خبرگزاری کار ایران

رئیس خانه معدن استان یزد در گفت وگو با ایلنا :

12 درصد درآمدهای دولتی معادن باید صرف جبران پوشش گیاهی شود/ اشتغالزایی 12 هزار نفره معادن برای یزد

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۷۱۶

رئیس خانه معدن استان یزد با اشاره به قانون معادن کشور و لزوم جبران خسارت به پوشش گیاهی گفت: 12 درصد درآمدهای دولتی از معادن باید صرف جبران پوشش گیاهی شود.

سعید افضلی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آسیب در منطقه فعالیت معادن اظهار داشت: آلودگی هوا و بوته‌ها، نابودی پوشش گیاهی، صداهای بلند و مهیب در شب و روز که سبب فرار حیوانات می‌شود و ده‌ها مورد دیگر، منطقه فعالیت معدنی را دچار آسیب می کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد می توان به ایجاد راه دسترسی به معادن اشاره کرد که در واقع دسترسی به زیستگاه‌های بکر را میسر می‌کند و این امر به طور قطع زمینه‌ساز سوء استفاده شکارچیان و تخریب پوشش گیاهی را فراهم می‌آورد.

رئیس خانه معدن استان یزد اضافه کرد: طبق قانون معادن کشور 12 درصد درآمد دولت از بهره مالکانه معدن باید به محل همان معدنکاری جهت ایجاد پوشش گیاهی و جبران خسارات ناشی از فعالیت معدنی اختصاص داده شود.

افضلی پور درباره توجه معادن به منطقه فعالیت معدنی و اینکه برخی معادن در مناطق دورافتاده هستند به ایلنا گفت: طبق قانون معادن کشور باید 15 درصد از درآمدهای دولت از محل حقوق دولتی و بهره مالکانه معدن به همان استان و به ویژه محل فعالیت معدنکاری برگردانده و برای توسعه زیرساخت های معدن هزینه شود، ضمن اینکه 12درصد از این درآمد نیز باید به محل معدنکاری جهت ایجاد پوشش گیاهی و جبران خسارات ناشی از فعالیت معدنی بازگردانده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: به این ترتیب معدنکاران سهم خودشان را با پرداخت حقوق دولتی ادا می کنند و تحمیل هر گونه هزینه جدید مازاد بر این موارد می تواند باعث عدم جذب سرمایه‌گذاری، عدم رونق و حتی تعطیلی معادن کوچک شود.

این مسئول اظهار داشت: طبق قانون معادن هرگونه مزاحمت در حوزه فعالیت معدنکاری که دارای مجوز قانونی است جرم محسوب می شود و نیروی انتظامی مسئول برخورد و پیگیری آن است.

وی در خصوص معارضان محلی معادن کوچک و متوسط در یزد گفت: برخی از معادن که توسط برخی از معارضان غیر بومی مورد تهدید قرار گرفته بودند پرونده آنها در دستگاه قضایی مفتوح و رای عادلانه صادر شده است همچنین معارضان بومی هم اگر خواسته ی بجایی داشته باشند مقرر شده تا در فضای تعاملی در همان شهرستان محل معدن موضوع پیگیری شود.

رئیس خانه معدن یزد با اشاره به اینکه اغلب معادن در استان یزد معادن کوچک و متوسط هستند، گفت: هم اکنون از 588 معدن فعال در استان یزد 580 معدن در رده کوچک و متوسط قرار دارند و از نظر اشتغالزایی نزدیک به 12 هزار نفر در این بخش به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز