خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد مطرح کرد:

ظرفیت های مشهود و حلقه های مفقوده صنعت گردشگری در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۴۲۳

در دومین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، اهداف و برنامه های این کمیسیون مطرح و چالش های پیش روی فعالان صنعت گردشگری استان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علیزاده قناد، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق مشهد در ابتدای این نشست گفت: ارائه نظرات مشورتی و مشارکت در فرآیند تصمیم گیری در مسائل مرتبط با گردشگری با دستگاه‌های مرتبط برای ما حائز اهمیت است و نکته مهم دیگر، معرفی نماینده ثابت دارای حق به کارگروه زیارت و گردشگری استانداری است.

وی با اشاره به بررسی وضعیت بازار هدف گردشگری خراسان رضوی به عنوان یکی از اهداف و رسالت های کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، اظهار کرد: بازاریابی و جذب گردشگران خارجی بسیار مهم است و اگر آسیب شناسی درستی صورت گیرد و نقاط ضعف شناسایی گردد، به صنعت گردشگری ما کمک بسیاری می کند.

علیزاده افزود: از جمله اقداماتی که باید انجام دهیم؛ معرفی کشورهای هدف گردشگری، ترغیب گردشگران، گفتگو و تعامل با سفارت و کنسولگری های ایران و گفتگو با وزارتین خارجه و راه و شهرسازی برای ایجاد شبکه حمل و نقل در راستای توسعه گردشگری است.

وی از تشکیل سه کمیته ذیل ساختار این کمیسیون برای پیگیری مشکلات و دغدغه های فعالان عرصه گردشگری خبر داد و گفت: «کمیته آموزش و پژوهش» در ارتباط با آموزش و سمینارهای مربوط به گردشگری در استان تشکیل شده، «کمیته گردشگری سلامت» این حوزه مهم را پیگیری خواهد کرد چرا که مشهد یکی از قطب های گردشگری سلامت کشور است و با توجه به وجود پزشکان حاذق، بیمارستان ها و امکانات مطلوب و هتل های بسیار، می تواند رتبه اول را در این حوزه داشته باشد. این حوزه گردشگری بسیار ارزآور است و کارآفرینی به همراه دارد و باید به آن توجه ویژه ای صورت بگیرد. اما سومین کمیته، «سرمایه گذاری و توسعه گردشگری» است که می تواند به جذب سرمایه گذاران و تقویت زیرساخت های گردشگری کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات واحدهای اقامتی مشهد اشاره و تصریح کرد: با بررسی هایی که به عمل آمده چندین مشکل شناسایی شده است؛ نخست اینکه مالیات بر ارزش افزوده که گریبانگیر همه صنوف است، برای واحدهای اقامتی مشکلاتی را ایجاد کرده است. همچنین قبوض عوارض و هزینه های سنگینی که شهرداری برای واحدها صادر می کند و صدور مجوز ساخت واحدهای اقامتی برای کسانی که در این زمینه تخصص ندارند، چالش های فعالان این عرصه را افزون کرده است.

علیزاده از فعالیت روزافزون خانه مسافرهای غیرمجاز و فعالیت غیرقانونی زوارکش ها و پذیرش مسافران در ایام نوروز در مدارس و عدم وجود طرح جامع گردشگری در مشهد و... به عنوان برخی دیگر از مشکلات واحدهای اقامتی مشهد یاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه پیشنهاداتی برای جذب گردشگر پرداخت و گفت: فرهنگسازی برای جذب توریست از سوی کنسولگری های کشورمان در اقصی نقاط جهان و اعطای ویزا به گردشگران، ساختارسازی برای رایزن های فرهنگی در سفارت خانه ها، ایجاد میز خدمات کنسولی و استقرار رایزن سلامت در سفارتخانه های ایران در کشور هدف گردشگری، اجرای درست قانون بیمه گردشگران و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به شرکت های فعال در این حوزه از جمله پیشنهادات ماست.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد در ادامه نقبی به جدول ورود گردشگران خارجی به ایران زد و گفت: این جدول نشان می دهد که سالانه یک میلیون و 263 هزار گردشگر از عراق به ایران می آیند و این کشور رتبه نخست گردشگران خارجی ما را دارد؛ در تبه بعد جمهوری آذربایجان با 619 هزار مسافر، افغانستان را 400 هزار و ترکیه با 330 هزار نفر در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی افزود: آمار ورود گردشگران از کشورهای اروپایی نشان می دهد که پنج ماهه نخست سال 96، 31 هزار توریست و در مدت مشابه سال 97، 21 هزار نفر از اروپا به ایران سفر کرده اند که در این زمینه 22 درصد کاهش را شاهد بوده ایم.

علیزاده ادامه داد: درصد اشغال هتل های کشور در 6 ماهه اول سال جاری با 6 درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال، 63درصد بوده و این نسبت در تابستان به 74درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: استان‌های سمنان، البرز و جزیره کیش به ترتیب با 37، 21 و 20درصد بیشترین میزان افزایش ضریب اشغال هتل ها را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته(1397) داشته اند. ضریب اشغال هتل‌های خراسان رضوی نیز در ایام نوروز امسال 15درصد افزایش داشت و از این لحاظ در رتبه چهارم کشور قرار گرفتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز