خبرگزاری کار ایران

رحیم بنامولایی مطرح کرد:

اقتصاد مقاومتی یعنی تولید صنایع با مواد اولیه داخلی/ به جای جنگیدن با تاریخ کشور از آثار تاریخی درآمدزایی کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۲۱۷

رئیس اتاق بازرگانی البرر، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در حالیکه تاکنون به اشتباه خام فروشی کرده و به جای طراحی صنایع با مواد اولیه داخلی، صنایع با مواد اولیه خارجی، تعریف کردیم که اینها استراتژی های اشتباهی بوده که اجرا و کشور را با مشکل روبرو کرد..

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحیم بنامولایی در حاشیه مراسم افتتاح کلینیک صنعت، معدن و تجارت که در اتاق بازرگانی البرز برگزار  شد با اشاره به دغدغه های بخش خصوصی ، اظهار داشت: با توجه به رسالت و ماموریت اتاق بازرگانی، کارشناسی و شناسایی مشکلات و ارائه راهکار به صورت مشاوره بر این سه مهم خلاصه می‌شود و با توجه به مشکلات بعد از برجام، نمایشگاهی به صورت دائمی در اتاق راه اندازی شد که بازدید از آن هر بیننده ای را به خودباوری می رساند که "اگر بخواهیم ما هم می توانیم".

وی افزود: در بازدید تجار و صنعتگران خارجی از نمایشگاه توانمندی استان، هرچه با اقتدار بیشتر برخورد کنیم، امتیاز بیشتری دریافت خواهیم کرد و این در تمام دنیا متداول است.

بنامولایی، تصریح کرد: برای ارائه کار در بازارهای جهانی نیازمند دانش و آموزش نوین هستیم که کلاس های تخصصی در اتاق بازرگانی برای علاقه مندان راه اندازی شده است.

وی با اشاره به تاسیس مرکز تسهیلگری در اتاق بازرگانی البرز، یادآور شد: نقش دولت باید هدایت سرمایه باشد نه تصدی گری آن لذا زیر ساخت ها باید توسط دولت ساخته شود و مردم، سرمایه و کسب و کار را به سمت آن هدایت کنند و در این ارتباط همچنان مشکل وجود دارد و باید تغییرات در کشور اعمال شود.

بنامولایی با اشاره به بحث جوانگرایی گفت: امروز ارتباط بیشتر با دانشگاه فراهم شده و با جلسات متعدد، جایگاه و هدایت استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در اتاق بازرگانی با نگاه تفکر بدون کارخانه، شکل گرفت.

این مدیر استانی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و نه اینکه خام فروشی کرده و به جای طراحی صنایع با مواد اولیه داخلی، صنایع با مواد اولیه خارجی، تعریف کردیم که اینها استراتژی های اشتباهی بوده که اجرا و با مشکل روبرو شده است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز، اظهار داشت: در صنایع غذایی و دارویی، تخصص در فرمولاسیون و ترکیب، سخت و دست نیافتنی نیست لذا در صنعت سنتی موجود کشور و با عارضه یابی آن می توان مشکلات صنعت کشور را رفع کرد و کلینیک صنعت بخشی از این نواقص را کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: در این کلینیک صنعتگران فرایند تولید را با تغییر فرمول به دست خواهند آورد. بنابراین دولت باید راهکار درست را به صنعتگران معرفی کند نه اینکه با مجوزهای بیشتر، بازار اشباع و رکود و تورم ایجاد شود.

وی گفت: این کلینیک با همکاری و توافق سازمان بسیج مهندسین صنعتی از سال 96 دنبال شد و امروز به صورت جدی با هدف تولید بدون کارخانه و کمک به تجاری سازی یافته های علمی و پژوهشی در زمینه های تولید شکل گرفت.

وی با عنوان اینکه راهکار کسب و کار باید از کودکی و در مدارس آموزش داده شود، گفت: دانش آموزان را باید به گونه ای تشویق و ترغیب کنیم که به جای مدرک گرایی به سمت کسب مهارت فن و حرفه باشند و در کنار آن در هر استان مرکز تحقیقات ایجاد شود که در همه جای دنیا وجود دارد و صاحبان صنایع، صنعت مدرن را با هدف تولید به جلو هدایت می کنند.

وی با تاکید بر تصویب قوانین متناسب با تولید و اقتصاد، ادامه داد: کسب و کار دنیا با گسترش تکنولوژی هر روز تغییر می کند و لازم است ما نیز کسب و کار کشور را متناسب با این روند، تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: دولت اقتصادی زمانی ایجاد می شود که با وابسته کردن کشورهای همسایه، به صنایع تعطیل شده داخلی نیز کمک خواهد شد لذا می توان با انتقال کارخانه های راکد داخلی به شهرکهای صنعتی این کشورها، علاوه بر ایجاد وابستگی به خدمات مهندسی، مواد اولیه و قطعات را به صنایع کشورهای اطراف صادر کرد.

وی با اشاره به تاکتیک مورد نیاز سازمان صمت البرز در هدایت صنایع استان، افزود: صنایعی که با 10 درصد کار می کنند، توجیه اقتصادی ندارند که با تبدیل سرمایه ملی به سرمایه برگشت پذیر برای کشور، ایحاد می شود و این درحالیست که با این استراتژی از محل برگشت این روند، صنایع داخلی را نوسازی و مدرن کنیم.

وی به صنعت گردشگری هم اشاره کرد و گفت: در سند چشم‌انداز قرار بود 25 میلیون توریست داشته باشیم که اگر کارهای برنامه ریزی شده انجام می شد با حداقل دلار وارد شده توسط هر توریست، دیگر نیازی به فروش نفت و التماس خرید آنرا نداشتیم. 

بنامولایی ادامه داد: تنها با گلایه کردن و غر زدن از کم کاری، راه به جایی نخواهیم برد بلکه با ساماندهی، برنامه ریزی و مدیریت درست در راستای جذب توریست در حوزه های زیارتی، سیاحتی، درمانی و زیبایی می توان درآمدزایی خوبی داشته باشیم که از آن غافل هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با انتقاد از اینکه نباید با تاریخ کشور، جنگید، ادامه داد: در قرآن آمده که باید از تاریخ عبرت گرفت. همچنبن تاریخ شناسی در اصول اسلامی هم سفارش شده و این درحالیست که ما در داخل با تاریخ گذشته کشورمان در جنگ هستیم با وجودی که می توان از آن، گردش اقتصادی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: زمانی که وضعیت متروکه شدن کاخ مروارید مهرشهر کرج را مشاهده می کنم، متاسف می شوم که چرا نباید از این موقعیت تاریخی، درآمد اقتصادی داشت و یا هواپیمای اختصاصی شاه سابق که اگر هرکجای دنیا وجود داشت با عنوان موزه، محل کسب درآمد بود ولی در کشور ما هیچ درآمدی از آن به دست نمی آید.

بنامولایی با عنوان اینکه امروز در کشور سرمایه به اندازه کافی وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر 5 برابر کشور آلمان، تجهیزات CNC در کشورمان وجود دارد و اگر از این ماشین آلات با مدیریت درست استفاده شود علاوه بر ارزش افزوده، هم صادر کننده قدرتمندی خواهیم بود و هم می توان با محصولات خود، حضورمان را اعلام کرده و ایرانی بودن خود را به همگان ثابت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز