خبرگزاری کار ایران

نامزد تصدی شهرداری قزوین عنوان کرد:

سرمایه‌گذاری در قزوین مبتنی بر زیرساخت فرهنگی و تاریخی باشد/ پروژه شهید انصاری نیاز به تجارب بین‌المللی دارد

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۹۸۱

نامزد تصدی شهرداری قزوین در جلسه شورای شهر قزوین گفت: زیرساخت قزوین 100 درصد فرهنگی و تاریخی است و سرمایه‌گذاری‌ها در این شهر باید مبتنی بر این دو مقوله باشد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، آتوسا مومنی به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری قزوین در صحن علنی شورای شهر قزوین حضور یافت و به سئوالات مطروحه از سوی اعضای شورای شهر قزوین پاسخ داد و برنامه‌های خود را اعلام کرد.

مومنی در پاسخ به سئوال یکی از اعضای شورای شهر قزوین در خصوص حفظ و احیای باغستان این شهر اظهار کرد: باغستان‌های سنتی دو وجه دارد یکی میراث مادی و دیگری میراث فرهنگی ناملموس هستند و آنچه باغستان را ارزشمند کرده، میراث فرهنگی ملموس آن است که شامل دانش سنتی  هدایت آب، مدیریت تقسیم آب، ایجاد وفاق و همزیستی مسالمت‌آمیز در مرزهای مشترک بین باغداران می‌شود.

اکتفا کردن به روح باغستان سنتی

وی بر توجه به روح باغستان و اکتفا کردن به این مهم تاکید کرد و افزود: کسانی که به پادارندگان حیات باغستان‌ها هستند به عنوان مشارکت‌کنندگان به جرگه ما خواهند پیوست.

این کاندید شهرداری قزوین برای ارتقای حیات باغستان‌ها احداث چاه خانه را ضروری دانست و ادامه داد: راهکارهای جدی وجود دارد که فرصت برای درآمدزایی باغداران ایجاد کنیم و از باغستان‌ها می‌توان فرصت‌های فوق‌العاده ساخت.

مومنی اضافه کرد: باغستان میراث طبیعی است که باغداران باید گردشگر را به سمت باغستان سوق داده و رونق اقتصادی داشته باشند.

 یکی از اعضای شورای شهر قزوین در خصوص نحوه جذب سرمایه‌گذار در قزوین سئوال کرد که مومنی توضیح داد: بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان کاری انجام داد اما اینکه از چه جنسی سرمایه‌گذار به قزوین جذب کنیم، مهم است چرا که زیرساخت قزوین 100 درصد فرهنگی و تاریخی است و سرمایه‌گذاری‌ها باید مبتنی بر این دو مقوله باشد.

وی افزود: با توجه به مطرح بودن گردشگری سلامت، می‌توان پس از خروج گردشگران بیمار از بیمارستان وی را در بناهای تاریخی اسکان داد.

پروژه شهید انصاری به رجوع تجارب بین‌المللی نیاز دارد

این کاندید تصدی شهرداری قزوین در خصوص بهبود بخشیدن به وضعیت اعتباری شهرداری قزوین تصریح کرد: در زمینه اعتبارات باید از اعتبارات جوامع بین‌المللی کمک گرفت و به شبکه‌های بین‌المللی متصل شد.

مومنی در خصوص سوالی در خصوص نظرش در زمینه پروژه شهید انصاری قزوین بیان کرد: این پروژه، پروژه‌ای بسیار پیچیده است که نیاز به پاسخ یک فرد ندارد بلکه نیاز به رجوع تجارب بین‌المللی دارد و از تجربیات آزمئده باید بهره گرفت.

وی افزود: باید در بافت این پروژه مطالعه جدی صورت گیرد و به سرمایه‌های اجتماعی این بافت توجه کرد و نیم نگاهی هم به ایجاد نشاط و باروری حیات اجتماعی داشته باشیم.

این کاندید ادامه داد: باید از روش‌ها و تجریبات بین‌المللی پروژه شهید انصاری را بررسی کرده و تلاش کنیم این پروژه را به سرانجام برسانیم.

کاندید تصدی شهرداری قزوین از عدم استفاده لازم  از ظرفیت زیرساخت‌های موجود و بالقوه در قزوین اظهار تاسف کرد و افزود: نمی‌توانیم از هر نوع سرمایه‌گذاری برای قروین استفاده کنیم و از هر پروژه‌ای انتظار جواب داشته باشیم  و باید بر حفاظت از هویت فرهنگی مردم تلاش کرد تا بتوانیم درآمد سالم، درست و علیه‌السلام داشته باشیم.

قزوین نیاز به حفظ پلاک‌های ارزشمند دارد

مومنی ادامه داد: برای توسعه قزوین تنها نباید از سطح ملی انتظار داشت بلکه باید به شبکه بین‌المللی تاریخی صول شویم تا منابع اقتصادی را بتوانیم رونق ببخشیم.

وی اضافه کرد: قزوین نیازمند حریم یک، دو و سه نیست بلکه نیاز به حفظ پلاک‌های ارزشمند دارد.

مهدی عبدالرزاقی عضو شورای شهر قزوین از وی در خصوص بافت‌های فرسوده شهر قزوین سوال کرد که این کاندید تصدی شهرداری به جای فرسوده از اصطلاح از کارافتاده استفاده کرد و گفت: بخشی از بافت فرسوده باید وجود داشته باشد تا بتوانیم احیا و ترمیم کرده و به حیات بازگردانیم.

وی ادبیات جهانی مواجهه با بافت فرسوده را بسیار روشن ذکر کرد و افزود: مشرف بودن به قانون میراث فرهنگی، منجر به راه‌های برون‌رفت از چالش‌ها به درستی و با آرامش و صحت می‌شود.

 این کاندید تصدی شهرداری اذعان کرد:  کسی که قانون را نشناسد با شهرداری، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی  درگیر خواهد بود این در حالی است که با اشرافیت به قوانین در قانون نامه میراث فرهنگی، می‌توان در مدیریت شهری کمک کرد تا شهری آزاد و آباد داشته باشیم.

مومنی یادآور شد: استفاده از کدواژه و معنای ادبیات میراث بسیار مهم است با بهره‌‍‌گیری از آن می‌توانیم محیطی شاداب ایجاد کرد تا مردم بتوانند اقتصاد خود را رونق ببشخند و هویت را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند.

وی افزود: رعایت حریم و ضوابط بافت‌ها مشخص است و حریم، وابسته به حیات اجتماعی و حرمت دادن به عرصه است و نباید عرصه را بر عرصه تنگ کنیم.

گفتنی است؛ مومنی دارای دکترای باستان شناسی، دکترای تاریخ و فوق دکترای منظر فرهنگی و معماری بوده و معاونت میراث فرهنگی کشور، مدیرکلی ثبت آثار تاریخی کشور در حوزه حریم و ثبت آثار تاریخی، نمایندگی یونسکو، عضویت در شورای عالی معماری و شهرسازی از جمله سوابق کاری وی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز