خبرگزاری کار ایران

شافعی مطرح کرد؛

بحران آب و تداوم بدمصرفی آینده مبهمی را پیش ایران قرار داده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۲۷۲

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تشدید بحران آب، تداوم بدمصرفی و ضعف در مدیریت منابع ، آینده مبهمی را در این بخش، پیش روی جامعه ایرانی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، غلامحسین شافعی، در هفتمین جلسه هیات نمایندگان مشهد که با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان برگزار شد، عنوان کرد: بدمصرفی یکی از آفات فرهنگی ماست، آفتی که از غذای سر سفره‌ و کیفیت مصرف آب‌  آغاز می شود و به دیگر شئون زندگی‌مان تسری پیدا می کند.

وی ادامه داد: سیاست‌ها و سیاست گذاری‌ها در این حوزه نیز به شکلی است که روندهای غلط در بخش مصرف، تشدید می شوند. روزگاری در فرهنگ ما نان حرمت داشت و آب از قداستی برخوردار بود اما چون ارزان و فراوان در اختیار جامعه قرار گرفت، بی محابا مصرف شد و حرمت آن از میان رفت.

شافعی نقبی به رویکردهای کلان در بخش مدیریت مصرف آب زد و با انتقاد از بی عملی در این حوزه، بیان کرد: در بحث مدیریت آب، تاکیدات بسیاری صورت می گیرد اما برای عبور از این شرایط بحرانی به اقدام عملیاتی نیاز است. «آب مجازی» از جمله موضوعاتی است که باید در سیاستگذاری ها بر آن تاکید ویژه داشته باشیم. اگر به بحران دچاریم، چرا باید کشت های آب‌بَر انجام شود و سرمایه نسل بعد، در مصرف مدیریت نشده ما قربانی گردد، آن هم در حالی‌که زمینه واردات بعضی از محصولات کشاورزی پُرآب، از کشورهای همسایه وجود دارد.

وی متذکر شد: موضوع دیگری که وزارت جهاد کشاورزی بر آن تاکید دارد اما همچنان خروجی مثبتی برای آن نمی بینیم، اصلاح الگوی کشت است.

وی افزود:سال ها خراسان بزرگ مرکز کشت زعفران بود ولی امروز این محصول در عمده استان های کشور کاشت و برداشت می شود، بی آنکه به ظرفیت بازار آن توجهی شده باشد. اقتصاد آب نیز از دیگر موضوعاتی است که اگرچه فراوان بر آن تاکید شده اما برنامه مشخصی برای تحقق اهداف آن نیاز است.

شافعی با اشاره به تلاش های اتاق ایران در حوزه توسعه کشاورزی و موضوع آب توضیح داد:به موازات افزوده شدن پسوند کشاورزی به عنوان اتاق، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار نیز پارلمان بخش خصوصی را موظف کرد تا اقدام به ایجاد دفتر کشاورزی و مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب نماید و البته این مهم زودتر از تکلیف قانون در اتاق محقق شد. این ساختار، حالا با وزارت نیرو ارتباط تنگاتنگی دارد و در چارچوب تفاهمی، به دنبال کمک رسانی برای رفع چالش های حوزه آب است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، نسبت به تشدید بحران آب در این خطه ابراز نگرانی کرد و گفت: بیراهه نیست اگر بگوییم بحران آب امروز مهم ترین چالش کشور و خراسان رضوی است. خاطرم هست چند سال پیش یک مقام مسئول پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به حضار گفت، همین امروز با درختان خیابان‌تان عکس یادگاری بگیرید، چون اگر وضع مصرف و بحران آب به همین منوال پیش برود، چند سال آینده دیگر خبری از آن ها نخواهد بود. این هشدار باید در اذهان ما ماندگار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز