خبرگزاری کار ایران

در میزگرد تخصصی ایلنا خراسان رضوی مطرح شد؛

دولت با واگذاری کار به بخش تعاونی مقاومت نشان می دهد

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۲۶۵

کارشناس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت:اقتصاد مقاومتی جلوه‌گاه اقتصاد مردم محور است که جایگاه آن در بخش تعاون تثبیت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، احمد رجایی در اولین میزگرد ایلنا  که با حضور کارشناسان و مدیران برخی اتحادیه های تعاونی خراسان رضوی در دفتر این خبرگزاری  برگزار شد با اشاره به اصل ۴۴ که اقتصاد کشور را بر پایه تعاون ، بخش خصوصی و دولتی بنا نهاده شده است گفت: بیش از ۸۰ درصد بخش تعاون تا سال ۹۴ دولتی اداره می‌شده در همین راستا در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و به‌رغم صراحت  قانون در محقق شدن نقش تعاون و بخش خصوصی متاسفانه هنوز به  این سمت حرکت تاثیر گذاری صورت نگرفته و با اندکی تغییر اقتصاد دولتی و به تعبیر خصولتی تبدیل شده است .

کارشناس تعاون اداره کار افزود: مقرر شده بود تا در راستای تقویت اقتصاد وتوانمد سازی سه دهک پایین در طرح فراگیر ملی که سهم  بخش تعاون در اقتصاد کشور که در حال حاضر ۶ درصد است به  ۳۳ درصد برسد که فاصله بسیاری دارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۲۱۷ هزار تعاونی ثبت شده که از این تعداد ۹۳ هزار فعال است و در حقیقت ۴۳ درصد تعاونی فعال از این تعداد نیز بالغ بر ۲۳ هزار تعاونی مربوط به بانوان که در این بخش نیز ده هزار تعاونی فعال و در مجموع ۲۱۷ واحد دانش بنیان ثبت و از این تعداد ۲۰۳ واحد فعال هستند.

رجایی گفت: اقتصاد مقاومتی جلوه‌گاه اقتصاد مردم محور است که جایگاه آن در بخش تعاون تثبیت نشده است.

در ادامه محمدحسن آهویی مدیرعامل دهیاریهای خراسان رضوی از پیروزی انقلاب به عنوان یک حرکت مردمی و تجلی مردم سالاری دینی یاد کرد و تاکید کرد هرآنچه از تاسیس یک حکومت اسلامی در بعد از پیروزی انقلاب بود محقق گردید اما نقش مردم در اقتصاد مغفول مانده است .

وی افزود :از ابتدای انقلاب تا سال ۷۷ آنچه مد نظر امام و انقلاب بود واگذاری اختیارات به مردم بود که دو دهه طول کشید و پس از ۲۲ سال از انقلاب دهیاری‌ها شکل گرفت

وی افزود: تشکیل شوراها دهیاری ها و تعاونی ها را می توان است از نقاط قوت پس از انقلاب یاد کرده اما نتوانست آنچه مدنظر بوده را محقق کند.

امین هراتی مدیر عامل اتحادیه دامپروری استان از دخالت دولت در بخش خصوصی بعنوان یک آفت یاد و تاکید کرد :توجه به بهره‌وری در بخش خصوصی ارجحیت دارد به بخش خصوصی واگذار شود.

وی گفت: در حال حاضر در قالب ۲۵ تعاونی بالغ بر ۱۰ هزار دامدار مشغول به فعالیت هستند که یک میلیون  دام سبک و ۱۱۰ هزار دام سنگین که اکثرأ تعاونی‌های موفق بودند .

هراتی گفت:اقتصاد محوری و مردمی بودن از مزیت های بخش تعاون است دولت باید از این مجموعه‌ها حمایت حداقل حداکثر این ماه کند.

حمید زینلی دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان نیز در این نشست با اشاره به نقش پررنگ تعاونی های مسکن و مصرف کارگری در گذشته  فعالیت بیشتر این تعاونی‌ها را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین کمتر دخالت کردن در امور داخلی و بیشتر نظارت داشتن مجموعه ناظرین بخش دولت را خواستار شد.

زینلی تأکید کرد: در کشور ما در عمل تعاونی‌ها توجهی ندارد صرفاً با شعار کار رو پیش می برند.

وی خواستار نهادینه شدن بخش فرهنگ تعاون شعبه نظارت بر تعاونیها روایت به صورت ویژه چرا مشکلات عدیده ایجاد شده است.

وی خواستار تصویب قوانینی شد که با سرمایه اندک و جلب اعتماد به توان مردم با نگاه و نظارت ویژه‌ای در بخش تعاون صورت پذیرد .

همچنین محمد امین شعبانی مدیرعامل شرکت تعاونی بارثاوا در این نشست گفت:تفکرات حاکم دولتی بر بخش مدیریتی بخش تعاون را پس از تشکیل از موانع جلوگیری شده در شکل گیری و انسجام و توسعه بخش تعاون می باشد.

وی تاکید کرد: آموزش و ترویج بخش مغفول تعاونباشد امروز پس از چندین دهه فعالیت بخش تعاون همچنان ضعیف مانده است.

شعبانی با انتقاد از عملکرد اتاق تعاون تاکید کرد که چرا اتاق به عنوان پارلمان بخش تعاون از سایر شرکا فعال اجتماعی در عرصه اقتصاد کشور عقب مانده است.

وی افزود: همواره شاهد هستیم که ابزار اتاق تعاون به عنوان یک جریان سیاسی استفاده و بستری برای جذب سرمایه های خرد نمیباشد

مدیرعامل شرکت تعاونی بارثاوا تاکید کرد :هدایت و مدیریت می تواند در راستای انعقاد تفاهم نامه ها و تعامل بیشتر در راه توسعه تعاونی های مختلف موثر که مدیران باید در این راستا گام بردارند .

شعبانی نظارت بر بخش تعاون را و برخی برخوردهای سلیقه ای را از مشکلات موانع اقتصادی بخش تعاون ذکر کرد.

سید مسعود کیش بافان کارشناس اتاق تعاون خراسان رضوی نیز طی سخنانی با اشاره به روند تشکیل تعاونی ها از گذشته تاکنون گفت:ریشه برخی از مشکلات تعاونی‌ها به عدم آگاهی برخی از اعضا و اهداف تشکیل تعاونی ها می باشد برخی با استفاده از توانایی ها با هدف وارد عرصه میشوند و اما برخی با هدف اخذ تسهیلات اقدام به این کار می کند که در صورت عدم تامین تسهیلات در همان ابتدا دچار مشکل میشود.

وی تأکید کرد: بخش تعاون تعاونگر میخواهد که با تمام قواو آشنایی کامل به این کار را برعهده بگیرد و از همه مهمتر همکاری بین بخشی فی مابین تعاونی های موجود و تامین نیازهای تعاونی ها می تواند راه حل مناسبی جهت ارتقا و توسعه تعاونی ها باشد

کیش بافان در پایان برقراری همکاری متقابل تعاونیها را راه حل مناسبی جهت حل مشکلات بین بخشی و اختلافات مختلف ذکر کرد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز