خبرگزاری کار ایران

محمدحسین روشنک مطرح کرد:

افغانستان در تعاملات تجاری خراسان رضوی جایگاهی استراتژیک دارد

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۸۶۸

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد با اشاره به ظرفیت های ارزشمند اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: اگرچه ساز و کار این اتاق در تهران شکل گرفته اما عمده اقدامات آن در مشهد و خطه خراسان رضوی متمرکز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمدحسین روشنک در دیدار با سفیر جدید ایران در افغانستان گفت: افغانستان در تعاملات تجاری خراسان رضوی جایگاهی استراتژیک دارد چنانکه در حال حاضر بیش از 50 درصد صادرات خراسان رضوی به آن کشور انجام می گیرد. البته نباید کالاهایی که به صورت قاچاق روانه آن کشور می شوند را نیز از قلم انداخت و چه بسا اگر حجم آن به مجموع صادرات رسمی ما افزون شود، این نسبت به 75درصد نیز افزایش پیدا کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد در ادامه گوشه چشمی به محصولات و کالاهایی داشت و گفت: واردات آن ها از افغانستان دارای مزیت بوده و تراز تجاری دو کشور را به تعادل بیشتر نزدیک می کنند. از سنگ های ساختمانی تا محصولات کشاورزی نظیر کنجد می توانند به سبد کالاهای وارداتی ایرانی افزون شوند البته منوط به سامان گرفتن تعرفه ها.

وی متذکر شد: در عرصه تجارت، تداوم مراودات و تعاملات بر اصل برد-برد برای طرفین استوار است و اگر چنین نباشد، ادامه همکاری ها با موانع جدی مواجه می شود.

روشنک، پدیده مخرب قاچاق کالا را مخل روند صادرات رسمی به افغانستان دانست و خواستار برخورد و مراقبت های جدی در این حوزه شد.

وی ادامه داد: هر نوع سرمایه گذاری تولیدی و صنعتی در کشور افغانستان باید با نگرش ایجاد ارزش افزوده برای کشورمان همراه باشد و تدبیری اندیشیده شود تا این چنین ظرفیت هایی مثلا به کمک تکمیل زنجیره ارزش در تولیدات ایرانی بیاید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه، بخشی از اقتصاد ما در خراسان رضوی به امنیت افغانستان بستگی دارد، متذکر شد: طبیعتا تبادل هیات های تجاری و حضور بخش خصوصی در نمایشگاه ها نیز می تواند به معرفی بهتر فرصت ها و نفوذ بیشتر در بازار این کشور منجر شود و دولت باید در این زمینه، تسهیلگری لازم را برای بخش خصوصی انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز