خبرگزاری کار ایران

مدیر کنترل کیفیت موسسه رازی:

واردات واکسن PPR با کیفیت پایین تر از محصول داخلی، قابل توجیه نیست

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۸۱۸

مدیر کنترل کیفیت موسسه تحقیقاتی و سرم سازی رازی با اشاره به خروج ارز برای واردات واکسن PPR، گفت: به رغم اینکه تولید این واکسن مهم در کشور با کیفیت بالاتر، محقق شده و همچنین از ظرفیت لازم نیز برخوردار است و با وجود پایین بودن کیفیت محصول خارجی اما دلایل واردات این واکسن، توجیه خاصی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سینا سلیمانی امروز در نشست خبری با موضوع کیفیت فرآورده های بیولوژیکی در  موسسه رازی گفت: واکسن PPR یکی از واکسن های کنترل و مهار بیماری خطرناک ویروسی دامی است که با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی در داخل تولید آن صورت گرفته است.

سلیمانی با اشاره به تعهد 5 میلیون دز تولید سالانه در کشور گفت: تولید PPR داخلی میتواند علاوه بر تامین نیاز کشور در صادرات نیز به اقتصاد داخل کمک کند و این در شرایطی است که با وجود دانش تولیدی و کنترل کیفیت بالا، واردات، مانع از رشد تولید شده است.

وی از دلیل واردات واکسن PPR اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: علیرغم اینکه تولید این واکسن مهم در کشور با کیفیت بالاتر، محقق شده و همچنین از ظرفیت لازم نیز برخوردار است و با وجود پایین بودن کیفیت محصولات خارجی اما دلایل واردات این واکسن، توجیه خاصی ندارد و با این وجودمتاسفانه همچنان برای واکسن PPR از کشور ارز خارج می شود.

وی در ارتباط با تهیه مواد اولیه واکسن مورد نظر گفت: قسمتی از ساخت تمام فرآورده های بیولوژیک از شرکت های مطرح مواد اولیه وارد می شود و تحریم ها مشکلات خاصی برای تهیه مواد اولیه ایجاد کرده است اما در تلاشیم که این مشکلات برطرف شود که اختلالی از لحاظ کمی و کیفی تولید داخل صورت نگیرد.

وی با عنوان اینکه واکسن های PPR ، 24 ماه تاریخ انقضا دارد، تاکید کرد: بر اساس مطالعات پایداری پس از 27 ماه، تمامی آزمایشات مورد نیاز کنترل کیفیت و حتی 3 ماه پس از تاریخ انقضا، مشخص شد این واکسن کاملا از استاندارد کافی برخوردار است و می تواند همچنان برای مقابله با بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

سلیمانی ادامه داد: یکی از آزمایشات مهم، ارزیابی مقابله واکسن نسبت به ویروس است که این میزان در واکسن تولیدی نسبت به واکسن های کشورهای خارجی، حتی 27 ماه پس از تولید از حداقل نیز بالاتر است و در طول تولید تا انقضا پایداری مقابله با بیماری را حفظ می کند.

وی در مقایسه واکسن های تولیدی کشور و واکسن های وارداتی، تاکید کرد: میزان ایمنی واکسن های خارجی 5 ماه بعد از تولید و زودتر از موعد انقضا، کیفیت لازم خود را به مرور از دست خواهد داد و پایداری لازم را نخواهد داشت.

مدیر کنترل کیفیت فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی به شرایط نگهداری جدید واکسن های تولیدی اشاره کرد و گفت: با توجه به دمای زیر صفر مورد نیاز واکسن های تولیدی با توجه به تمهیدات صورت گرفته و ارتقاء کیفیت انجام شده واکسن PPR تولید موسسه رازی نیازی به فریز شدن ندارد و این موضوع از هزینه های نگهداری و حمل و نقل کم می کند.

وی در ارتباط با میزان تولید گفت: این روند رو به افزایش است و آمادگی تولید بیشتر هم وجود دارد اما چون واردات PPR هنوز صورت می گیرد درخواست تولید کمتری داریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز