتاب "با سقراط در شهر گفتگو" برگزار شد

سارا شریعت، منتقد بعدی از بعد روانشناختی به موضوع کتاب پرداخت و گفت: تکنیک دیالوگ سقراطی یکی از اثربخش ترین و دشوارترین تکنیک ها در فرآیند درمان شناختی است و همچنین اهمیت پرسشگری و گفتگو به حدی است که باید به عنوان یک هنر و مهارت دیده شود و روانشناسان حوزه تربیتی لازم است مهارت های گفتگو را برای مخاطبین مختلف استخراج کنند و آن را آموزش دهند.

وی اظهار امیدواری کرد که این کتاب بتواند افق گشای بهبود و توسعه گفتمان فردی و جمعی باشد و خبر داد: خانه دوست، کارگاه های آموزشی را جهت کاربردی نمودن این مهارت در دست برنامه ریزی و اجرا دارد.

پروانه عزیزی مترجم کتاب های رمان هتل آیرس، کافکا در ساحل و استاد و خدمتکار و ... ، قلم شیوا و نثر روان کتاب را همچون رمان توصیف کرد که داستان شیرین و جذاب را در نثر گفتگو روایت می‌کند و این را هنر و تسلط نویسنده کتاب دانست که متن فلسفی را چنین لذت بخش و قابل فهم کرده است.

کبری وحید، مدیر روابط عمومی خانه دوست نیز تفاوت شهر گفتگو با سایر شهرها را احساس بسط و گشودگی دانست که پراکنده گویی در آن راهی ندارد و عبارات از انسجام و پیوستگی برخوردارند. صراحت، شفافیت و رک گوی لازمه گفتگوهای آن است و  شرط ورود به آن شهر داشتن روحیه جستجوگری و دوری جستن از فن خطابه است و اساس گفتگو در این شهر بیشتر بر مبنای معرفت حقیقت و فضیلت است.

راسخی در پایان به پرسشگری شاگردان و اعضاء خانه دوست در خصوص کتاب شهر گفتگو پاسخ داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز