خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

رسانه های کار و کارگر به مشکلات و معضلات حوزه کار، تخصصی نگاه کند

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۸۰۱

دبیرکل خانه کارگر، گفت: به واسطه مسایل کارگری و مشکلاتی که در بازار ارز به وجود آمد، وضعیت زندگی قشر کارگر به سختی می گذرد لذا این وظیفه رسانه‌های تخصصی کار و کارگر است که با تقویت این حوزه در شرایط اقتصادی کشور، قدمی در حل و فصل مشکلات کارگری بردارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب ضمن حضور در بیست و نهمین گردهمایی سالیانه نمایندگی‌های روزنامه کار و کارگر در سراسر کشور که به میزبانی استان البرز برگزار شد با اشاره به نزدیک شدن عاشورای حسینی، گفت: امام حسین با توجه به انتخاب شهادت، عازم کربلا شد و این هدفی بود که ورای امر خلافت، انتخاب کرد و به مقام والای شهادت دست یافت.

محجوب با اشاره مختصر به فعالیت رسانه ای خود، اظهار داشت: از سال 58 خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی بودم و سعی کردم روزانه 5 تا 6 خبر در حوزه کار و کارگر، تولید محتوا داشته باشم و با توجه به دغدغه کارگری، نشریه کار و کارگر از هفته نامه به روزنامه تبدیل و انتشار این نشریه تا کنون ادامه دارد.

دبیرکل خانه کارگر با عنوان اینکه امروز اخبار تخصصی کارگری در روزنامه های شهرستانها، کمتر دیده می شود، تصریح کرد: در حال حاضر مدیران این نشریه به حوادثی چون حوادث رانندگی و جاده‌های بیشتر از حوادث کارگری می پردازند و این درحالی است که موضوعاتی همچون قراردادهای کارگری، مرخصی، حقوق و دستمزد کارگران، شورای کار و بسیاری از مسایل این حوزه نارسایی هایی دارد که باید در رسانه های تخصصی کار شود.

محجوب با اشاره به فعالیت 13 میلیونی جامعه کار کشور گفت: حدود  3 میلیون و 500 نفر، بازنشسته و مستمری بگیر هستند که مشکلات و دغدغه های خاص خودشان را دارند.

محجوب گفت: در اکثر کارگاه‌هایی که 10 و خصوصا 5 نفر کارگر مشغول فعالیت هستند، قراردادهای مکتوب، منعقد نمی شود و این درحالی است که به‌رغم وجود قوانین در خصوص قراردادهای شفاهی، مشکلات عدیده ای، کارگران را درگیر خود کرده است.

دبیر کل خانه کارگر اظهار داشت: خیلی از کارگران از قوانین 8 ساعت کار موظفی اطلاعی ندارند و چه بسا بیش از این زمان، روزانه کار می کنند. با این وجود بسیاری از کارفرمایان نیز تمایلی ندارند که کارگران از حق و حقوقشان، اطلاعات بیشتری داشته باشند.

محجوب گفت: لازم است رسانه و نشریه تخصصی کار و کارگر، مسایل مهم کارگری را صدر موضوعات خود قرار دهند و در این راستا موارد مهمی همچون مسایل بازنشستگی، از کار افتادگان، قوانین تامین اجتماعی و مطالب حمایتی، می تواند سوژه‌های خوب و تاثیرگذاری باشد.

وی در ارتباط با مشکلات معیشتی و تهیه مسکن کارگران کشور، گفت: به واسطه مسایل کارگری و مشکلاتی که در بازار ارز به وجود آمد، وضعیت زندگی قشر کارگر به سختی می‌گذرد لذا این وظیفه رسانه های تخصصی کار و کارگر است که با تقویت این حوزه در شرایط اقتصادی کشور، قدمی در حل و فصل مشکلات کارگری برداشته شود.

محجوب به مسایل اجتماعی در حوزه کودکان کار اشاره کرد و گفت: مشکلات تنها در حوزه سختی کار کودک نیست بلکه باید به سوء استفاده هایی همچون تجاوز جنسی، بکارگیری کودکان در سرقت، قاچاق کالا و مواد مخدر، حمل اسلحه و باندهای تکدی‌گری که کودکان قربانی واقعی هستند با جدیت  مطرح شود.

وی افزود: در قانون ما، سوء استفاده از کودکان ممنوع است و اگر رسانه ای در سطح استاندارد ملی فکر کند، باید بداند قوانین کشور و احکام شرع، بدترین شرایط کار کودکان را با اشد مجازات مطرح کرده و اگر این قوانین به درستی عملیاتی شود این مشکلات  کاهش خواهد یافت.

محجوب گفت: رسانه‌های تخصصی که دغدغه شان، درد اجتماعی است باید در بالاترین تعهد، مسایل و مشکلات جامعه را در بدترین شکل ممکن ببینند و مطرح کنند.

دبیر کل خانه کارگر در ادامه به اهمیت خبرنویسی و گزارشات تخصصی اشاره کرد و گفت: اخبار منتشر شده باید با امانت داری و ویرایش دقیق و درست، منتشر شود چراکه نباید با ابهام در خبرنویسی، خواننده را از مطالعه اخبار، منصرف کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز