خبرگزاری کار ایران

اعتمادی مطرح کرد؛

مخزن موزه نیشابور شرایط استاندارد ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۰۸۸۷۶

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نیشابور گفت: مخزن موزه اشیای تاریخی نیشابور شرایط استاندارد ندارد و طی ۲ سال گذشته یک سری اشیای تاریخی شامل نسخ خطی،مسکوکات و اشیای فلزی دچار آسیب جدی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، محمد اسماعیل اعتمادی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: پیشنهاد اختصاص قسمتی از موزه بزرگ‌ خراسان به نیشابور داده شده است و ۴۵۰ میلیارد ریال در سفر ریاست جمهوری به بخش گردشگری و میراث فرهنگی نیشابور اختصاص یافته اما تا کنون زمینی برای احداث موزه نیشابور در نظر گرفته نشده است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۷۰ نفر و از ابتدای امسال ۱۴ نفر در ارتباط با حفاری، حمل و نقل و نگهداری اشیای عتیقه شناسایی و به مراجع قانونی معرفی شده اند. 

اعتمادی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ خانه تاریخی در نیشابور شناسایی شده و پنج خانه تاریخی در آستانه ثبت ملی قرار دارد، بیان کرد: خانه های تاریخی عیدیانی، مجتهدی، وکیلی، قرشی و مهدیانی در این شهر ثبت ملی شده که جهت مرمت آن ها ۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز می باشد. 

وی اظهار داشت: طی یک سال گذشته در نیشابور خانه تاریخی معمار باشی تخریب و از تخریب یک مورد دیگر هم جلوگیری شد و خانه تاریخی وکیلی نیز دچار آتش سوزی و خسارت شد.

وی خاطرنشان کرد: حمام مرمر یکی از بهترین فضاهای تاریخی برای جذب گردشگر در نیشابور است و قدمت آن به دوره صفویه بازمی گردد که در دست مرمت قرار دارد.

اعتمادی با اشاره بر اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی که در مرمت بناهای تاریخی مشارکت می کنند از معافیت های مالیاتی برخوردار می شوند، ادامه داد: همچنین همه درآمدهای حاصل از این خانه ها ۵۰ درصد معافیت مالیاتی داشته و کلیه قبوض آب و برق و گاز صنعتی محسوب می گردد.

وی اعلام کرد: سال گذشته طی ۲ هفته تعطیلات ایام نوروز بیش از ۴۱ میلیارد ریال فیروزه در نیشابور به فروش رسیده و بیش از چهار هزار هنرمند فعال در زمینه صنایع دستی در این شهر فعال هستند که بیش از نیمی از این تعداد در بخش فیروزه فعالیت دارند. 

وی اظهار داشت: اکنون در نیشابور ۷۴۰ کارگاه در حوزه صنایع دستی فعال بوده و ۴۲۰ پرونده مشاغل خانگی با ۸۰ پرونده پشتیبان در اداره میراث فرهنگی نیشابور موجود است و احیای گیوه بافی، فرت بافی و سفال گری نیشابور به طور جدی در حال پیگیری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز