خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی خواستار شد؛

ضرورت توجه به دیپلماسی علمی در روابط ایران و ترکیه

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۵۰۷

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به قرارداد همکاری دانشگاه‌های تبریز و ایغدیر در قالب "پروتکل مولانا"، بر گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی استان با دانشگاه‌های ترکیه تأکید کرد و گفت: دیپلماسی علمی باید در کنار مناسبات سیاسی و اقتصادی بین دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدرضا پورمحمدی در دیدار جمعی از اساتید رشته‌های الهیات و فلسفه اسلامی دانشگاه‌های ترکیه با وی، به پیوندهای عمیق و تاریخی ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: رهبران دو کشور برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و تعمیق روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها اراده جدی دارند.

وی به قرارداد همکاری دانشگاه‌های تبریز و ایغدیر ترکیه در قالب “پروتکل مولانا” اشاره کرد و افزود: طبق مفاد این قرارداد می‌توان نسبت به گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی آذربایجان شرقی استان با دانشگاه‌های ترکیه اقدام کرد.

وی یادآوری کرد: دیپلماسی علمی باید در کنار مناسبات سیاسی و اقتصادی بین دو کشور مورد توجه جدی قرار بگیرد.

پورمحمدی راه‌اندازی یک دانشگاه مشترک بین ایران و ترکیه را از جمله برنامه‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌های علمی برشمرد و اضافه کرد: باید در کنار مناسبات سیاسی و اقتصادی، دیپلماسی علمی و فرهنگی نیز در دستور کار همکاری‌های دو کشور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه و مسلمان باید در روزهای سخت در کنار هم باشند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در جغرافیای جهان اسلام همواره به عنوان کشورهای دوست و برادر بوده‌ اند که باید از این موقعیت برای موفقیت های آینده بهره جست.

پورمحمدی بر تقویت مناسبات علمی و فرهنگی دو کشور از طریق همکاری‌های دانشگاهی و رفت‌ و آمد اساتید و دانشجویان تاکید کرد و گفت: دانشگاه تبریز در توسعه مناسبات علمی ایران و ترکیه نقش محوری دارد و با توجه به وجود پروتکل مولانا، تبادل استاد و دانشجو و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵ مرکز علمی و دانشگاهی در تبریز، افزود : این مراکز فعالیت‌های خوبی در حوزه فلسفه و الهیات دارند و امیدواریم زمینه همکاری آنها با دانشگاه‌های ترکیه به زودی فراهم شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز