خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خبر داد:

حدود 94 درصد اماکن اقامتی در مشهد فاقد تائیدیه ایمنی/ بازارهای رضا و زیست خاور جزو اماکن پرخطر

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۷۱۹

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از وجود 15 مکان پرخطر در شهر مشهد خبر داد و گفت: بسیار از اماکن اقامتی و دولتی یا فاقد تائیدیه ایمنی هستند یا جهت تمدید تائیدیه ایمنی اقدام نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، آتشپاد دوم امیر عزیزی در نشست خبری با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار با حمایت دادستانی، اتاق اصناف برای همه اماکن پرخطر اخطاریه تائید ایمنی صادر کرد و مقرر شد چنانچه این مراکز نسبت به ایمن‌سازی اقدام نکنند، مهر و موم شوند.

وی با بیان اینکه بازار زیست خاور و بازار رضا نیز جزو همین اماکن پرخطر هستند، ادامه داد: این دو مجموعه در ردیف این ۱۵ ساختمان پرخطر هستند و مکاتبات زیادی با هیات مدیره این مجموعه‌ها توسط آتش‌نشانی و ریاست اتاق اصناف مشهد صورت گرفته تا نسبت به رعایت حداقل‌های ایمنی اقدام کنند.

عزیزی به وضعیت ایمنی بیمارستان‌های مشهد هم اشاره کرد و گفت: تاکنون یک بیمارستان موفق به دریافت تائیدیه ایمنی شده و 5 بیمارستان دیگر نیز نسبت به دریافت این تائیدیه اقدامات لازم را انجام داده‌اند. ما هم در سازمان آتش‌نشانی آمادگی داریم در این بیمارستان‌ها پایگاه یا ایستگاه آتش‌نشانی ایجاد کنیم؛ کما اینکه در حال حاضر هم یک پایگاه آتش‌نشانی در بیمارستان امام رضا (ع) مستقر است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص دریافت تائیدیه ایمنی مدارس هم توضیح داد: درخواست بازدید از مدارس باید توسط اداره آموزش و پرورش یا خود مدارس انجام شود، ساخت مدارس به طور صددرصدی با دریافت تائیدیه ایمنی انجام می‌شود. البته در زمان‌های خاص که مدارس به مکان‌های اقامتی مبدل می‌شوند نیز بازدیدهای ایمنی توسط بانوان آتش‌نشان صورت می‌پذیرد. یکی از مشکلات ما در این حوزه این است که در بحث پیشگیری و بازدید، متاسفانه بیشتر مدارس اجازه ورود آتش نشانان را نمی‌دهند.

وی با عنوان اینکه از مهر پارسال تاکنون در حوزه پیشگیری ۱۷ هزار و ۷۵۰ مورد پرونده ایمنی از اصناف مختلف تشکیل شده و ۹ هزار و ۹۶۲ تاییدیه ایمنی نیز برای اصناف صادر شده است، تصریح کرد: تنها 6 درصد اماکن اقامتی در مشهد نسبت به اخذ تائیدیه ایمنی اقدام کرده‌اند، در همین خصوص ضمن اینکه نیروهای آتش‌نشانی بازدیدهای پیشگیرانه را دارند، از شهروندان نیز خواهش می‌کنیم در صورت مشاهده مکان فاقد ایمنی، آن را به سامانه 137 گزارش دهند.

حدود 94 درصد اماکن اقامتی در مشهد فاقد تائیدیه ایمنی/ بازارهای رضا و زیست خاور جزو اماکن پرخطر

عزیزی درباره برنامه‌های هفتم مهرماه "آغاز هفته ایمنی و آتش‌نشانی" اظهار کرد: برنامه‎های مختلفی نظیر رژه و مانور خودروهای آتش‌نشانی و امداد و نجات، غبارروبی مزار شهدا، یک روز با آتش‌نشانان مشهدی، ورزش گروهی در بوستان ملت که برنامه یک ساله است و بنا داریم هر هفته در یک بوستان اجرا کنیم و رونمایی از طرح‌های مختلف سازمان با تمرکز بر طرح آتش‌نشان داوطلب از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این هفته است.

وی در خصوص میزان ایستگاه‌ها و تجهیزات این سازمان افزود: در شهر مشهد ۴۶ ایستگاه و سه پایگاه آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند و دو ایستگاه نیز در شهرک‌های صنعتی توس و کلات به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که براساس استانداردها باید به ازای هر ۵۰ هزار شهروند یک ایستگاه ایجاد شود از این رو تعداد ایستگاه‌ها در مشهد باید تا افق ۱۴۰۴ به ۶۶ ایستگاه برسد که طبق تکلیف شورای شهر مشهد تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ ایستگاه ساخته شود. البته در حال حاضر پنج ایستگاه آتش‌نشانی در دست ساخت، دو ایستگاه در دست توسعه و سه ایستگاه نیز در مرحله انجام مطالعات است.

عزیزی با بیان اینکه قرار است دو پلتفرم‌ مجهز به نردبان ۷۲ متری وارد ناوگان عملیاتی آتش‌نشانی مشهد شود، خاطرنشان کرد: ۱۷ دستگاه ماشین‌آلات و خودروهای ویژه نیز تا پایان سال وارد ناوگان عملیاتی خواهد شد که برخی از آنها برای اولین بار در کشور در اختیار ما قرار خواهد گرفت، علاوه بر این هم ۱۶۰ میلیارد تومان تامین اعتبار برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز ناوگان آتش‌نشانی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به برخی محدودیت‌ها برای ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در شهر مشهد گفت: مناطق یک، ثامن و منطقه 8 شهر مشهد از جمله مناطقی هستند که در آنها برای تملک زمین مشکل وجود دارد از این رو در حال رایزنی برای استفاده از فضاهای دولتی به منظور ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی هستیم.

عزیزی در خصوص منابع انسانی سازمان عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۲۹۳ نیروی سازمانی فعال در این سازمان مشغول به کار هستند که یک هزار و ۹۶ نفر از این تعداد عملیاتی هستند، با توجه به بحث استخدامی اخیر قرار است 535 نفر به بدنه سازمان اضافه شوند، و با توجه به بحث بازنشستگی نیروهای سازمان، تا پایان سال 1500 نفر نیروی عملیاتی خواهیم داشت؛ همچنین از سال ۹۱ نیز حوزه آتش‌نشانان داوطلب در بخش بانوان فعال شد و هم اینک ۸۰ بانوی آتش‌نشان در مشهد فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۹۷ درصد از تماس‌های برقرار شده با سازمان آتش‌نشانی مشهد تماس‌های مزاحمتی و غیرمرتبط است گفت: باید روی این موضوع فرهنگسازی شود. چرا که در یک سال اخیر 792 هزار و 21 تماس تلفنی با این سازمان برقرار شده که نسبت به دوره مشابه 7 درصد پیشرفت داشته است و از این میزان تنها 3 درصد تماس واقعی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز