خبرگزاری کار ایران

کارشناس موزه ایران باستان در گفت وگو با ایلنا:

همه چیز را فدای گردشگری کردن تفکر پساتحریمی است/ ضرورت تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و پروژه‌ای در میراث فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۲۹۳

کارشناس موزه ایران باستان گفت: اینکه همه چیز میراث فرهنگی را فدای گردشگر کنیم، یک تفکر پساتحریمی سیاسی است.

علی هژبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: اولین گام برای رسیدن به جایگاه واقعی میراث فرهنگی که تبدیل سازمان به وزارت‌خانه بود، برداشته شد و با تبدیل شدن به وزارتخانه وقت آن رسیده که در میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی، تغییرات ساختاری ایجاد شود.

وی افزود: لازم است معاونت میراث فرهنگی یک سازمان جدید شده و پژوهشکده باستان‌شناسی به دفتر باستان‌شناسی تبدیل شده و به صورت مستقل به فعالیت‌های خود بپردازد، شاید باید به فکر طرح نظام باستان‌شناسی هم بود.

کارشناس موزه ایران باستان ادامه داد: اینکه همه چیز میراث فرهنگی را فدای گردشگر کنیم یک تفکر پساتحریمی سیاسی است که متاسفانه به دلیل مدیران منفعل میراثی و سکوت در قبال این تفکر می تواند صدماتی به میراث فرهنگی کشور وارد کند.

هژبری اضافه کرد: درست این است که میراث فرهنگی را به عنوان بخشی از زیرساخت گردشگری مورد توجه قرار دهیم تا اینکه آن را برای گردشگری مصرف کنیم.

وی در باره رابطه بین دانشگاه و میراث فرهنگی توضیح داد: به نظر می‌رسد بررسی سابقه همکاری با دانشگاه توسط میراث فرهنگی چندان درخشان نبوده، هر چند برخی دانشگاه‌ها استادان بسیار خوبی دارند که صاحب نظر هستند اما معمولا این استادان در سیستم ناقص علمی میراث فرهنگی کمتر راه می یابند و گاهی با وارد شدنشان به این چرخه، شاهد این هستیم که متاسفانه تعدادی از آنها نیز از اهداف پژوهشی و دانشگاهی دور می‌شوند.

 معایب وزارت‌خانه شدن میراث فرهنگی

هژبری افزود: تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به یک وزارتخانه آن هم پس از ۱۶ سال فراز و نشیب امری اجتناب‌ناپذیر بود و این طرح موجب خرسندی کسانی است که دوست ندارند در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهد فساد باشند.

وی ادامه داد: تبدیل شدن این سازمان به وزارت‌خانه با مزایا و معایبی همراه است که از مزایای مهم آن، می‌توان  نظارت بر مسائلی  دانست که زمینه‌ساز فساد بوده و با بازرسی دستگاه‌های نظارتی می‌تواند جلوی آنها گرفته شود و به سرانجام مطلوب برسد به ویژه در زمینه مسائل مالی کلان  این مهم تاثیرگذار است.

این کارشناس مطرح کرد: بزرگترین اشکالی که با وزارتخانه شدن میراث فرهنگی ممکن است رخ دهد، تعیین تکلیف نشدن نیروهای طرحی، پروژه‌ای و شرکتی است چرا که این نیروها سال‌هاست بدون به رسمیت شناخته شدن توسط بیمه‌ها و دولت، به نحوی با بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی سابقه همکاری داشته‌اند.

کارشناس موزه ایران باستان یادآور شد: سوء مدیریت‌های موجود در این سازمان غالبا به دلیل عدم نظارت دقیق بر عملکرد مدیران در سازمان سابق رخ می‌داد که امید است با نظارت بیشتر به عملکرد سازمانی بتوان این سوء مدیریت‌ها را به حداقل رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز