خبرگزاری کار ایران

بهره‌برداری از نخستین طرح آکواپونیک گلخانه‌ای در مدرسه کوچک زاده

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۶۸۷

نخستین طرح آکواپونیک گلخانه‌ای با هدف پرورش همزمان گیاهان و ماهیان زینتی و تربیت و آموزش نیروی کار در هنرستان کار و دانش کوچک زاده یزد بهره برداری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرپرست مدیریت امور شیلات و آبزیان یزد در مورد اجرای طرح آکواپونیک بیان داشت: این طرح برای نخستین بار است که در سطح مدارس در زمینه پرورش همزمان ماهیان زینتی و گیاهان انجام می‌شود.

محمد زارع به تشریح روند پرورش ماهی و گیاه در این طرح پرداخت و اظهار داشت: در این روش پرورش ماهیان زینتی و کشت سبزیجات وگیاهان زینتی به صورت همزمان صورت می گیرد که آب کثیف به داخل محفظه پرورش گیاه پمپاژ می‌شود و ریشه های گیاهان که در آب قرار دارند از فضولات ماهیان تغدیه میکنند، گیاهان نیز در نتیجه این تغدیه، آب را تصفیه ‌می‌کنند و آب تمیز به داخل مخزن پرورش ماهی برگشت داده می‌شود.

وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن اجرای این طرح به لحاظ اقتصادی و سازگاری با شرایط خشکسالی و کم آبی یزد ادامه داد: تصفیه زیستی آب، عناصر را از آن حذف کرده همچنین تولید محصولات گلخانه ای در به اقتصاد کمک می کند و بهره وری آب را نیز افزایش می دهد.

خیر مدرسه ساز کوچک‌زاده نیز در این‌باره اظهار داشت: ایده اجرای طرح از دوسال گذشته مطرح بوده و پس از پیگیری‌های فراوان، مصوب شد تا ضمن اجرای آن در این مدرسه، مراحل آموزش و تربیت نیروی انسانی نیز انجام گیرد.

مهدی کوچک زاده با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح آموزش نیروی انسانی برای ایجاد اشتغال است افزود: بسیاری از طرح‌ها زمانی که مطرح می‌شوند به دلیل اینکه نیروی انسانی لازم و متخصص را ندارند شکست می خورند اما در این هنرستان همزمان با اجرای طرح نیروی کار نیز آموزش می بیند تا بازار کار فراهم شود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در این مرکز برای تامین هزینه‌های آموزشی و تامین تجهیزات لازم عنوان کرد: مدارس از پشت بام کافی برخوردار هستند و می توان برای تامین هزینه های آن ها با ایجاد نیروگاه های کوچک برق از انرژی خورشید گام موثری در رفع مشکلات مالی مدارس برداشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هنرستان کار و دانش کوچک زاده اولین مدرسه در استان یزد است که دارای نیروگاه 10 مگاواتی تولید برق از انرژی خورشید و طرح آکواپونیک گلخانه‌ای است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز