خبرگزاری کار ایران

اجرای طرح شناسایی اختلالات ژنتیکی معلولان در قزوین

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۷۴۹

اجرای طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی در قزوین آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: با توجه به تاثیر  انواع مختلف معلولیت ها در  پایین آمدن درجه عملکرد شخص و نتایج آن در زمینه های فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی و محیطی و همچنین با توجه به پیشرفت قابل توجه علوم پزشکی و بهداشتی، در حال حاضر الگوی آینده کشور ها از انتقال دانش پزشکی از درمان به سوی پیشگیری حرکت کرده است.

وی اضافه کرد: به منظور پیشگیری از بروز معلولیت ها، تمام معلولان تحت پوشش سازمان و کلیه ورودی های جدید به کمسیون های پزشکی توانبخشی باید از نظر اختلالات ژنتیکی غربال شوند.

وارثی ادامه داد: با این غربالگری، معلولان در صورت غیر اکتسابی بودن معلولیت (ژنتیکی بودن) به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی می شوند و تا مرحله تشخیص ژن مولد بیماری پیگیری شده و نتایج هر مرحله در پرونده پیشگیری از معلولیت آنها در سامانه ارمغان ثبت خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: این طرح درسال جاری از مهر ماه شروع شده و تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و در سال اول ۳۰۰ پرونده در مرکز استان بررسی و غربال می شود.

وارثی افزود: البته کلیه ورودی های جدید به کمیسیون پزشکی توانبخشی غربال شده و در صورت مشکوک بودن به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع می شوند و صدور کارت معلولیت این افراد نیز منوط به ارایه گواهی مشاوره ژنتیک است.

مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: همه هزینه های مشاوره و آزمایشهای تخصصی رایگان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز