خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بیمه سلامت کشور:

مشکل جدی نظام های بیمه ای پیشی گرفتن مصارف بر منابع است

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۹۰۵

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور گفت:هدف بیمه سلامت پوشش محرومان واقعی است چرا که اکنون سفره ای به نام محرومان پهن می شود و همه جز محرومان بر سر این سفره حضور دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، دکتر طاهر موهبتی در همایش سراسری مدیران بیمه سلامت در مشهد گفت: هم اکنون ۸۵ درصد بیمه شدگان زیر پوشش بیمه سلامت در کشور به صورت رایگان خدمات رسانی می شوند که بسیاری از آنها محروم و نیازمند نیستند و چاره ای جز مدیریت منابع نیست.

وی افزود: ۳۵ میلیون بیمه شده زیر پوشش بیمه سلامت که اکنون رایگان خدمات رسانی می شوند، ۱۸ هزار میلیارد تومان برای بیمه سلامت هزینه در بردارند، درحالیکه بیمه رایگان باید هدفمند باشد و افراد برخوردار از این چرخه حذف شوند.

وی تعداد بیمه شدگان کمیته امداد که از حدود هشت ماه گذشته زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند را حدود ۹۰۰ هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: این گروه  بخشی از محرومان واقعی در کشور هستند و خدمات رسانی به آنها الزامی است.

وی گفت: بسیاری از افراد ثروتمند نیز با سیاست های غلط اعمال شده زیر پوشش رایگان بیمه سلامت قرار دارند که این عدالت نیست و گسترش پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی بر اساس ارزیابی وسع از تدابیری است که در این راستا دنبال می شود.

موهبتی افزود: کشور را نمی توان با احساس اداره کرد و باید با عقلانیت اداره شود، چراکه ما بیمه رایگان راه می اندازیم و جشن می گیریم،  بدون اینکه منابع آن را تامین کنیم و ادامه کار با این فرمان میسر نیست و مدیریت هزینه ها ضروری است.

وی اظهار داشت: در قالب طرح تحول نظام سلامت بنا بود پنج میلیون نفر که زیر پوشش هیچ بیمه ای نیستند رایگان بیمه شوند که این رقم به ۱۱ میلیون نفر در کشور رسید در حالی که اضافه شدن هر یک میلیون نفر ۵۸۰ میلیارد تومان برای بیمه سلامت هزینه در بردارد.

وی گفت: از سوی دیگر  بیش از چهار میلیون نفر که در قالب بیمه ایرانیان حق بیمه خود را پرداخت می کردند به سوی بیمه رایگان سوق یافتند که بدین طریق  سازمان بیمه سلامت با بدهی ها و زیان انباشته روبرو شد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور افزود: مشکل جدی نظام های بیمه ای بحث منابع و پیشی گرفتن مصارف بر منابع آنهاست که  طی سالهای ۹۰ تا ۹۵ مصارف بیمه سلامت کشور به میزان ۹۰ درصد بر منابع پیشی گرفت.

موهبتی اظهار داشت: این موضوع باعث زیان انباشته و بدهی های زیاد بیمه سلامت شد که اگر انتشار هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت صورت نمی گرفت، بیمه سلامت در پرداخت هزینه ها با چالش جدی مواجه می شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون اگر زیان انباشته یک شرکت ۵۰ درصد باشد ورشکسته اعلام می شود، گفت:  سازمان  بیمه سلامت در سال  ۹۶ به میزان ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ به میزان ۱۴هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت.

وی خاطر نشان کرد: در چنین شرایط مسائلی مانند ناکارآمدی بیمه ها در حوزه سلامت مطرح می شود و وقتی بیمه سلامت می خواهد به وظایف قانونی خود عمل کند و اصلاح و جراحی انجام دهد، همان هایی که موافق بوده اند، فریادشان بلند می شود و مقاومت ها افزایش می یابد.

وی گفت: هم اکنون پرداخت ویزیت پزشکان هشت درصد از هزینه های بیمه سلامت را شامل می شود اما ۹۲ درصد هزینه ها  را تولید می کند که با تدابیر انجام شده هزینه های مربوطه در این زمینه  به میزان هفت درصد کاهش یافته است.

وی افزود: به مدد اقدامات انجام شده تاخیر در پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد از ۱۳ ماه به سه ونیم ماه کاهش یافته است، هرچند که با همین شرایط بویژه داروخانه ها با مشکل مواجه هستند، چراکه شرکت های داروسازی پول نقد طلب کرده و با چک کار نمی کنند.

وی  بیان کرد: سقف بودجه امری ذاتی است و بر اساس قانون باید در چارچوب اعتبارات کنترل شود و درغیر اینصورت تصرف غیر قانونی است و ذیحسابی به آن رسیدگی خواهد کرد و تخلف از قانون اختلاس است و مجازات بدنبال دارد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور ادامه داد: بدنبال تدابیر انجام شده شامل تعیین سقف پرداخت ها و ارائه خدمات به بیمه شدگان رایگان فقط در بخش دولتی، اکنون ۲۳ درصد از بار مراجعان به مراکز درمانی بیمه سلامت کاهش یافته که این گروه  با رفع هم پوشانی به سوی سایر صندوق های بیمه ای سوق داده شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز