خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران مطرح کرد؛

بخش خصوصی نگران تبعات تصویب دوساعته قانون تجارت است

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۹۶۸

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با انتقاد از تصویب شتابزده لایحه تجارت در مجلس عنوان کرد: قانون تجارت به عنوان یک قانون مادر بر مبادلات تجاری کشور حاکم است و بسیاری از بنیان‌های اقتصادی نیز بدان متکی هستند اما نمایندگان مجلس، ۱۰۹ ماده از لایحه مذکور را در ظرف تنها دو ساعت بررسی و تصویب می‌کنند. این روند و تبعات آتی آن، جای نگرانی و سوال دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، غلامحسین شافعی در هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد ، به قدمت 80ساله قانون پیشین این حوزه اشاره و عنوان کرد: ما در اتاق ایران مراتب نگرانی خود را در این خصوص اعلام کرده‌ایم. برای تصویب چنین قانون مهمی باید نظرات بخش خصوصی و نخبگان اقتصادی اخذ می‌شد اما نشد. اینکه نمایندگان در بازه کوتاه باقیمانده تا پایان مجلس دهم ، اقدام به تصویب شتابزده قانون مهم تجارت کردند، دغدغه‌ها و ابهامات زیادی را ایجاد می‌کند. درخواست ما تجدیدنظر جدی در این رویه غیرمعمول است.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «کشاورزی» به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور، از فقدان یک استراتژی بلندمدت رنج می‌برد. در واقع کلیت اقتصاد ایران است که به نوعی بی‌برنامه‌گی دچار بوده و به همان نسبت نیز رویه‌های غیرقابل پیش بینی به سایر شئون آن تسری یافته است.

وی با ابراز نگرانی نسبت به چشم‌اندازهای پیش رو در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، عنوان کرد: ضعف در استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت باعث شده تا فعالان اقتصادی هر شب که سر بر بالین می‌گذارند، نگران باشند که فردا چه شرایط جدیدی انتظار آن‌ها را می‌کشد و از این منظر، تمامی بخش‌ها به نوعی سرگردانی دچار شده‌اند.

وی بار دیگر به چالش بی‌برنامه‌گی در عرصه کشاورزی اشاره و عنوان کرد: قاطبه آنچه که دولت در این حوزه به عنوان رویکرد بلندمدت بیان می‌کند، با عمل فاصله دارد. برنامه‌های بلندمدت دولت در حوزه اصلاح الگوی کشت مشخص نیست و اگرچه حرف‌هایی زده شده اما در عمل چیز دیگری مشاهده می‌شود. این موضوع در بحث آبیاری نوین نیز مصداق پیدا می‌کند. البته پدیده خرده مالکی در کشاورزی ایران نیز باعث شده تا بسیاری از طرح‌های خوب دولت، ناکارآمد باشند.

شافعی تاکید کرد: قدمت کشاورزی در ایران، آن را با پاره‌ای از فرهنگ ما در پیوند قرار داده است و وابستگی و علقه جامعه به این بخش باعث شده تا هرگونه تغییر و تحول در آن، جامعه را نیز به موازات خود تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به شرایط بحران آبی در خطه خراسان رضوی متذکر شد: هشدارها جدی هستند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. همین هشدارها به ما یادآوری می‌کنند که باید در برنامه ریزی هایمان برای بخش کشاورزی این استان، بازنگری‌هایی داشته باشیم و پیش از آنکه دیر شود، چاره ای بیاندیشیم و با اصلاح الگوی کشت و حرکت به سمت توسعه کشت گلخانه ای، کشاورزی استان را محفوظ بداریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز