خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای سلامت مطرح شد:

انعقاد قراردادهای سفید امضا در برخی کارخانجات / پیگیری اجحاف در حق کارگران آبیک

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۷۶۳

در جلسه شورای سلامت شهرستان آبیک از قراردادهای سفید امضا در برخی کارخانجات سخن به میان آمد و بر پیگیری اجحاف در حق کارگران تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، چهارمین جلسه شورای سلامت شهرستان آبیک با حضور فرماندار آبیک و جمعی از مسئولان این شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد و در زمینه موضوعات مختلف بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

محمد بابایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان آبیک در این جلسه گفت: 13 هزار و 500 کارگر در شرکت‌ها و کارخانجات و کارگاه‌های مختلف در شهرستان آبیک مشغول به کار هستند که با خانواده، جمعیت آنها به 40 هزار نفر می‌رسد.

وی افزود: برخی افراد اظهار کرده‌اند که قراردادهای آنها سفید امضا بوده و کارفرما هم هر زمانی که دلش می‌خواهد، کارگر را اخراج می‌کند.

این مسئول ادامه داد: برخی از کارگران شیفت ‌کاری خود را 12 ساعت ذکر کرده‌اند که احتمال افزایش وقوع حوادث وجود دارد و مشکلات اجتماعی و روانی ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان آبیک اضافه کرد: برخی کارگران اذعان کرده‌اند که کارفرمایان اجازه نمی‌دهند از تعطیلات رسمی استفاده کنند و پنجشنبه‌ها که تعطیل هستند حق و حقوق آنان پرداخت نمی‌شود.

بابایی خاطرنشان کرد: در جلسه شورای سلامت گذشته مقرر شده بود شهرداری آبیک نسبت به رفع نواقص و حفاظت و بهسازی جایگاه دپوی زباله اقدام کند که از سوی شهرداری اعلام شده اقدام لازم صورت گرفته اما باید گفت این اقدام کافی نیست.

بررسی بیش از 500 مورد پرونده مشاغل سخت و زیان‌آور

حسین بابایی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آبیک در پاسخ به مطالب ارائه شده از سوی رئیس مرکز بهداشت و درمان این شهرستان اظهار کرد: مطالبات کارگری بر ذمه کارفرما است و باید پرداخت کند این در حالی است که آمادگی داریم کارگرانی که مشکل دارند در این اداره حضور یافته و پاسخ صریح‌تر به آنان بدهیم و اگر هم اجحافی در حق آنان صورت گرفته، پیگیری می‌کنیم.

وی ساعت کاری را طبق قانون کار هفت ساعت و نیم ذکر کرد و افزود: بیشتر از این زمان کار کردن، اضافه کاری و شیفت کاری محسوب می‌شود و قیمت کار کردن در ایام تعطیل هم مشخص است.

این مسئول ادامه داد: سال 96 تقریبا مطالبات ریالی کارگری 21 میلیارد تومان بوده که از طریق رأی‌هایی که صادر شد، مطالبات وصول شد و حق بیمه‌ها و غیره هم پیگیری و به مسئولان مربوطه ارجاع داده شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آبیک اضافه کرد: توانستیم مطالبات کارگری را در سال 97 به هفت میلیارد تومان برسانیم که با آگاهسازی مدیران منابع انسانی، عمق مشکلات کارگری به نحو فزاینده‌ای کاهش یافت.

بابایی خاطرنشان کرد: در 6 ماه نخست سال 97، 334 مورد بازرسی از واحدهای مشمول  قانون کار شهرستان آبیک صورت گرفته که در 6 ماهه نخست امسال، تعداد بازرسی‌های انجام شده 513 مورد بوده و بیش از 46 درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: در هفته، 6 روز بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آبیک بازرسی از واحدهای مختلف  را انجام می‌دهند.

به اذعان این مسئول، با واگذاری بازرسی مشاغل سخت و زیان‌آور از سال 96 از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین به شهرستان آبیک، طی دو سال اخیر بیش از 500 مورد پرونده بررسی شده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز