خبرگزاری کار ایران

در نشست همکاری‌های اقتصادی اصفهان و عراق مطرح شد؛

توسعه اقتصادی با تخصیص تورهای گردشگری به اصفهان / آمادگی عراق برای مشارکت ایران در طرح‌های کشاورزی و صنعتی المثنی/ رضایی : هشت سال جنگ برهه‌ای از تاریخ بود که گذشت

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۶۳۸

به تازگی استاندار المثنی عراق با استاندار اصفهان در باره توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی بین دو استان عراق و ایران دیدار و گفت و گو کرده‌اند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های اقتصادی به نظر می رسد توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و دوست مانند عراق می‌تواند راهکار مناسبی برای بهبود شرایط اقتصادی و دستیابی به درآمد در حوزه روابط خارجی باشد.

براین اساس  اصفهان میزبان استاندار المثنی عراق بود. استاندار اصفهان در دیدار با احمد منفی جوده گفت: ما احساس جدایی با عراقی ها را نداریم زیرا همه مسلمان هستیم و این دو ملت سابقه دیرینه ای با هم دارند.هشت سال جنگ برهه‌ای از تاریخ بود که گذشت اما امروز محور برادری و اخوت، سرلوحه ارتباط ما با عراق است.

عباس رضایی با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت های اصفهان اظهار داشت: بزرگترین کارخانه‌های کشور از جمله فولاد و سیمان در این خطه است و شرکت های دانش بنیان زیادی با نوآوری در انواع صنایع در آن فعال هستند. از سوی دیگر اصفهان مقصد گردشگران زیادی است و می‌توان  با تخصیص تورهای گردشگری عراق به اصفهان فرصت بیشتری را برای ارتباط بیشتر دو کشور فراهم ساخت.

استقبال از فعالان اقتصادی اصفهان

رضایی تاکید کرد: صنعتگران، کشاورزان و نخبگان اصفهانی می توانند تجربه های خود را در زمینه های مختلف مانند کشت گلخانه ای، کاهش مصرف آب و بهره وری بالا، شیلات، پزشکی و پرورش انواع دام و طیور در اختیار استان المثنی قرار دهند.

استاندار المثنی عراق نیز در دیدار با استاندار اصفهان اظهار داشت: المثنی، دومین استان عراق از نظر مساحت است و ظرفیت های بسیاری در بخش های مختلف از جمله صنعت نفت و پتروشیمی و کشاورزی دارد که آماده همکاری و مشارکت در سرمایه‌گذاری با صاحبان  سرمایه در ایران است. 

احمد منفی جوده با بیان این که ظرفیت استخراج نفت در این استان ۸.۵ میلیارد بشکه است، اظهار داشت: این خطه در کشت گندم و خیار در عراق شهرت دارد و امیدواریم شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی  در طرح های ما مشارکت داشته باشند.

فرصت‌های تجاری بین ایران و عراق

در ابتدای سال جاری بود که نشست فرصت‌های تجاری بین ایران و عراق با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، رضا اردکانیان وزیر نیرو، نخست وزیر عراق و جمعی از تجار ایران و عراق برگزار شد. در این نشست رئیس اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد که مذاکرات انجام شده در این مراسم نقطه عطفی بین ایران و عراق باشد. به گفته غلامحسین شافعی بخش خصوصی ایران به توسعه روابط تجاری با کشور‌های همسایه نگاه ویژه دارد و آن را در دستور کار خود قرار داده است و کشور دوست و برادر عراق در این مبادلات تجاری از جایگاه ویژه برخوردار است.

حجم مبادلات اقتصادی

طبق آمار، حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در سال ۲۰۱۸ با افزایش روبرو بوده، ولی گفته می شود این حجم از مبادلات در خور توانمندی دو کشور نیست و دو کشور ظرفیت‌های بیشتری برای توسعه روابط تجاری دارند که برخی مشکلات نمی‌گذارد این ظرفیت‌ها محقق شود. از جمله این مشکلات باید به مبادلات پولی، پوشش‌های بیمه‌ای، حمل و نقل، گمرک و استاندارد اشاره کرد که باعث کندی روابط اقتصادی شده و با تسهیل روابط خود زمینه برای روان سازی تجاری فراهم می‌شود.

البته رئیس اتاق ایران گفته آمادگی بخش خصوصی را در قالب اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی برای بازسازی زیرساخت‌ها و بخش فنی مهندسی صنعتی و برخی زمینه سازی‌ها مثل جاده سازی، سدسازی، کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع کشاورزی، مصالح ساختمانی در عراق اعلام می‌کنیم و می‌توانیم در این زمینه‌ها روابط تجاری را توسعه دهیم.

چشم به آینده

حال باید دید با توجه به بخش قابل توجه مبادلات تجاری ایران و عراق که بعضا از مسیرهای کاملا قانونی نیست و به نوعی قاچاق در آن نقش پررنگ تری ایفا می کند، می توان به افزایش روابط اقتصادی استان اصفهان ایران و المثنی عراق برای بهبود شاخصه های اقتصادی و افزایش درآمد اصفهان در صنایع مختلف از جمله فولاد، سیمان و کشاورزی امیدوار بود یا خیر؟ آیا به واقع اتاق بازرگانی ایران با توجه به شناخت مشکلات در مسیر توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق قادر خواهد بود موانع را  مرتفع و شرایط تبادل تجاری بیشتر و بهتر را فراهم سازد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز