خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از سید محسن موسوی زاده-عضو شورای عالی استان‌ها

سیل خوزستان و مطالبات برجای مانده مردم

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۱۹۸

زندگی سیل زدگان خوزستان هنوز به روال عادی باز نگذشته و با وجود چندین ماه از این حادثه دولت با وجود تمامی وعده های قبلی هنوز مطالبات مردم را پرداخت نکرده است.

سید محسن موسوی زاده-نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها است که در  یادداشتی برای ایلنا از محقق نشدن وعده‌های مسئولان درباره مطالبات سیل زدگان خوزستان نوشته است.

سیل خوزستان و مطالبات برجای مانده مردم

160هزار هکتار گندمزار در سیل اخیر در آب رفته و به طور کامل نابود شد. با گذشت حدود ۵ ماه از پایان سیل هنوز پول کشاورزان پرداخت نشد و جالب اینکه هنوز حدود نصف این زمین‌ها توسط پژوهشکده فضایی وزارت کشور تایید نشده و در حال پیگیری است. نصف زمین های تایید شده نیز صاحبانشان پول دریافت نکرده‌اند و برای دریافت مطالباتشان از بانک ها و ادارات در حال رفت و آمدند.

البته در زمان وقوع سیل و بعد از آن فاجعه ویرانگر  فقط صحبت از مطالبات خسارت‌های کشاورزان در خصوص مزارع وگندمزارهای زیر آب رفته است در حالی‌که مشکلات عدیده‌ای در این سیل گریبانگیر مردم شد که هیچ گاه سخنی از آنها از سوی مسئولان استانی و کشوری به میان نیامد.

در زیر به برخی از این مشکلات اشاره می‌شود:

۱. زمین‌های کشاورزان لیزری تسطیح می‌شوند که با انباشت رسوبات سیل بر روی سطح این زمین‌ها برای کاشت سال جدید باید از نو تسطیح شوند که هزینه بردار خواهد بود.

۲. سال‌هاست که کشاورزان با سمپاشی زمین‌های خود علف‌های هرز را از بین برده‌اند اما امسال با جاری شدن سیل در این زمین‌ها و انباشت رسوبات، کشت برنج شان مملو از علف های هرز شده و برای سمپاشی مجبورند هزینه های بسیار زیادی بپردازند.

۳. کانال‌های آبیاری کشاورزی در مناطق سیل زده خوزستان  اکثرا تخریب یا مملو از رسوبات شده که لایروبی آنها بسیار هزینه بر است.

۴. راه‌های روستایی که شریان‌های حیاتی روستاها هستند اکثرا در سیل ویرانگر اوایل امسال دچار تخریب و یا آسیب جدی شدند که متاسفانه خسارت های فراوانی به وسایل نقلیه مردم وارد کرده است.

۵. کشاورزان بعد از برداشت گندم مقداری بذر بوجاری و ضدعفونی شده را برای کشت سال جدید نگه می‌دارند که با توجه به سیل امسال و نابودی ۱۶۰ هزار هکتار گندمزار، هزاران کشاورز خوزستانی برای کشت امسال خود حتی یک من گندم ذخیره ندارند که دولت باید این گندم‌ها را برای کشاورزان بلاعوض فراهم کند.

۶. با به جای ماندن چند ماه آب سیلاب بر روی زمین ‌های کشاورزی این زمین ‌ها تبدیل به باتلاق و شوره زار شده اند.

۷. باغات نخیلات با عمری کمتر از هفت سال در سیل اخیر با فرو رفتن کامل در زیر آب به طور کامل از بین رفتند. همچنین نخل‌های تنومند که در محاصره آب سیلاب بودند لقاح نشدند و آنهایی که لقاح شدند به دلیل اینکه ماه‌ها در آب بودند محصولشان ریزش کرد‌ که در برداشت و تولید محصول خرمای امسال در خوزستان کاهش چشمگیری داشت.

۹. پر شدن حوزهای پرورش ماهی از رسوبات از جمله مشکلات پساسیل در استان خوزستان است.

۱۰. زیر آب رفتن زمین های کشاورزی در سیل خوزستان باعث شد کشاورزان نتوانند برای فصل‌های تابستان و پاییز امسال علوفه برای احشام خود ذخیره کنند که این امر یا باعث فروش احشام یا باعث تحمیل هزینه مضاعف برای تامین علوف برای کشاورزان شد.

با تمامی مشکلات ذکر شده فوق هنوز کمک های جبرانی برای تامین خسارت های سیل به مردم و کشاورزان استان تخصیص نیافته و امید می رود با نگاه ویژه مسئولان امر در این زمینه اقدامات سریع و به موقع صورت گیرد تا مردم دردمند خوزستان بتوانند هرچه زودتر به شرایط عادی زندگی و کسب و کار خود بازگردند.

سید محسن موسوی زاده-نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز