خبرگزاری کار ایران

همایش ملی روز جهانی پنبه در کاشمر برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۸۱۲

معاون اداره کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همایش ملی روز جهانی پنبه برای اولین بار در کشور در کاشمر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشمر، مسعود حکیمی در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی همایش ملی پنبه در محل فرمانداری کاشمر با بیان اینکه پنبه محصولی استراتژیک در کشور به شمار می‌رود، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های مهم دولت در سال‌های اخیر اجرای طرح پنبه بوده که در این راستا طی سال‌های طی شده به اهدافی در زمینه ارقام مورد نظر با همکاری موسسه تحقیقات کشور و واردات بذر و بقیه نهاده‌ها رسیده‌ایم و در  برخی برنامه‌ها از جمله توسعه برداشت ماشینی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما در نیمه کار هستیم و امیدوارم برپایی همایش ملی پنبه در راستای دستیابی به  اهداف طرح پنبه موثر باشند.

وی ادامه داد: در سال زراعی کنونی بیش از ۸۰ هزار هکتار از کشتزارهای کشور به کشت پنبه اختصاص یافت که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

حکیمی افزود: اگرچه کشت پنبه در سال‌های قبل به دلیل نوسانات قیمت کاهش چشمگیری داشته اما با اجرای برخی سیاست‌ها  امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار تن پنبه در کشور برداشت و روانه بازارهای هدف شود.

وی بیان کرد: در۶۰  درصد اراضی سطح زیر کشت پنبه کشور از بذرهای اصلاح شده استفاده می‌شود و در راستای حمایت از پنبه‌کاران سال گذشته به ازای هر هکتار، ۳۰ میلیون ریال کمک هزینه کشت و تولید پرداخت شد که امسال این رقم به بیش از  ۵۰ میلیون ریال رسیده است.

حکیمی اضافه کرد: کشت پنبه در کشور بیش از ۳۰ هزار بهره‌بردار دارد که استان‌های خراسان رضوی، گلستان، فارس، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و اردبیل از جمله مناطق پیشرو در کشت محصول پنبه محسوب می‌شوند.

معاون اداره کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از این که شهرستان کاشمر با توجه به وجود مرکز تحقیقات پنبه و فعالیت کارخانه لینترگیری و کارخانه نساجی پیش قدم در برگزاری همایش ملی پنبه در روز 15 مهرماه که روز جهانی پنبه نامیده شده ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم خروجی این همایش به رفع مشکلات حوزه محصول پنبه اعم از کاشت، داشت، برداشت و اقتصاد محصول کمک کند.

مدیر عامل شرکت فولاد ترشیز و عضو هیات مدیره کارخانه نساجی مدرس کاشمر نیز به عنوان پشتیبان مالی همایش ملی پنبه گفت: با توجه به فعالیت کارخانه نساجی، متقاضی محصول پنبه در منطقه هستیم و بنا داریم با برگزاری این همایش کشاورزان را ترغیب کنیم محصولی بکارند که درگیر مشکلات بازار نشوند.

محمد صمیمی افزود: با برگزاری این همایش انتظار داریم ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور در کاشمر، کشت و صنعت انابد و کارخانه نساجی در کاشمر به عنوان حلقه های مفقوده در زنجیره تولید تا مصرف در این زنجیره قرار گیرند تا بتوانیم در آینده سطح زیر کشت پنبه را ارتقا دهیم و کشاورزان نیز به درآمد قابل ملاحظه ای دست یابند.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر و دبیر همایش ملی پنبه نیز با اعلام آمادگی این مجموعه برای برگزازی همایش ملی پنبه با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مرتبط گفت: این مرکز در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود طی سالهای اخیر توانسته است خود را به بدنه جامعه متصل کند.

هادی معماریان خلیل آباد افزود: با توجه به چشم انداز مرکز آموزش عالی کاشمر و رسالت این واحد دانشگاهی جهت حل مشکلات و معضلات منطقه به ویژه در زمینه مدیریت منابع آب و در راستای کمک به کشاورزان، برنامه هایی در دست اقدام داریم و همکاری در زمینه برگزای این همایش نیز در راستای انجام رسالت دانشگاه در رفع مشکلات منطقه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز